Synthetisch DNA voor de inbrekers?

Er worden verschillende vormen van SDNA ingezet (markering, spray, gel). Straten, wijken en buurten zijn steeds meer te herkennen aan duidelijke, eenduidige waarschuwingsborden en banners. Op deuren, ramen en waardevolle spullen zijn stickers aangebracht.

Met veel media-aandacht wordt, ook in Duitsland (Duits/Pools grensgebied) en België het inbrekersgilde geïnformeerd. De Politie investeert in nieuwe opsporingsmiddelen.

Het SDNA – een heel klein beetje is al voldoende – wordt aangebracht op waardevolle spullen. Moeilijk te bereiken plekken en uit het zicht, zoals schroefgaatjes, ventilatierooster, de binnenkant van apparaten worden gebruikt. Met Uv-licht is het SDNA terug te vinden, en dankzij de unieke DNA-code aan de eigenaar terug te relateren. Met het SDNA-pakket wordt een registratieformulier meegeleverd die de naam en adresgegevens van de deelnemers koppelt aan het SDNA.

De wereld van CSI uit de tv-series komt steeds dichterbij. De forensische wetenschappers moeten ons weer een veilig gevoel geven.

Goed hang- en sluitwerk op deuren en ramen blijft natuurlijk gewoon nodig.

Wat doet u aan inbraakpreventie?

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in persoonlijk en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

30 reacties op Synthetisch DNA voor de inbrekers?

  1. fietszwerver zegt:

    mogge Rob
    ja ze vinden wat uit hé
    hopelijk pakken ze nu al die inbrekers snel op
    en denken toekomstige inbrekers ojee , weet je wat we blijven van af nu , van andersmans spullen af

    ja ik mag toch wel een beetje dromen , dat is zo mooi 🙂

    stormachtige groet

    Liked by 1 persoon

  2. perdebytjie zegt:

    Welkom by die wêreld van kriminele.Hier word ons vir ’n selfoon vermoor.Diefstal en inbrake haal nie eers die nuus nie.

    Liked by 1 persoon

  3. Voordat ik ga slapen, laat ik een stinkende scheet in mijn inkom. Iemand die probeert binnen te komen, zal misschien de voordeur passeren, maar verder durft hij of zij niet komen…

    Liked by 2 people

  4. Wolf zegt:

    Mooie ontwikkelingen.
    Wij hebben het goede hang- en sluitwerk, slotjes op de ramen, overigens ook vastgeschroefde horren op enkele ramen, camerabeveiliging en… een hond.
    Maar na een enorme inbraakgolf hier in de directe omgeving vorig jaar, doe ik voortaan ook de deur op slot als ik ’s nachts even de hond ga uitlaten. Juist op zulke momenten ben je zelf minder alert en inbrekers kennen hun kansen. Schijnen vaak ook al wat geobserveerd te hebben in de omgeving en weten dus wie er volgens vaste patronen binnen- en buiten gaat.

    Liked by 1 persoon

  5. burroholanda zegt:

    Fietszwerver zegt het ook met zoveel woorden. Prachtig al die nieuwe technieken. Allemaal bedoeld als afschrikking. Maar werkt het? Laten de dames en heren criminelen zich erdoor afschrikken? Duik eens in de statistieken en let op oplossingspercentages.
    Trouwens.. Wanneer zag jij voor het laatst een agent? Dit weekend zijn er bij ons in de stad ( 70 000 inwoners) twee auto’s paraat.

    Liked by 1 persoon

  6. sjoerd zegt:

    Moet je wel eerst de inbreker vinden…

    Liked by 1 persoon

  7. shivatje zegt:

    Het zal een inbreker niet afschrikken.
    Waar ik altijd moet om lachen is dat de instanties het altijd openlijk gaan verkondigen zodat inbrekers het ook weten. En een goede inbreker zal internet wel eerst afgaan.

    Aum Shanthi

    Liked by 1 persoon

  8. bloggersterk zegt:

    In Laren NH (naast Blaricum één van de meest door inbrekers belaagde gemeenten) is het inbraakpercentage in één wijk teruggebracht tot NUL met surveillances door buurtbewoners. In de andere (‘betere’) wijken zijn de handen daarvoor niet op elkaar te krijgen en doet men het af met opzichtig opgehangen camera’s en waarschuwingsborden ….. maar nog altijd wordt daar boven het landelijk gemiddelde ingebroken.

    Liked by 1 persoon

  9. Jaixy zegt:

    Uhmmm ik spuit geen DNA goedjes rond in mijn huis hoor.
    Doe wel deuren op slot, sluit ramen enzovoorts…

    Liked by 1 persoon

  10. ms zegt:

    Op het ogenblik dat een nieuw systeem gecreëerd wordt, hebben de inbrekers al een oplossing.

    Liked by 1 persoon

  11. Het inbrekersgilde is vindingrijk hoor, het zou mij niet verbazen, wanneer ze ook dit weten te omzeilen.

    Liked by 1 persoon

  12. zeezicht zegt:

    Het lijkt me nog een beetje SF.
    Wanneer ik thuis ben, voel ik mij heel veilig. Ik heb zo mijn eigen manieren.
    Maar als ik weg moet ben ik ongerust… één keer thuisgekomen en de deur opengebroken gevonden (een beeld dat je niet snel vergeet)

    Liked by 1 persoon

  13. Patty zegt:

    Twee grote honden in huis en op het hof laten rondrennen 😉
    En een camera bij de voordeur, die ik vanuit de keuken kan bedienen, is een leuke bonus van ons nieuwe huis 🙂

    Liked by 1 persoon

  14. gemma1952 zegt:

    Dat had ik voor de inbraak moeten weten!

    Liked by 1 persoon

  15. bentenge zegt:

    Kijk eens aan, wat gaan ze nog voor zinloos uitvinden ?

    Liked by 1 persoon

  16. Alie zegt:

    Nog even en we worden allemaal gechipt…
    Wij hebben Rat… alhoewel hij eerder blij is dat er iemand komt dan waaks…
    Liefs,
    Alie

    Liked by 1 persoon

  17. Zilvertje zegt:

    Goede vraag, zou er veel meer aan moeten doen, het geld ontbreekt me gewoon. Als ik uitstap op Ganzenhoef, lees ik allemaal preventiezaken, waar ik niks van begrijp.

    Liked by 1 persoon

  18. Deuren en ramen met goede sloten…Dat is het wel!
    Oh ja en nog wel meer, maar dat ga ik hier niet vertellen hahaha..

    Liked by 1 persoon

  19. Kakel zegt:

    Wij wonen ongeveer in Fort Knox maar dan nog veiliger. Op alle ramen en deuren zitten dievenklauwen, ramen hebben extra sloten en de kleine raampjes boven de garage zijn aan de binnenkant voorzien van ijzeren stangen. Inbraakvrij zou ik zeggen 😉
    Winderige groet (eh…de wind van buiten dan…)
    LIeve groet

    Liked by 1 persoon

  20. Mack zegt:

    Geen dure spullen in huis, en een grote zwarte hond. Die slaat wel aan. Hek op slot, slaap met het raam open en bidden.

    Liked by 1 persoon

  21. constantinoc zegt:

    Je hebt dit vast goed bedoeld, Rob. Maar hoeveel mensen zijn onrustig naar bed gegaan na het lezen van dit stuk?

    Liked by 1 persoon

  22. sprakeloosid zegt:

    Het gebeurd nog wel eens dat we een deur ’s nachts open laten of dat de auto open staat. Slordig, maar met nieuwe forensische middelen voel ik me veiliger. Iedereen die lief doet tegen onze grote zwarte hond, zal van haar niets te vrezen hebben, hooguit wat lawaaierige opwinding.

    Liked by 1 persoon

  23. Paul zegt:

    Nog nooit van gehoord. Ik woon gelukkig in een buurt waar we goed op elkaars huis letten. Dus de deuren gaan op slot. We werken met verlichting in huis die aangaat op gezette tijden. En alerte buren. Dat moet het dan maar doen!

    Liked by 1 persoon

  24. ollieherman zegt:

    We hebben SDNA gebruikt voor de beeldententoonstelling Beelden in Leiden. Tot nu toe heeft nog geen inbreker een beeld meegenomen, maar of het daar aan heeft gelegen weet ik niet 🙂

    Een stormachtige groet vanuit een donker Leiden

    Liked by 1 persoon

  25. Frank-103 zegt:

    Ons huis heeft een keurmerk van de politie, goedgekeurd hang en sluitwerk. Maar ik vrees dat de echte inbreker daar niet zoveel moeite mee heeft.

    Liked by 1 persoon

  26. Suskeblogt zegt:

    behalve nu en dan mijn tronie door het raam steken doe ik niet bepaald iets aan de veiligheid. De buurvrouw aan het begin van de straat ziet toch alles.

    Liked by 1 persoon

  27. Lenjef zegt:

    Een waardevolle buit

    om te voorkomen
    dat inbrekers
    in hun huisje zouden ronddolen

    kochten ze massieve sloten
    uit het hardste staal gegoten

    wegens de
    uitmuntende kwaliteit
    hebben dieven ze allemaal gestolen

    Lenjef 😀

    Liked by 1 persoon

  28. meninggever zegt:

    Laten we nu eerst eens zien dat de politie dir soort criminaliteit serieus aan pakt, aangiften op neemt en ook komt kijken of er uberhaupt vingerafddrukken etc te vinden zijn op de p.d. Willen we trouwens dat DNA op onze spullen goed kunnen benutten moet er een centrale databank komen van iedere burger in dit land. Mijn hemel, wat je daar allemaal nog meer mee kunt…

    Like

    • Rob Alberts zegt:

      Het gaat om synthetisch DNA wat inderdaad centraal geregistreerd wordt. Persoonlijk of menselijk DNA wordt hier dus juist niet bij gebruikt. Hulp van de politie bij opsporing blijft inderdaad vereist.
      Vriendelijke groet,

      Like

Geef een reactie

