Beresterk?

Als klein kind kreeg ik een teddybeer. Ook nu nog zie ik kinderen spelen met hun teddy beer. Rondom de eerste teddy beer gaan leuke anekdotes rond. M.b.t echte beren zijn er meer verontrustende verhalen te vertellen. Bruine beren en Grizzly beren die door de jacht bijna niet meer in het wild voorkomen. IJsberen die door het smelten van het ijs rondom de Noordpool aan het uitsterven zijn. Pandaberen die zich moeizaam voortplanten. Veel echte beren verdwijnen misschien wel helemaal. Vreemd want ik ga er nog steeds vanuit dat zij beresterk zijn.

Een beerdiertje is onzichtbaar klein. Toch komt dit kleine diertje bijna overal voor. Ook doorstaat het met gemak extreem hoge en/of lage temperaturen. Droogte of vocht schijnen ook al geen problemen te geven. Stralingen of voedselgebrek worden ook moeiteloos overleefd. Dat is met recht beresterk te noemen.

Klimaatveranderingen heeft de aarde vanaf het ontstaan doorlopen. Dieren hebben de wereld overheerst en zijn ook weer uitgestorven. Veranderingen en ontwikkelingen horen dus bij het leven en zullen altijd voorkomen op onze aarde. Als klein kind koesterde ik mijn teddy beer. Is toen de liefde voor dieren en de natuur ontstaan? Ik weet het niet. Nu vraag ik mij alleen af of wij wel door moeten gaan met het vernietigen, vervuilen vermoorden op aarde. Klimaatveranderingen zullen blijven, dieren zullen uitsterven en verdwijnen. Maar als dit door slordigheid en onnadenkendheid van mensen komt dan blijf ik mij afvragen of dit wel verstandig is.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Beerdiertjes

https://nl.wikipedia.org/wiki/Teddybeer

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in Biologie, Geen categorie, Natuur, persoonlijk en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

32 reacties op Beresterk?

  1. eltjedoddema zegt:

    …..en mit aal dij ongelikte beren is de bere lös.

    Liked by 2 people

  2. Als we blijven oorlogvoeren, zal ook de mens ooit uitsterven…

    Liked by 3 people

  3. fietszwerver zegt:

    mogge Rob
    die beerdiertjes hebben wel wat van een pissebed 🙂 ja die overleven zelfs ons de mens
    ook al speelt die vals met de grote beren en andere dieren , met wapens en gif

    droge groet

    Liked by 2 people

  4. Hillechien zegt:

    Goedemorgen Rob, ik heb heel warme herinneringen aan mijn teddybeer (die er nog steeds is overigens) met lapjes leer die erop zijn genaaid zijn door mijn oma. Ja de wereld en dan vooral de mensheid is goed bezig om zijn leefmilieu te verpesten.

    Liked by 1 persoon

  5. Jaixy zegt:

    Ja…. Gelukkig zijn er ook steeds meer mensen bewust van wat voor invloed wij samen hebben op het klimaat.

    Liked by 2 people

  6. Ik heb vroeger nooit een Teddybeer gehad, en van Beerdiertjes had ik nog nooit gehoord, zo leer je telkens weer bij hè?

    Liked by 1 persoon

  7. Anuscka zegt:

    Heerlijk om een maandagochtend, een week, mee te beginnen! Beerdiertjes… (en de pijnlijke herinnering aan hoe mijn moeder ooit mijn kapotgeknuffelde witte ijs-teddy-beer in de vuilnisbak gooide tijdens een vakantie. Ik heb de hele camping bij elkaar geschreeuwd en gestampvoet en dat leverde zoveel boze blikken van mede-campinggasten op dat mijn moeder het toen helemaal niet meer durfde de beer uit de container te vissen. Zucht)

    Liked by 3 people

  8. bloggersterk zegt:

    De vraag stellen enz…….;-)

    Liked by 2 people

  9. kleinborkel zegt:

    Beerdiertjes, ik had er nog nooit van gehoord. Leuk om te weten.

    Liked by 1 persoon

  10. ollieherman zegt:

    Zoals je zelf zegt is klimaatverandering van alle tijden, met alle gevolgen vandien. Jammer dat de mensheid in al zijn egoïsme dit versterkt. Maar de mens is waarschijnlijk ook het enige echt denkende dier en misschien daardoor wel ontzettend egoïstisch. Aan alles komt een eind, zullen we maar denken.

    Liked by 1 persoon

  11. Bert zegt:

    Rob, goedemorgen van een teddybeer naast je in bed, naar de dieren in de natuur. Leuk onderwerp . Is meegegroeid met de ttijd. Ooit liet ik mijn beertje staan op bank langs de weg naar het station. Vlakbij het station miste ik dat oude gebruikte beestje. Teruggelopen en…..ja het lag nog op de bank. Wij misten de trein moesten een half uur wachten, maar ik had mijn beertje op schoot. Een echte beer zag ik in Artis, helaas achter tralies. In de natuur zijn ze niet beter af. Maar het teddybeertje, oud en versleten ligt in mijn kledingkast, gelukkig. Bert

    Liked by 2 people

  12. Emigrant zegt:

    Die beerdiertjes bieden hoop, niet voor ons, maar wel voor de planeet. Na verloop van tijd zullen zich daaruit weer nieuwe soorten ontwikkelen. Al zal het nog miljoenen jaren duren voordat er weer echte beren van komen. En zullen die dan ook acht poten hebben?

    Liked by 3 people

  13. Emigrant zegt:

    De reacties van Anuscka en Bert herinneren mij aan het lot van mijn eigen (ijs)beertje. Op een dag zag ik het in de vuilnisbak liggen; mijn moeder had het weggegooid, omdat het zo vuil en kapot was naar zij zei. Ik heb ook gehuild en geschreeuwd en toen heeft zij het er weer uitgehaald, hersteld en gewassen; zo had ik mijn Beertje weer. Enkele jaren later, toen ik een ‘grote jongen’ geworden was, taalde ik niet meer naar Beertje; het is toen vanzelf uit mijn gezicht verdwenen, ik weet niet waarheen.

    Liked by 1 persoon

  14. Rebbeltje zegt:

    Beerdiertjes…had er nog nooit van gehoord.
    Maar kon klikken dus een stuk wijzer geworden
    En ja een knuffelbeer had ik ook…waar die is gebleven?
    Groetjes

    Liked by 1 persoon

  15. sjoerd zegt:

    Ik heb ook een echte teddybeer gehad. Joost mag weten waar die gebleven is. Wat wel gebleven is is mijn aandacht voor het milieu.

    Liked by 2 people

  16. Ferrara zegt:

    Het is dat ik al twee zandvlooien aan het woord laat, anders was ik vandaag voor de beerdiertjes gevallen. Leuke site Micropia, ga ik vaker kijken.

    Liked by 2 people

  17. Myriam zegt:

    Mij lijkt het zeer onverstandig om door te gaan met het ruïneren van de aarde….

    Liked by 2 people

  18. fietszwerver zegt:

    inderdaad is het kouder , maar zo als vandaag heb ik dat graag , vele malen beter dan gister
    heerlijk fris maar zonnig weer nu

    zonnige groet

    Like

  19. Yvonne zegt:

    De natuur heeft altijd goed voor zichzelf kunnen zorgen, incluis klimaatveranderingen en de gevolgen daarvan dragen. Maar klimaatveranderingen door toedoen voor de mens zijn m.i. funest.

    Liked by 1 persoon

  20. De vraag of wij wel door moeten gaan met het vernietigen, vervuilen vermoorden op aarde, is wat mij betreft snel beantwoordt: NEE, dat moeten we zeker niet doen. Maar ik vrees, dat er op diverse vlakken teveel belangen op het vlak van b.v. macht en geld spelen, waardoor het einde helaas nog lang niet in zicht is. Uiteindelijk zullen insecten na ons uitsterven de aarde erven, vrees ik.

    Liked by 1 persoon

  21. bertjens zegt:

    IJsberen passen zich aan, ze zijn in noordelijker streken al lang een last voor de bewoners doordat ze in vuilnis- en afvalbakken graaien.
    Daarmee wil ik niet stellen dat ik de verloedering goedkeur.

    Liked by 1 persoon

  22. perdebytjie zegt:

    Die beerdiertjies is pragtig!

    Liked by 1 persoon

  23. Wonder od die mense sal oorleef… hulle is hulle eie grootste vyand.

    Liked by 1 persoon

  24. wdfyfe zegt:

    We still have real bears on the fringes of our cities but they are getting fewer and fewer. Meanwhile, raccoons and coyotes have adapted to urban living and are now permanent residents.

    Liked by 1 persoon

  25. Wolf zegt:

    Wat leuk, een diersoort die ik nog niet kende. Nee niet de knuffelbeer maar het beerdiertje ;O}.
    Wat geweldig knap ook, zulke kleine beestjes die dan toch ‘alles d’r op en d’r aan’ hebben!

    Liked by 1 persoon

  26. fietszwerver zegt:

    mogge Rob
    dat gaat hier zeker lukken 🙂
    ik doe mak an en geniet de dag

    frisse maar zonnige groet

    Like

  27. Paul zegt:

    Ik had nog nooit van beerdiertjes gehoord, en even dacht ik dat je ze verzonnen had. Teddyberen daarentegen….

    Liked by 1 persoon

  28. gewoonanneke zegt:

    Heb nooit een knuffelbeer gehad. Maar pas wel die serie gezien over de ijsberen, zo prachtig maar gaf ook inderdaad zo duidelijk aan dat ze bedreigd zijn en straks misschien alleen nog in dierentuinen te zien zijn.

    Liked by 1 persoon

  29. Ooit had ik er ook een, waar hij is gebleven weet ik niet. Mijn dochter had een konijn als knuffel en mijn zoon een beertje, Pippie heette hij. Die beerdiertjes zien er schattig uit, maar dat ze zo klein zijn vind ik toch wel creepy hoor, kunnen wel overal zitten hè..
    Groetjesss

    Liked by 1 persoon

  30. Toch zijn die beerdiertjes ook best schattig. Daar kunnen ze best een leuke knuffel-variant van maken! 🙂

    Liked by 1 persoon

  31. Rob Alberts zegt:

    Misschien is er wel een knuffelvariant. ik heb in ieder geval wel een uitvoering van 2,5 meter groot gezien, erg leuk.
    Vrolijke groet,

    Like

Geef een reactie

