Sumitra

Sumitra is de naam van een goede vriendin.

In het aloude Sanskriet wordt het leven van Sumitra in een episch gedicht beschreven. Zij is de derde vrouw van Dasharatha de koning uit Adhoya in India. Sumitra wordt geroemd om haar wijsheid.

Populairder is het sprookje hoe zij een tweeling krijgt. Omdat Dasharatha graag een troonopvolger wil krijgt hij de opdracht voor een offerritueel. Na dit ritueel geeft hij twee schalen met lekkernijen aan zijn eerste twee vrouwen. Hij vraagt hen om dit te delen met Sumitra. Sumitra eet iets van beide aangeboden schalen. Waarna zij zwanger wordt van een tweeling. De andere twee koninginnen bevallen elk van maar een zoon.

Ayutthaya in Thailand is de tweelingstad van Adhoya in India. Sumitra, mijn goede vriendin komt ook uit Thailand. Veel van het Hindoeïsme is terug te vinden in Thailand. Al heeft Thailand het Hindoeïsme meer verstopt onder hun Boeddhisme. Boeddha is in Thailand overal te vinden. Zoals alle Thai in hun voor- en tegenspoed een teken van Boeddha zien. Laat ik het verder niet hebben over mythologische verhalen

Als ik vraag of haar ouders met een diepere betekenis haar naam hebben gekozen, reageert zij niet.  Een tweeling heeft zij niet. Wel praat zij vol trots over haar zoon. Voor mij is zij vooral een mooie, lieve en slimme vrouw. Vijftig jaar geleden is zij geboren in Amphoe Sahaskhan.

Ik wens haar veel geluk, gezondheid en liefde voor de volgende vijftig jaar.

En voor vandaag wens ik haar een fijne verjaardag.

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in persoonlijk en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

16 reacties op Sumitra

  1. fietszwerver zegt:

    dus het blijft bij een sprookje
    en geen 2 ling voor je vriendin
    of zal dat komen omdat ze hier is
    nu nog een echt sprookje wegwerken in India
    het kasten systeem

    slaap wel

    Liked by 1 persoon

  2. Jaixy zegt:

    Mooi sprookje. En gefeliciteerd met deze goede vriendin.

    Liked by 1 persoon

  3. perdebytjie zegt:

    Interessante sprokie.Dis altyd lekker om ander kulture se verhale te hoor.

    Liked by 2 people

  4. sjoerd zegt:

    Dan feliciteer ik haar van mijn kant uit. En wens haar nog veel geluk.

    Liked by 1 persoon

  5. Anuscka zegt:

    Wat een prachtige verjaardagswens! Sumitra boft met jou als vriend!

    Liked by 1 persoon

  6. Ook is wens haar een gelukkige verjaardag – ze mag eens bij ons op de koffie komen.

    Liked by 1 persoon

  7. Bertie zegt:

    Een sprookjesachtige verjaardag, dat zou het mooiste zijn!

    Liked by 1 persoon

  8. bloggersterk zegt:

    Een prachtig verjaarskado dit!

    Liked by 1 persoon

  9. Gefeliciteerd Sumitra, een mooi eerbetoon Rob.

    Liked by 1 persoon

  10. Sheila zegt:

    Wat mooi, dat je een blog besteed aan een goede vriendin met een schitterende naam! Echt heel mooi. Ik ben zelf nog nooit in India geweest. Wel meerdere keren in Thailand. Ayutthaya heb ik dan ook bezocht en ik ben nu wel erg benieuwd naar haar tweelingstad!

    Liked by 1 persoon

  11. Bert zegt:

    Het eerste wat ik dacht toen ik je stuk las, hè ik ben 51 jaar getrouwd met een tweeling. Jult zeggen hoe kan dat nou? Wel mijn vrouw is er een van een tweeling, een eeneiige tweeling. En die zijn onafscheidelijk dus wonen we aljarenlang met z’n drieën Bert

    Liked by 1 persoon

  12. een gelukkige verjaardag voor jouw vriendin met die mooie naam, rob! 😀

    fijn weekend,

    Liked by 1 persoon

  13. Wolf zegt:

    Prachtig verhaal. Felicitaties aan de gelukkige dame die deze naam ook mag dragen.

    Liked by 1 persoon

  14. Wat een lief logje… gefeliciteerd alsnog, in het bijzonder voor Sumitra
    Groetjesss

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

