Tradities of Testosteron ???

Twee culturen in Tanzania laten mooi de verschillen in opvoedingspatronen zien: de Hadza, een groep jagers en verzamelaars, en de Datoga, veehouders. Bij de jagende Hadza zijn bijna alle huwelijken monogaam en woont de man bij de familie van zijn vrouw. Hij bemoeit zich met de opvoeding van zijn kinderen, speelt met ze en knuffelt hen vaak. Ouders en kinderen slapen in dezelfde ruimte. De Datoga daarentegen zijn patrilineair; mannen leven er samen met hun mannelijke familieleden. Ongeveer 40% van hen heeft meerdere vrouwen. De mannen zijn veel van huis om hun vee te hoeden of om andere mannen op te zoeken. Als ze thuis zijn, eten en slapen ze apart van hun vrouw en kinderen. De Datoga mannen bemoeien zich weinig met hun kinderen: dat is vrouwenwerk. De testosteronspiegel van de Hadza vaders is een derde tot de helft lager dan die van kinderloze Hadza mannen, net zoals bij andere culturen met zorgzame vaders. Bij de Datoga echter hebben zowel vaders als niet-vaders beiden hoge testosteronspiegels, hun testosteronspiegels zijn vergelijkbaar met de niet-vaders bij de Hadza. Bij de Hadza beïnvloedt het vaderschap de hormonen dus niet. Of gaat het nu om de traditieverschillen tussen een cultuur waar man en vrouw ( Hadza ) gezamenlijk leven of waar de mannen ( Datoga ) gescheiden van hun vrouwen en kinderen rondzwerven?

Ik ga het volgende boek er eens voor lezen:

http://www.gade-gender.nl/wp-content/uploads/2016/01/Omslag-Genderboek.pdf

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in Biologie, Geen categorie, gezondheid, Kinderen, Tanzania en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

22 reacties op Tradities of Testosteron ???

  1. fietszwerver zegt:

    mogge Rob
    dat is me nog al niet een verschil in cultuur in 1 land
    persoonlijk ben ik dan maar blij dat ik hier woon 🙂
    of anders daar jager zijn , maar 1 die anders is en gewoon bij zijn vrouw en kinderen woont 🙂

    cultuurbarbaar groet

    Liked by 1 persoon

  2. Patty zegt:

    Interessant…zoals ik het lees, hebben vrouwen dus wel een positieve invloed dan 😉

    Liked by 1 persoon

  3. fietszwerver zegt:

    ha die Rob
    ja 4 van deze wijken is een flinke wandeling en wel ook met hindernissen 🙂
    ik zie het maar als training voor mijn gewone wandelingen
    onderweg lees ik het krantje niet , maar ik bezorg ook in de eigen straat dus vind er ook 1 op de mat 🙂

    nevelige groet

    Like

  4. ollieherman zegt:

    Hoe zou de testosteronspiegel in Nederland zijn. Volgens ene heer W. lopen er nogal wat bommen rond 🙂

    Liked by 1 persoon

  5. Rebbeltje zegt:

    Weet wel dat ik blij ben hier te wonen…

    Liked by 1 persoon

  6. fialas zegt:

    Ruth Benedict en Margaret Mead hebben in de Stille Zuidzee en Nieuw Guinea ook zulke verschillen ontdekt. Ik heb hier Growing of age in Samoa nog liggen, .Ik denk dat in die afgesloten culturen de natuur de beste weg koos om de soort in de gegeven habitat te laten overleven, d.w.z. volwassen worden en voortplanten, zo werkt de evolutie. Als ze het verkeerd hadden gedaan zouden ze uitgestorven zijn. Bij ons is trouwens kortgeleden vastgesteld dat bij mannen de testosteronspiegel daalt als hun vrouw zwanger is en zoogt. Je kunt het bij jonge mensen in je vriendenkring gewoon waarnemen. Ze zeggen het zelfs; “we zijn zwanger”

    Liked by 2 people

  7. Kakel zegt:

    Als vrouw moet je dan maar boffen in welke “stam” je geboren wordt. Mannen zijn veelal onafhankelijk en bepalen hoe ze zelf en hun evt. vrouw(en) leven. Ik vraag me af of hoe groot de rol van de “wil” is bij mannen. Je verantwoordelijkheid ontlopen is een makkie.
    Zou iemand van de Hadza met iemand van de Datoga mogen trouwen? Ik hoop dat je nog eens een blog wijdt aan dit onderwerp!
    Zonnige groet

    Liked by 1 persoon

    • fialas zegt:

      ik denk dat de mannen in zo’n traditioneel levende stam nooit onafhankelijk en vrij zijn geweest, ze moesten leven zoals de traditie het gebood.,.Ook daar werden homo’s en softies geboren, en reken maar dat die alles deden om in het stramien te passen. Als ze slim en inventief waren konden ze altijd nog proberen zichzelf tot priester te proclameren..

      Liked by 1 persoon

  8. Rob Alberts zegt:

    Als ik het boek uit heb zal ik er vast op terug komen.
    Vrolijke groet,

    Like

  9. sjoerd zegt:

    Gelukkig heb ik meer verstand van IT

    Liked by 1 persoon

  10. Bertie zegt:

    Interessant gegeven, geen nieuw onderzoek. Lees Fialas’ reactie.

    Liked by 1 persoon

  11. Hillechien zegt:

    Informatief en interessant blogje wens je er fijn weekend Rob

    Liked by 1 persoon

  12. bentenge zegt:

    Wat een mens niet allemaal leert bij Rob ! Dank je wel.

    Liked by 1 persoon

  13. bloggersterk zegt:

    Hier moet ik even op kauwen; een onverwachte uitkomst. De jagers zijn hier de brave huisvaders, terwijl de boeren….. Ik ga ineens heel anders naar de agrarische gemeenschap hier kijken.

    Liked by 1 persoon

  14. tja .. de natuur zit nog zo gek niet in elkaar, eh? 😉

    kben curieusss naar het blog dat komt als het boek uit is, rob! 😀

    fijn weekend,

    Liked by 1 persoon

  15. zinderen zegt:

    oh, ja! dat is ook het soort boek dat ik eens graag lees, dank voor de tip. Leuk blogje ook over die verschillende stammen. Kwam die info ook uit dat boek?

    Liked by 1 persoon

  16. Rob Alberts zegt:

    Ik ga het boek nog lezen ….
    Vriendelijke groet,

    Like

  17. gewoonanneke zegt:

    Bijzonder om te lezen. Had er nog nooit van gehoord.

    Liked by 1 persoon

  18. Wolf zegt:

    Zeer interessante materie!

    Liked by 1 persoon

  19. meninggever zegt:

    Hoe lang zou het duren voor de 21e eeuw ook hen inhaalt en verandert in voor ons meer normale medemensen die houden van huisje-boompje-beestje?

    Liked by 1 persoon

  20. Pingback: De laatste gezonde Hadza | Blogger uit Amsterdam-ZuidOost

Geef een reactie

