Mee-eters ???

Slimme mee-eters en andere lastige gasten. Ongewild kunnen wij allerlei levende have met ons meesjouwen. Net dat wij altijd onder het gewicht gebukt gaan. Maar wel dat wij er moe en/of ziek van kunnen worden of zijn. Een slimme parasiet zorgt dat zijn gastheer blijft leven. Een slimme levenswijze, op deze manier is zijn kostje voor altijd gekocht. Nakomelingen maken geeft daarbij dan nog eens extra vreugde. Soms wordt dan alsnog afscheid genomen van de gastheer. Een overlijden staat dan jammer genoeg niets meer in de weg …

De mens heeft een uitgebreid scala aan parasieten. De verhalen over een zoogdier als parasiet geeft zelfs mooie boeken en films. Een bloeddorstige vampier zou ontstaan zijn uit het onbegrepen leven van een vleermuis. En vleermuizen zijn tenslotte vliegende zoogdieren.

Het verhaal van een bloeddorstige vampier vind ik te bizar voor woorden. Hoe serieus sommige horrorliefhebbers hier dan ook over denken. Maar het volgende onvolledige alfabetische rijtje levende parasieten is voor mij al luguber genoeg …

 

Een aarsmade in je anus; Enterobius vermicularis

Een bacterie in de maag; Helicobacter pylori.

Een eencellige in je darmen; Giardia intestinalis

Een luis in je haren; Pediculus humanus capitis.

Een mot in je kleren; Tineola bisseliella Hummel

Een mijt in je huid; Sarcoptes scabiei.

Een paddenstoel in en rondom je tenen; Tinea pedis.

Een worm in je darmen; Ascaris lumbricoides.

Een steekmug in de slaapkamer: Culex pipiens.

Een teek op je huid; Ixodes ricinus

Een vampiervis in je urinebuis; Vandellia cirrhosa

Een virus in je longen; Influenza A

Een wants in je bed; Cimex lectularius.

Een zandvlo in je voeten; Tunga penetrans

 

Misschien dat iemand met de juiste medische kennis het alfabetische rijtje volledig weet te maken? Bij mijn weten ben ik gelukkig helemaal vrij van ongenode gasten!

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in Biologie, eten en drinken, gezondheid, Natuur, persoonlijk en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

26 reacties op Mee-eters ???

  1. fietszwerver zegt:

    mogge Rob
    je fleurt me op
    er zaten 2 motten
    is gelijk waar ik aan moest denken 🙂

    bedompte vroeg groet

    Liked by 2 people

  2. Lewies Mymer zegt:

    ’n Hele dieretuin, kompleet met plante, groei op my liggaam!

    Liked by 2 people

  3. eltjedoddema zegt:

    Aal wummelgoud, dus…… (klaain spul).

    Liked by 1 persoon

  4. Patty zegt:

    Jekkie…gelukkig had ik al ontbeten 😉

    Liked by 1 persoon

  5. Wolf zegt:

    Volgens mij is de beste remedie tegen alles: véél knoflook eten!

    Liked by 1 persoon

  6. Sjoerd zegt:

    Gatsie, het zal wel dat ik zo moeilijk loop.

    Liked by 1 persoon

  7. Mies Huibers zegt:

    Ik heb me meteen ziek gemeld.

    Liked by 1 persoon

  8. Potjandorie, ik ga mijzelf eens goed bekijken onder een vergrootglas hoor!

    Liked by 1 persoon

  9. zeezicht zegt:

    Een lintworm; afschuwelijk, ik bespaar je de details.
    Maar dat je ervan vermagert is maar een fabeltje!:-(

    Liked by 1 persoon

  10. kniepertie zegt:

    De mensenvlo, Pulex irritans, is in West-Europa bijna uitgestorven… zou dat een voorbode zijn?

    Liked by 1 persoon

  11. Jaixy zegt:

    Hihi fijn dat jij vrij bent.
    Ik hoop ook in juni vrij te zijn van mijn ongenode gasten….

    Liked by 1 persoon

  12. Bertie zegt:

    Het vampierenverhaal is wel interessant. Parasieten daarentegen… ik zou in staat zijn een bordje verdelgingsmiddel te eten.
    Een van de ergste dingen vond ik de orenkruiper in mijn haar. Het idee…gruweldegruwel.

    Liked by 1 persoon

  13. fialas zegt:

    Sarcoptes scabiei. is echt verschrikkelijk. Deze mijten graven gangen onder je huid en leggen daar eitjes. Wij kregen het in juli 1945, van een jonge oom die in Duitsland dwangarbeid had verricht en teruggekeerd was zonder door de strenge sanitaire controle te gaan. .De mijten zijn ’s nachts actief, je krepeert van de jeuk, helse nachten hebben wij gehad. De huisarts stelde de diagnose en stuurde ons naar door de geallieerden opgezette sanitaire post op Zeeburg. We waren de enigen niet, er stond een hal vol mensen als wij, netjes m/v gesepareerd. Mijn 12-jarige broertje mocht bij ons blijven.Met grote kwasten werden wij ingesmeerd met felglele zwavelzalf, en onze kleren werden direct ter plaatse gestoomd. In die tussentijd werd ook ons huis ontsmet. Dus als ik die vastzittende vluchtelingen in Macedonie bekijk dan vraag ik mij af wat die stakkers allemaal meedragen en oplopen. Als Artsen zonder Grenzen geld voor vluchtelingenhulp vraagt: meteen geven!

    Liked by 1 persoon

  14. Rebbeltje zegt:

    Wil niet eens weten wie er allemaal mee eet…hier zijn het de kinderen en kleinkinderen die ik meeëters noem haha
    Groetjes

    Liked by 1 persoon

  15. bloggersterk zegt:

    Een smakelijk blogje zo rond het ontbijt 😉 Vanmiddag maar even goed gelezen en ik denk altijd maar: een knappe parasiet die op mij overleeft.

    Liked by 1 persoon

  16. Als ik lugubere lijstje zo lees, dan heb ik toch maar liever met good old Count Dracula van doen, geloof ik … 😉

    Liked by 1 persoon

  17. Ferrara zegt:

    Mogen Herpes en Soa ook meedoen op je indrukwekkende lijstje?

    Liked by 1 persoon

  18. ik had al een vermoeden dat er een paar extra ogen meekijken bij alles wat ik doe?? 🙄

    Liked by 1 persoon

  19. constantinoc zegt:

    Ik herinner mij van heel veel jaren geleden een TV-programma van Midas Dekkers, als ik me niet vergis. Daarin ging je met een elektronenmicroscoop op een soort ‘oerwoudexpeditie’ tussen de haren op je hoofd. Sedertdien ben ik er heilig van overtuigd dat je, zonder het te zien, vol zit met allerlei gasten en dat die vaak een heel gezonde rol spelen op je lijf.

    Liked by 1 persoon

  20. fietszwerver zegt:

    mogge Rob
    inderdaad de komende dagen zijn prachtig maar nog fris hoor , dus mocht je er op uit denk aan muts en handschoenen en vergeet ze dan ook niet :0

    zonnige groet

    Like

  21. Rimpelingen zegt:

    Ik krijg overal jeuk als ik dit lees. Frisse groet!

    Liked by 1 persoon

  22. EJW zegt:

    In bed krioelt het van de beestjes. Als je ze vergroot zijn het enge monsters

    Liked by 1 persoon

  23. A van de Aa zegt:

    Gezelligheid kent geen tijd met al deze gasten ……

    Liked by 1 persoon

  24. Dick zegt:

    Klinkt inderdaad bepaald niet fris of smakelijk zo’n lijstje miniscule kostgangers. Nu omvat de kwalificatie ‘parasieten’ ook al een zeker waardeoordeel. Een iets maar niet zo gek veel andere vraag is: wat zijn wij of waar zouden we blijven zonder micro-organismen?
    Gelukkig had ik al gegeten toen ik dit las. Tja en van wie of wat zijn wij dan de mee-eters?

    Liked by 1 persoon

  25. hanry zegt:

    Ik ben er niet happig op.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

