Sommeltjes

Sommeltjes zijn een soort aardmannetjes of trollen die in het maanlicht zouden dansen op de Sommeltjesberg, een sinds lang afgegraven grafheuvel bij De Waal. Overdag zijn ze vrijwel niet te vinden. Als ze in het zonlicht komen, verstenen ze. Ze kunnen onzichtbaar worden, ook kunnen ze de gedaante aannemen van allerlei dieren. Een Sommeltje is in plaatselijk dialect een soort spook of geest.

In Wieringen worden de wezens Sammelkes of Sammeltjes genoemd, ze wonen in de Sommeltjeskuil op Zandburen bij Hippolytushoef. De wezens konden door de kieren van een bedstee komen, maar deden meestal niet echt kwaad. Ze hielpen mensen met klusjes.

De wezens houden van glimmende spullen en spelen op kleine fluitjes en roken pijp. Een pot die buitengelaten werd, kon de volgende ochtend glimmend gepoetst teruggevonden worden in de kuil. Ook andere kostbaarheden werden ’s nachts verzameld. Als men langs de kuil liep, konden zilveren munten verdwijnen. In het verleden werd verteld dat de kinderen door de Sammelkes gebracht werden (zoals de verhalen van de bloemkool en de ooievaar).

Later op de dag schrijf ik over Sommeltjes en Krûmeltjes.

http://www.waddenvereniging.nl/

 

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in Biologie, Kinderen, Natuur en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

16 reacties op Sommeltjes

  1. Rebbeltje zegt:

    Denk houd ie ons nu voor de gek maar na googlen weet ik beter…was op het sommeltjespad 😉
    Prachtverhaal weer

    Liked by 1 persoon

  2. constantinoc zegt:

    Mooi verhaal weer, Rob. Ik heb het idee dat ze hier in Brazilië ook voorkomen, want er gebeuren hier ook allerlei onverwachte dingen, in positieve of negatieve zin. Maar sommeltjes komen hier vermoedelijk alleen in hun onzichtbare vorm voor, want er is er nog nooit één gezien.

    Liked by 1 persoon

  3. Wolf zegt:

    Leuk! Hier in de contreien heten ze Auvermenkes en ook hier is/was een berg, de Auvelberg.
    De folklore is op de benaming na helemaal gelijk. :O}}
    https://nl.wikipedia.org/wiki/Auveleberg
    De Limburgse band Carboon heeft er een leuk liedje [in Limburgs dialect] over gemaakt, te horen op het album “Van heuère zègke”.

    Liked by 1 persoon

  4. Toen ik gisteren klaar was met mijn boterhammen, lagen er krûmeltjes op tafel!

    Liked by 1 persoon

  5. fietszwerver zegt:

    mogge Rob
    na het lezen van jou reactie bij mij over zeg maar de goede buren
    zie ik deze sommeltjes ook als goede buren 🙂
    een mooi verhaal
    en die buren een goede zaak

    opgewekte groet

    Liked by 1 persoon

  6. eltjedoddema zegt:

    Blief aaltied alert. Of t nou gaait om n boesjeude, eerdmantjes of ongeboren Rouf…….
    Je waiten t mor nooit!

    Liked by 1 persoon

  7. en so leer ek weer ’n nuwe woord!

    Liked by 1 persoon

  8. Van dit soort verhalen kan ik echt genieten, en mijn fantasie de vrije loop laten.

    Liked by 1 persoon

  9. sjoerd zegt:

    Haha, vannacht kan ik niet slapen…

    Liked by 1 persoon

  10. bloggersterk zegt:

    En je bespuit je groentetuintje gewoon biologisch? Doe mij het recept van je bestrijdingsmiddelen eens? 🙂

    Liked by 1 persoon

  11. Bertie zegt:

    Een soort kaboutertjes. Altijd beter dan spoken 🙂

    Liked by 1 persoon

  12. hanry zegt:

    Hoe meer hoe leuker?

    Liked by 1 persoon

  13. afwaswater zegt:

    Wat leuk. Als sprookjesliefhebber boeien me dit soort verhalen altijd. Dank je wel voor de link. groetjes, Hanneke

    Liked by 1 persoon

  14. @matroosbeek zegt:

    Wat een mooi verhaal!

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

