Zeilende levenslessen

Je kunt de richting van de wind niet veranderen, maar wel de stand van je zeilen. Mijn ouder worden is niet te stoppen. Wat ik doe met de tijd die verstrijkt heb ik wel in eigen handen. Mijn tijd is de laatste jaren vooral naar mijn werk gegaan. Hobby’s verdwenen steeds meer naar de achtergrond. Over enkele jaren nadert mijn pensioen. I.p.v. werk zal ik dan een andere vooral leuke tijdsbesteding moeten hebben.

Nu ben ik al aan het zoeken. Genieten en leuke dingen weer oppakken of vinden is nu mijn taak. Ouder worden heb ik niet in de hand. Wat ik zelf doe met het ouder worden probeer ik wel op te pakken.

Met het voorjaar komt ook de natuur in mijn tuin tot leven. De winter is steeds meer mijn slechte en depressieve periode. Zoals de natuur met het voorjaar ontwaakt, zo komt mijn goede humeur ook weer naar boven.

De silhouetten van bomen imponeren mij vandaag. Ogenschijnlijk nog kaal laten de knoppen zien dat er al volop leven op komst is. De bladeren van de bomen laten straks de wind weer ruisen. Nu is aan elk boomsilhouet te zien om welke boomsoort het gaat. De takken ritselen nog rustig. Eerder braken er takken door een storm. Gaten in het silhouet tonen die stormschade van voorbije jaren. Zoals een zeiler zijn zeilen naar de wind zal richten zo staat elke kromming en/of vertakking in een boom klaar om haar nieuwe bladeren naar de zon te richten. Zeilen zal ik niet, eerder richt ik mijn ogen op de natuur richten.

Het lezen van de natuur is naast het boeken lezen mijn mooiste hobby. Met de bladeren van bomen en boeken ga ik graag op pad naar de zomer. Hoe zeilen jullie naar de zomer?

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie, gezondheid, Natuur, persoonlijk en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

29 reacties op Zeilende levenslessen

  1. Als alles normaal verloopt, is het over vier jaar ook mijn beurt om met pensioen te gaan. Wat vroeger dan de nieuwe wettelijke bepalingen tegenwoordig, maar in Vlaanderen is altijd wel een achterpoortje te vinden. Vervelen zal ik me niet, daarvan ben ik overtuigd. Jij ook niet, daar ben ik evenveel van overtuigd.

    Liked by 1 persoon

  2. Hillechien zegt:

    Ik moet nog zeker 15 jaar werken. De lente is mijn favoriete periode. Al dat nieuwe leven vind ik prachtig. Als hobby zal in zeker nog het fotograferen hebben en mijn tuintje(1000 vierkante meter) bijhouden en dat is een hele klus.

    Liked by 1 persoon

  3. HesterLeyNel zegt:

    Dis ’n baie mooi beeld van ouderdom in vergelyking met die natuur. Ek dink ek het eers behoorlik ontwaak en begin lewe nadat ek afgetree het. Ek het nou soveel meer tyd om rond te gaan en die natuur te geniet, want dit is wat ek ook die graagste doen.

    Liked by 1 persoon

  4. fietszwerver zegt:

    mogge Rob
    de dag van de arbeid , was vorig jaar mijn 1ste dag van het pensioen , en ik heb mij niet ook maar 1 tel verveeld , mijn hobby’s als fietsen – wandelen en de PC geven mij genoeg ontspanning , ik geniet ook de natuur en natuurlijk heb ik er sinds wat maanden wat werk bij om die 12% aow gat wat te vullen , dus je ziet wel , ik zeil niet naar de zomer , maar doe dat al wandelend

    mooi weer groet

    Liked by 1 persoon

  5. shivatje zegt:

    Nog een 6a7 jaar te gaan en als mijn zeilen zoals nu de wind nemen dan zal ik met plezier iedere dag ervan genieten.

    Aum Shanthi

    Liked by 1 persoon

  6. Bertie zegt:

    Mijn pensioen loopt al een paar jaar.
    Ik laat me gaan in leeswerk en fietsen, soms ’n beetje schrijven. Heerlijk om daar in mee te zeilen en dan nu ook nog het opkomende groen. Genieten.

    Liked by 1 persoon

  7. egoecho zegt:

    Ik hoop vooral rustig te dobberen en de zeilen gestreken te houden 🙂

    Liked by 1 persoon

  8. Rimpelingen zegt:

    Ha Rob, lijkt me heel verstandig, nu al de zeilen bijzetten om je voor te bereiden op die toekomstige zeeën van tijd. Ik hoop dat de wind goed blijft zitten.
    Zonnige groet!

    Liked by 1 persoon

  9. gewoonanneke zegt:

    Het eerste halfjaar dat ik thuis was liep ik tegen de muren op. Maar de dagen vullen zich vanzelf weer als je er voor open staat. Het voorjaar en zomer is ook mijn beste tijd. Hoewel ik de laatste jaren ook veel ga fietsen en naar buiten in de wintermaanden heeft wel gezorgd dat de winterdipjes veel minder zijn .

    Liked by 1 persoon

  10. zeezicht zegt:

    Ja heel leuk die plannen maken! Maar je wordt dan ouder en misschien minder gezond en dan moet je leren leven met je beperkingen. Het is niet altijd zoals je gedroomd had.
    Maar ik wens jou nog vele goede jaren toe!

    Liked by 1 persoon

  11. Bert zegt:

    Goedenmorgen Rob, een heel mooi stuk heb je geschreven. Het stoppen met werke is (vaak) een emotionele zaak. Ik herken wat je schrijft. Ik ben al lang van het werken af. Aljarenlang. Die overgang beleeft iedereen op een eigenwijze. Wat moet ik gaan doen met al die uren, al die dagen? Dikwijls helpen hobby’s je ok niet verder. Wat dan? Nou, zeg tegen jezelf: ik leef en geniet. Hoe? Alweer, dat probeert iedereen anders, het gaater om dat je nog voldoening hebt. De natuur helpt je echt daarbij, het wisselen van de jaargetijden maakt dat je ongemerkt een jaar doorvliegt .
    later meer, gr Bert

    Liked by 1 persoon

  12. Het ouder worden, kan je inderdaad niet stoppen. Sommige dingen gaan wat minder makkelijk, en daar moet je dan je bezigheden op aanpassen. Plannen blijven maken hoor, je moet iets hebben om naartoe te leven.

    Liked by 1 persoon

  13. fialas zegt:

    Mijn zomeraktie: ik heb in de tuin een 25 jaar oude azalea, die prachtig warmrode bloemen heeft. Gisteren heb ik er een kleintje naast geplant.

    Liked by 1 persoon

  14. Jaixy zegt:

    Ik zeil naar de zomer tussen de behandelingen door met wat wandelingen. Ene keer hier in het dorp. Andere keer in een bos of duingebied…
    Conditie een beetje bij te houden… En te genieten van al het moois wat de natuur ons geeft.

    Liked by 1 persoon

  15. Bert zegt:

    Rob, ik werd gestoord bij het geven van mijn reactie . Koffie drinken met mijn buurman. Nog even dit, de winter is niet de leukste tijd, maar nu, in het voorjaar op weg naar een stralende zomer wordt dat weer goedgemaakt .
    Lees ook op mijn blog, mijn ervaringen in het nietsdoen. Gr Bert

    Liked by 1 persoon

  16. Rebbeltje zegt:

    Ha ervaringen in het nietsdoen lees ik…drukker dan ooit en het houd niet op
    Ze weten ons allemaal te vinden voor allerlei klusjes.
    We moeten opletten dat we tijd over houden om te genieten
    Ook jij krijgt je tijd wel vol met genieten
    Groetjes

    Liked by 1 persoon

  17. Ferrara zegt:

    Wie sturen kan zeilt bij elke wind, deze tegeltjeswijsheid hangt in het zicht in mijn schrijfkamertje en is ook het motto op mijn blog.
    De firma Ferrara is al een paar jaar met pensioen, maar verveling is niet aan de orde. Als ik jouw blog lees kan ik me niet voorstellen dat je straks geen leuke invulling voor je tijd zult vinden. Een goede voorbereiding is nooit weg.

    Liked by 1 persoon

  18. bloggersterk zegt:

    Seizoenen hebben geen invloed op m’n humeur; ik neem ze zoals ze komen en naar buiten ga ik toch wel.

    Liked by 1 persoon

  19. sjoerd zegt:

    heel herkenbaar. Ik ben me ook aan het beraden. Die nieuwe hobby van je, bier proeven lijkt me ook wel wat…

    Liked by 1 persoon

  20. Op mijn pensioen hoef ik me niet te richten, die zeeën van tijd heb ik nu al. Met een bijna chronische vermoeidheid als gevolg van MS, glijdt die tijd me goeddeels door de vingers. Op goede dagen kijk ik even naar lucht om te weten uit welke hoek de wind waait, als behalve mijn lijf ook de weergoden me gunstig gezind zijn, steek ik rustig van wal om gestaag wat voort te dobberen en te genieten van wat mijn (vaar)weg maar kruist. En de volgende dag zien we wel weer … 🙂

    Liked by 1 persoon

  21. Patty zegt:

    Mijn winters zijn ook vaak somberder dan de rest van het jaar, dus ik moet ook tegen de tijd dat ik in de winter van mijn leven geraak, zorgen voor genoeg activiteiten 😉
    Hopelijk dan nog altijd fit genoeg om in een tuin te kunnen freubelen, te kunnen schrijven en jaaaaa lezen, lezen en lezen en als mijn geest het nog toestaat dan, leren, leren en leren. Nog elke dag vind ik weer nieuwe schrijvers in ‘blogland’ en wat kunnen daardoor ook mooie dingen leren van elkaar.

    Liked by 1 persoon

  22. Anuscka zegt:

    Ik zeil de zomer weer werkend in! Dacht ik al te kunnen rusten op mijn lauweren… 😉 Maar het plan blijft wel van mijn levenswinter nog een heleboel mooie seizoenen te maken!

    Liked by 1 persoon

  23. wdfyfe zegt:

    With all the things you are interested in you will have no trouble sailing along when you retire.

    Liked by 1 persoon

  24. Lenjef zegt:

    Na de pensionering

    naar waar mensen varen in een zee van tijd
    hangt tot aan het graf
    van veel factoren af
    sommigen zijn helaas snel het kompas kwijt

    Moge de vier winden
    altijd jouw zeilen vinden, Rob.
    Lenjef

    Liked by 1 persoon

  25. ik zeil mee op de golven van alle dag ..
    de ene keer al wat wilder, dan weer heel kalm en sereen! 😉

    Liked by 1 persoon

  26. meninggever zegt:

    IK ben die leeftijd al voorbij en krijg mijn AOW en pensioen. Maar als zzp-er deed ik tot vorig jaar nog actief mijn creatieve zaken. Nu schrijf ik mijn derde boek, geniet van de liefhebberijen, neem de tijd voor een reisje naar hier of daar, per auto of trein. Stap straks op de fiets en doe een rondje Amsterdamse Bos of de polders ten zuiden van de hoofdstad. Ik wandel door mijn stad, 8-12 km, eens per week. Geniet van het drukke stadse leven, van de mensen en de winkels. Observeer en pik weer nieuwe ideetjes op. Stoffig en stil zitten is niks voor mij. Nooit geweest. 54 jaar gewerkt. Dan is stil zitten lastig. En lezen doe ik tussendoor. Soms in drie boeken tegelijk….ja, geestelijk nog een jong menneke, maar die rimpels………….

    Like

Geef een reactie

