Op zoek naar het eiland van Emo

Wie is Emo?
In de 13e eeuw hebben de Eenrummers en de Uithuizenaren 30 jaar lang oorlog gevoerd om een eiland, waarvan de dorpen allebei het eigendom meenden te hebben. De befaamde abt Emo beschrijft in zijn kroniek over de streek de strijd, maar geeft het eiland geen naam. Hij noemt het kortweg ‘insula’ (het Latijnse woord voor eiland). Wie weet gaat het nu gevonden worden.
Op zaterdag 16 april 2016 wordt in het kader van Wad een Workshop een tocht uitgezet onder de titel ‘Op zoek naar het eiland van Emo’. Dit is een avontuurlijke kweldertocht die start vanuit Noordpolderzijl. Als deelnemer ga je de kwelder op en samen met een historicus en bodemdeskundige boringen verrichten. Tijdens de tocht vertellen de deskundigen over de geschiedenis van het gebied. Na afloop is er gelegenheid om ervaringen uit te wisselen in café ‘t Zielhoes in Noordpolderzijl.
Voor meer informatie over deze tocht of over het project Wad een Workshop kun je terecht op: http://www.erfgoedpartners.nl
Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in Biologie, Natuur en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

24 reacties op Op zoek naar het eiland van Emo

  1. Weer een fantastisch initiatief, maar weer ver van huis…

    Liked by 1 persoon

  2. Bertie zegt:

    Wat interessant, het was me nooit duidelijk wat er precies bedoeld werd, nu lees ik dat er zelfs een workshop wordt georganiseerd. Ik ben erg benieuwd naar eventuele resultaten maar ook zonder dat zal het een mooie tocht zijn.

    Liked by 1 persoon

  3. fietszwerver zegt:

    mogge Rob
    een mooie en ook goede zaak om te zien of er wat te vinden is wat aangeeft of er ooit dat eiland is geweest
    stel dat ze het vinden , dan gaan de Eenrummers en de Uithuizenaren toch niet weer oorlog voeren hé 🙂

    weekend groet

    Liked by 1 persoon

  4. bloggersterk zegt:

    En daar kom je vandaag mee…;-) Dit zijn leuke activiteiten. Ik vond ‘putje’ graven met aardrijkskunde vroeger al leuk, maar dit is het échte werk.

    Liked by 1 persoon

  5. bentenge zegt:

    Lap, kwelder, ik ben dus even gaan spieken bij wikidinges… en kan me er nu iets bij voorstellen.

    Liked by 1 persoon

  6. Wolf zegt:

    Spannend!
    Helaas – of eigenlijk: hoera! – wij hebben net de caravan gekuist en vertrekken zometeen voor een lange wandel in de Achterhoek…! :O}}}

    Liked by 1 persoon

  7. Hillechien zegt:

    leuk initiatief

    Liked by 1 persoon

  8. Dat lijkt mij best interessant, en eigenlijk ook wel spannend om te doen.

    Liked by 1 persoon

  9. sjoerd zegt:

    Vanuit Limburg toch echt niet te doen…

    Like

  10. Rebbeltje zegt:

    Wie weet met onze jaarlijkse meidendag, maar wel een beetje uit de buurt.
    fijn weekend

    Liked by 1 persoon

  11. fialas zegt:

    was het wel een eiland? Even ten zuiden van Düsseldorf ligt het beroemde Museum Insel Hombroich, helemaal op het droge maar omdat het een moerasland was werd het Insel genoemd. Groningers zouden het onland noemen. Kunstverzamelingen en het landschap rondom Insel Mombroich zijn zeer de moeite waard en voor Limburgers een stuk dichterbij dan het eiland van Emo.

    Liked by 1 persoon

  12. burroholanda zegt:

    Ik las dit blog om een uur of negen vanmorgen. En inderdaad. Te laat om nog mee te kunnen doen. Ik heb in die streek gewoond, ben er geboren zelfs, maar kom er bijna nooit meer. De moeite waard!

    Liked by 1 persoon

  13. Novelle zegt:

    Te laat ik hebal fijn gewandeld nabij De IJssel in Zwolle het “Engels werk”

    Liked by 1 persoon

  14. kniepertie zegt:

    tja, ik moest kiezen en het is voorstrijken in zoon z’n huisje geworden 😉

    Liked by 1 persoon

  15. Jaap Bakker zegt:

    Te laat om mee te doen. Leuk om te lezen, ben er drie weken geleden nog een lang weekend geweest: in Lauwersoog om precies te zijn. Erg mooi, erg stil.

    Liked by 1 persoon

  16. hanscke zegt:

    Dit keer dicht bij huis, maar te laat gelezen. Alhoewel, het weer lokte nu ook niet zo, maar ik houd het in de gaten voor als er weer eens iets is.

    Liked by 1 persoon

  17. fietszwerver zegt:

    ha die Rob
    ja ik mag graag wandelen en ik zie dit werken in kranten en reclamefolder wijken dan ook maar als wandelen en wel met hindernissen als training voor de normale wandelingen en het is ook goed als longfunctie training
    zie genoeg dieren en planten onderweg , maar nu niet direct iets speciaals
    ik geniet al van het buiten zijn

    avond groet

    Like

  18. fietszwerver zegt:

    😉 kwam je nog eens tegen in een overvolle mailbox
    we krijgen goed weer de komende dagen
    dit weekend was er 1 van rust en mooie koers

    slaap wel groet

    Like

  19. fietszwerver zegt:

    mogge Rob
    ja vogels zijn best slim hé 🙂

    zonnige groet

    Like

  20. en? ben je mee gaan zoeken, rob?
    het lijkt mij een boeiende ontdekkingstocht! 😉

    Like

  21. Inostrate zegt:

    Over de Fries-Groningse abt Emo is een schitterend boek met prachtige afbeeldingen geschreven waarin zijn reis naar Rome wordt beschreven die hij aflegt tussen november 1211 en juli 1212. Je komt hierdoor veel te weten over de Middeleeuwen. Het boek heet “Emo’s reis” en is geschreven door Dick E.H. de Boer.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

