Domme foon

Ik noem het een domme foon. Toch zijn er nog veel meer Nederlandse benamingen voor een smartfoon.

Slimfoon, Slimtel, Slimpie, Multifoon, Multibel, Zakcomputer of zaco, Belcomputer, Zaktelefoon, Mobieltje, Mobi, Handy, Sneltel, Intellifoon, IQtel, Infoon, Belglas, Leuterplank, Kleptegel, Contactdoos, Platfoon Trilpieper of GSM hoor ik soms voorbijkomen.

SMARTel: Slim Miniatuur Apparaat voor Rekenen en Telefoneren vind ik ook een mooie.

Hoe noemen jullie je smartfoon?

Voor mij is het mijn wekker, agenda, adressenboek geworden. Natuurlijk bel ik er ook gewoon mee.

Wat doen jullie met je telefoon?

 

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie, persoonlijk en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

43 reacties op Domme foon

  1. fietszwerver zegt:

    mogge Rob
    mijn smartfone heeft jaren geleden de naam Betti gekregen
    ook ik bel er wel mee , maar gebruik het o.a ook voor andere zaken , als agenda en op wandel of fiets ritjes via Runkeeper als het bijhouden van hoe en wat
    een mooi ding nog , ik kan er ook goed zonder

    kranten groet

    Liked by 1 persoon

  2. Ik noem hem gewoon Maurits.

    Liked by 1 persoon

  3. wdfyfe zegt:

    No name but my phone is definitely smarter than I am without her (oops, she must be female) I would be lost — no numbers, addresses, birthdays, memos, pictures etc.etc.

    Liked by 1 persoon

  4. ollieherman zegt:

    Mijn foon is nog naamloos, maar ze is wel heel belangrijk vanwege de agenda en de mogelijkheid om snel achtergrondkennis op te zoeken. En o ja, ik bel er ook wel eens mee….

    Liked by 1 persoon

  5. Banana zegt:

    Ik zet vooral wekkers op mijn eifoon om me eraan te herinneren ‘dit’ of ‘dat’ te doen aangezien ik veel vergeet. Jammer dat je foon vergeten ook niet zo moeilijk is :’)

    Al lijken sommigen vast te zitten aan het ding met secondelijm. Dat noem ik niet mobiel meer..

    Liked by 1 persoon

  6. bloggersterk zegt:

    Ik ben de laatste Nederlander zonder en het bevalt prima!

    Liked by 3 people

  7. Patty zegt:

    GSM of mobieltje 😉
    Ik bel er niet zoveel mee, gebruik meer WhatsApp; stukken voordeliger communiceren met familie/vrienden over de grens. Daarnaast is het ook mijn wekker.
    Als vrouw zijnde ook erg fijn bij me te hebben, als ik weer eens alleen op pad ben. Ben niet snel bang, maar het gevoel te kunnen bellen, als ik om een of andere reden ergens zou stranden, wel zo prettig.

    Liked by 1 persoon

  8. Mrs. Brubeck zegt:

    Alles, echt alles!
    🙂

    Liked by 1 persoon

  9. EJW zegt:

    Ik heb nog steeds een gewone foon waar je mee kunt bellen. Oké er zit een agenda, een wekker en een 2megapixel cameraatje op maar dat is dan ook alles.

    Liked by 1 persoon

  10. Bert zegt:

    Mogge Rob, nou dacht ik toch dat ik de enige man in Nederland was zonder FOON op zak.. Maar ik zie dat bloggersterk mijn maatje is .ook zonder zo’n ding. Ik mis het niet. Als ik er wel een had dan zou ik het noemen MIJN ALLESSIE. Ik zie om me heen dat meer dan 1000keer perdag en waar ook naar dat apparaat gegrepen wordt. Soms vind ik het angstig. Ik zing dan zachtjes ” kan niet zonder jou, blijf me trouw”. Soms zijn mensen hun apparaat kwijt, dan fluister ik zachtjes ” waar ben je nou? Blijf je meetel trouw? ”
    Kom ik dan in de supermarkt dan hoor ik snel dat iedereen het ding heeft gevonden de communicatie is vaak verrassend dom “waar liggen de komkommers?”.
    Nee, ik mis ‘m niet. Groeten uit een zonnig Amstelveen
    Bert

    Liked by 1 persoon

  11. Zoals sommige mensen die dingen gebruiken, zin het ondingen. Ik heb er wel eentje, omdat ik vaak met de fiets op pad ben, en je pech kunt krijgen, dan is het wel handig om hem bij je te hebben. Ik beschouw hem niet als huisdier, en heb hem dan ook geen naam gegeven.

    Liked by 1 persoon

  12. Jaixy zegt:

    Uhm ik leg mijn mobiel met regelmaat ook bewust weg. Want het is inderdaad mijn agenda, mijn wekker, mijn rekenmachine, ik bel ermee, zit er op internet, blog ermee…. Kortom hij is mijn multi tool.
    Maar er gaat niks boven echt contact met mensen. En het lezen van een boek.
    Ik noem mijn mobiel gewoon telefoon.
    Die heeft geen bijnaam nodig hoor.

    Liked by 1 persoon

  13. Suskeblogt zegt:

    Een smartphone heb ik niet, wel een 7 jaar oude GSM. Die gebruik ik naast telefoneren en SMS ook voor wekker , fototoestel indien de omgeving gunstig is, en agenda.

    Liked by 1 persoon

  14. Villasappho zegt:

    Geen bijnaam maar vooral handig voor blogs lezen en dingen opzoeken.

    Liked by 1 persoon

  15. Rimpelingen zegt:

    Hier, wij wonen dicht bij Duitsland, heet hij “Handy”. Laatst was ik hem even kwijt, en ik voelde regelrechte paniek. Voor mij is hij de verbinding met mijn kinderen, waarvan er eentje in Thailand woont, de andere twee in Duitland. Via Whatsapp blijven we goed (en goedkoop) op de hoogte van elkaars dagelijkse leven.

    Liked by 1 persoon

  16. gemma1952 zegt:

    Ik heb nog zo´n simpel exemplaar. Geen smartphone dus. Ik noem hem mijn huis, tuin en keuken foon. Leuk verhaal trouwens.

    Liked by 1 persoon

  17. Ximaar zegt:

    Ik heb nog geen (slim) mobieltje en alleen een landlijn met antwoordapparaat. Vaak laat ik de telefoon daarop overgaan, omdat ik ergens mee bezig ben als eten. Als het belangrijk is spreken ze het wel in en anders is het niet belangrijk. Als het spoed is bellen ze maar 112.

    Liked by 1 persoon

  18. Hoewel ik vorig jaar augustus een heuse tweedehands iPhone5 heb gekregen, waarmee van alles en nog wat mogelijk is, noem ik hem nog gewoon ‘mijn mobieltje’.

    Liked by 1 persoon

  19. Ferrara zegt:

    Mijn mobieltje is vooral voor de vakantie om voor het thuisfront bereikbaar te zijn. Ik sms en bel als het nodig is. Volgens de kinderen hopeloos ouderwets, maar ik vind het prima zo.
    Vreselijk al die mensen om je heen met de blik op het schermpje.

    Liked by 1 persoon

  20. Rebbeltje zegt:

    Vergeet de mijne regelmatig…
    Neem die niet altijd mee en krijg dan van de kinderen je nam niet op…zeg ik nee was toch ook niet thuis haha..ondingen maar soms handig.

    Liked by 2 people

  21. lummel zegt:

    Ik noem het connector ik gebruik het voor alles behalve telefoneren

    Liked by 1 persoon

  22. Bertie zegt:

    Geen naam, het is een ouderwts mobieltje, een koelkast. Hoogstens heb ik het over mijn telefoontje.

    Liked by 1 persoon

  23. sjoerd zegt:

    Meestal is het Mobyletje… Ik bel en WhatsApp er voornamelijk mee.

    Liked by 1 persoon

  24. Anuscka zegt:

    Met mijn mobieltje (ja, saai) stem ik mijn harp. En ik bel er ook wel eens mee.

    Liked by 1 persoon

  25. Tja, ik heb gewoon een ouderwetse gsm. Ik bel en sms er mee en kijk er op hoe laat het is, want ik draag geen horloge.

    Liked by 1 persoon

  26. Mies Huibers zegt:

    Leuk om te horen dat je ook mee kunt bellen. Ik schijn voor 100 belminuten te betalen terwijl ik dat ding daar nooit voor gebruik. Verder alles.

    Liked by 2 people

  27. Hij heet gewoon ‘foontje’.
    Ik bel, sms, whatsapp, wordpress, facebook en mail ermee. Maar niet altijd, alleen als ik geen ander apparaat in de buurt heb om die laatste 3 handelingen mee te verrichten!
    Groetjesss

    Liked by 1 persoon

  28. Ik verlies hem vooral dikwijls en noem hem ‘menne telefon’ op z’n Vlaams

    Liked by 1 persoon

  29. fietszwerver zegt:

    ha die Rob
    morgen bij een ontbijtje en koffie , blader ik zelf ff dit krantje door :

    fijne avond groet

    Like

  30. gsm .. om te sms’en, bellen, whatsapp’en en geocachen. 😉

    Liked by 1 persoon

  31. egoecho zegt:

    Kakafonie 😉
    En ik lees er onder andere vele wordpressblogs mee.

    Liked by 1 persoon

  32. De mijne gebruik ik om mee te bellen en gebeld te worden, als adresboek, agenda en niet-vergetenlijst, soms om te mailen en soms om de weg op te zoeken. Verder staan er veel gegevens op die ik soms nodig heb in het dagelijks leven binnen- en buitenshuis. Heel prozaïsch dus.

    Liked by 1 persoon

  33. meninggever zegt:

    Eigenlijk alles, behalve betalen. Dat doe ik niet via dat ding. Maar alle sociale media zijn er mee te bedienen, hoewel ik er niet mee blog, maar ik kan wel de dingen doen die ik belangrijk vind. Bellen is een van de minst gebruikte opties. We appen tegenwooordig hoor! 🙂

    Liked by 1 persoon

  34. Ik kan niet leven zonder mijn iPhone….Always together…

    Liked by 1 persoon

  35. Nathalie zegt:

    Ik noem mijn mobiel mijn geit. Ik gebruik deze alleen om bereikbaar te zijn voor mijn kinderen. En als ze wat te teksten hebben, dan mekkert mijn telefoon.Af en toe hoor ik dan een voorbijganger zeggen: oh, wat lief.. een lammetje.
    Maar ik noem het Geit 🙂
    (Als ze bellen dan hoor ik de 5th symfonie van Beethoven, ook lekker onheilspellend).

    Liked by 1 persoon

  36. afwaswater zegt:

    Zelf heb ik er momenteel geen en dat is heerlijk. groetjes, Hanneke

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

