Bomen over ambtenaren

In een bewonersnieuwsbrief lees ik over bomen kappen en kandalaberen.

Het stadsdeel is namelijk van plan een aantal bomen (platanen, eiken, berken) te kappen of te kandelaberen. Dat laatste betekent: zodanig veel terugsnoeien dat er een omgevingsvergunning voor nodig is.

Het stadsdeel zou nu van plan zijn zonder omgevingsvergunning de bewuste bomen niet geheel te kandelaberen, maar ‘minder rigoreus’. Bij het kandelaberen van andere bomen heeft het stadsdeel onvoldoende toezicht gehouden op het bedrijf dat de snoei uitvoerde. Bij de herbestratingswerkzaamheden eind vorig jaar zijn door het bestratingsbedrijf wortels van platanen doorgezaagd. Daarom zouden deze bomen nu ook gekandelaberd moeten worden. Ook hier was weer sprake van onvoldoende toezicht en communicatie.

De gemeente is inmiddels volgens de bomenverordening verplicht voor elke gekapte boom er een terug te plaatsen. Waar en wanneer dat gebeurt is echter niet duidelijk.

Wat voor mij wel duidelijk is dat er een ambtenaar zijn werk niet heeft gedaan. Jaren terug is er besloten dat er een nieuw en groter stadsdeelkantoor gebouwd moest worden. Op de bovenste verdieping zitten nu alle groen ambtenaren bij elkaar. De kantoortjes in de wijk zijn verdwenen. Jammer genoeg zijn de groen ambtenaren ook verdwenen. Toezicht op uitvoerende aannemers wordt niet meer uitgevoerd. En van een ivoren toren op de bovenste verdieping van het stadsdeelkantoor kijkt onze groen ambtenaar minzaam naar buiten. Bij regen blijft hij natuurlijk binnen. Alle aannemers maken hier dankbaar gebruik van. Het werk wordt onvoldoende, slecht of zelfs niet uitgevoerd. Terwijl ons belastinggeld meer en meer wordt verspild.

Eerder schreef ik over saboterende ambtenaren. Nu boom ik over een geld en natuur verspillende ambtenaar.

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in Amsterdam, Natuur, persoonlijk en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

16 reacties op Bomen over ambtenaren

  1. fietszwerver zegt:

    mogge Rob
    er zijn helaas van die lui die liever beton en glas zien dan mooie bomen
    over ambtenaren wil ik het niet hebben

    regen groet

    Liked by 1 persoon

  2. Zeggen we vaak niet te makkelijk dat ‘iemand zijn werk niet heeft gedaan’? Ik ben nu geen ambtenaar, maar heb wel een functie waar heel veel administratie bij komt kijken, naast het contact met mijn klanten. Als ik zie hoeveel werk ik nu moet verzetten in vergelijking met tien jaar geleden is dit niet te schatten. Er is veel volk weggevloeid in ons bedrijf, maar er is heel weinig bijgekomen. Soms ben ik me bewust van het feit dat het in de huidige omstandigheden niet meer mogelijk is om ‘foutloos’ te werken. Prioriteiten moeten worden gesteld, ten koste van kwaliteit.

    Liked by 3 people

  3. bloggersterk zegt:

    Ik denk dat Thomas heel erg gelijk heeft. En als je dan bedenkt dat er twee of meer partijen zijn die zo ‘efficiënt’ mogelijk moeten werken. De controlerende ambtenaar én de groenbedrijven, aannemers etc. die voor wurgcontracten worden ingehuurd om het werk te verrichten, dat vroeger door de gemeentelijke diensten werd uitgevoerd.

    Liked by 1 persoon

  4. Het kappen van bomen in grote getale, gebeurd landelijk, Ik vind het erg triest. Voor een hoop gemeenten, is het een aardige bron van inkomen, want het hout heeft zeker nog waarde.

    Liked by 1 persoon

  5. ollieherman zegt:

    Het kappen van bomen lijkt wel een hobby van gemeenten. Hoe vaak lees ik niet dat er weer iets fout is gegaan nadat de bomen zonder toestemming zijn omgehaald. Met of zonder groenambtenaar. Het lijkt wel alsof natuur geen economische waarde vertegenwoordigt (een foute gedachte overigens).
    Maar van een ambtenaar in een ivoren toren verwacht ik minimaal dat die vanuit zijn toppositie minzaam het onder hem groeiende groen in ogenschouw neemt 🙂

    Liked by 1 persoon

  6. Hillechien zegt:

    zonde eigenlijk want bomen zijn toch de longen van de aarde. Ik zie graag groen en bomen en heb er hier natuurlijk ook de ruimte voor, brengt veel leven in allerlei soorten met zich mee

    Liked by 1 persoon

  7. Rebbeltje zegt:

    Zo houden ze werk…als er wat mis gaat moet het weer opgelost worden…

    Like

  8. Jaixy zegt:

    Zo zonde van al die bomen…

    Liked by 1 persoon

  9. fialas zegt:

    Toen onder kabinet Lubbers de bezuinigingen op publieke zaken begonnen kon je al zien dat groen de eerste post was die werd gekortwiekt. Vroeger had een beetje stad een plantsoendienst, waar op alle nivos mensen werkten die opgeleid waren. Sinds het over de schutting is gegooid bij de aannemerij is het huilen met de pet. Men gaat het groen te lijf met loeiende machines, overbodige bladblazers, en iedere dombo die een zaag kan hanteren kan zijn gang gaan, opzichters bestaan niet eens meer, zoiets heet een platte organisatie.

    Liked by 1 persoon

  10. lummel zegt:

    Prijs je gelukkig, ik woon in het land met de hoogste ambtenaren dichtheid ter wereld (Frankrijk). Stapelgek word je van die lui. Ik weet niet hoe vaak ik al een geboorteacte heb moeten bijsluiten. Kopietjes? Nee maximaal 3 maanden oud. Stapelgek meneer. Zo dat moest er ff uit

    Liked by 1 persoon

    • fialas zegt:

      De franse burocratie is berucht, maar houdt het land bij elkaar. zonder die burocratie zouden de politici, die doodsbenauwd zijn voor de kiezer, er een enorme puinhoop van maken.

      Like

  11. Bertie zegt:

    Bezuinigingen of niet, mijn ervaring met ambtenaren is ook niet altijd positief.

    Liked by 1 persoon

  12. sjoerd zegt:

    Ambtenaren moeten we afschaffen…

    Liked by 1 persoon

  13. Novelle zegt:

    Tja bomen moet je heden ten dage beschermen

    Liked by 1 persoon

  14. meninggever zegt:

    Het lijkt soms wel of je mensen hebt met een logisch verstand, goed inzicht, een prima vorm van communiceren, oog voor de situatie en……ambtenaren. Een andere mensensoort die telkens weer bewijst er weinig of niets van te begrijpen. Zouden die mensen thuis ook zo vreemd opereren en functioneren?

    Liked by 1 persoon

  15. gewoonanneke zegt:

    Ja wat dat betreft lijkt het wel soms of er met twee maten gemeten wordt. Wil je zelf een boom verwijderen en vraag je het aan brengt dat vaak moeilijkheden. En inderdaad als ze eenmaal in het pluche zitten dan zitten ze goed.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

