“Meer vragende opstelling van de politiek”

Tammo Hoeksema stuurde mij de volgende tekst na een telefonisch interview:

“Ik vond de middenschool een fantastisch idee hoor, en zelfs in het slappe aftreksel daarvan, de basisvorming, zie ik leuke dingen. Maar in het algemeen vind ik dat de politiek te makkelijk een politiek/maatschappelijk wereldbeeld het onderwijs in perst, een pedagogisch-didactisch sausje eroverheen, klaar. Alsof onderwijs alle maatschappelijke problemen op kan lossen. Dat kan het onderwijs niet. Ik heb een vak geleerd, ik vind het leuk om dat aan leerlingen over te dragen. De politiek zou ook een andere betrokkenheid kunnen tonen; wat jij nu doet bijvoorbeeld: gewoon vragen, hoe gaat het, wat kan beter? Daar kunnen ze volgende week mee beginnen.”

 

Of de Nederlandse politiek zich iets zal aantrekken van mijn bovenstaande opmerkingen?

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie, Onderwijs, persoonlijk, Politiek en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

16 reacties op “Meer vragende opstelling van de politiek”

  1. fietszwerver zegt:

    mogge Rob
    ik snap hier geen fluit van
    zal komen omdat ik niet weet wat een middenschool is
    dat zou dan een rij van drie scholen zijn , dan heb je er 1 in het midden

    heel zonnige groet

    Liked by 1 persoon

  2. Rob Alberts zegt:

    Jouw leeftijd inschattend dan ben jij zelfs van voor de Mammoetwet.
    Om nog maar een voor jouw onbekende onderwijsterm te gebruiken.

    Zonnige groet terug,

    Liked by 1 persoon

    • fietszwerver zegt:

      66 lentes jong , ik verliet de school in voorjaar 1969 , zonder diploma , gezakt op 2 vakken algebra en frans , middelbare landbouw school in Alkmaar
      toen was volgens mij dat gedonder met die mammoet wet al bezig 😦 , toch

      mijn week wordt een pracht , met dit weer 🙂

      geniet de zon groet

      Like

  3. ollieherman zegt:

    Je zou wensen dat de politiek het onderwijs gewoon eens vijf jaar met rust laat. En dat onderwijs doet waar het voor bedoeld is, nl. kinderen de best mogelijke kennis bij te brengen waar ze later in hun leven mee verder kunnen.

    Liked by 2 people

  4. Ximaar zegt:

    Voor mij lastig punt, aangezien ik het al bijna 40 jaar niet meer volg. Na het verlaten van de MTS heb ik geen school meer van binnen gezien en had ik er ook niet mee te maken door afwezigheid van kinderen.

    Toch heb ik van de jeugd wel een redelijk goede indruk. Ze verschuilen zich niet meer onder moeders jurk en met 10-jarigen zijn interessante en ongedwongen gesprekken te voeren. Zo rond de 17 lijkt het dan weer een beetje mis te gaan en interesseert hen veel niet meer.

    Mogelijk zit dat in iets waar ik zelf tegenwoordig de meeste moeite mee heb en dat is de media die alleen nieuws brengt om de aandeelhouders aan meer winst te helpen. Dwz nmm moeten ouders en scholen kinderen zo helpen dat ze later goed in de samenleving functioneren. De media lijkt middels reclame wel de anti-kracht te zijn, waar die ouders en scholen moeilijk tegenop kunnen boksen. Alles staat niet alleen stijf van de reclame voor ongezonde en gevaarlijke troep, maar kranten, RTV en internetmedia gaan toch vooral voor de aandeelhouders en daarmee voor het eenvoudige en vaak negatieve nieuws waarbij vaak de schuld richting overheid en politiek gaat. Gevolg is dat het al jaren lastig is om goede politici te krijgen. Mensen hebben geen zin om op die manier het pispaaltje te worden. Maar de laatste 20 jaar zie je ook dat mensen meer met de onderbuik stemmen en op anti-democratische partijen.

    Het zou goed zijn als de media weer een beetje beter, neutraler nieuws levert. Maar dat zal waarschijnlijk alleen gebeuren als de schoolverlaters meer bagage krijgen tegen die negatieve krachten en dat niet meer pikken. Maar of scholen en ouders zich hiermee bezighouyden weet ik dus niet.

    Liked by 1 persoon

  5. Jaixy zegt:

    Denk het niet. Politiek steekt de kop in het zand

    Liked by 1 persoon

  6. tagrijn zegt:

    Zolang we met deze staatssecretaris zitten opgescheept, nee.

    Liked by 1 persoon

  7. sjoerd zegt:

    Met de Mammoetwet is het gezeik begonnen

    Liked by 3 people

  8. Rebbeltje zegt:

    Het onderwijs ter discussie
    Kan je eindeloos mee doorgaan…en zeg nu zelf de jeugd onze toekomst doen het zo slecht nog niet.

    Liked by 1 persoon

  9. Hoe kan iemand met de hilarische naam Tammo Hoeksema zo’n ernstige dingen schrijven? Hij moest stand up comedian geworden zijn!

    Liked by 1 persoon

  10. Bertie zegt:

    Dat hopen we dan maar.

    Liked by 1 persoon

  11. wordt het niet eens tijd voor daden ipv woorden? 😉

    Like

  12. meninggever zegt:

    Wat je vooral ziet is dat het onderwijs het afvoerputje is geworden voor alles wat bij de opvoeding fout gaat. De instroom van zwakke leerlingen moet op school maar worden opgelost. Taalproblemen, cultuur, een totaal ander geloof. De vakjes van vroeger moesten zo nodig worden verlaten en sindsdien lijkt het overzicht compleet zoek. Onderwijs hobbelt achter de feiten aan. De maatschappij verandert in rap tempo, dat doet de politiek nauwelijks en het ziet er naar uit dat men met schokeffecten denkt in het onderwijs de oplossingen door te moeten drukken voor een leefbare samenleving in de toekomst. De zesjesmentaliteit is ook oorzaak. Als je het gemiddelde van een klas wilt afstemmen op het niveau van de laagst presterenden snap je niets van waar het in het leven later over gaat. Zij die uitblinken moet je belonen, niet straffen omdat ze niet als sleepboot kunnen functioneren voor hen die half zinkend over de streep geholpen moeten worden. Kortom, onderwijs gaat over les geven, over duidelijk maken waarom 1 plus 1 twee is en niet 3 omdat dit politiek correcter is. Ook is het handig als de Nederlandse geschiedenis zonder vervuiling van ‘gewenste’ feiten wordt gegeven, en de taal gewoon strak en simpel in de leer wordt bijgebracht. Wil je later goed functionerende mensen is het echt een kwestie van opvoeden en opleiden. En niet weer eens een totale verandering van het systeem…

    Liked by 1 persoon

  13. Rob Alberts zegt:

    Instemmende groet,

    Like

  14. @matroosbeek zegt:

    Helemaal mee eens. Ik werk als leerkracht in België, maar we botsen ongeveer op dezelfde problemen.

    Liked by 1 persoon

  15. DiVoTe zegt:

    Vragender opstellen vind ik zeker een goed idee, maar wat je hierbij ook een beetje doet is meer probleem zoekend zijn dan probleem oplossend. Maar er wordt inderdaad te weinig gevraagd wat de mensen willen in de praktijk. Want wat mensen in de politiek zeggen is soms op cijfers gebaseerd terwijl er niet goed is gekeken in de praktijk.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

