Omamamma

In Mei leggen alle vogeltjes een ei.

Plaats van handeling van dit stukje is een eiland iets verder weg, het Midway Atoll National Wildlife Refuge in de Stille Oceaan (Hawaiï). Daar kreeg Laysanalbatros Wisdom een nieuw jong. Van Wisdom weten we dat ze op zijn minst 65 jaar oud is. Ze werd voor het eerst geringd door onderzoeker Chandler Robbins in 1956 en hij schatte haar toen een jaar of vijf. Door de jaren heen is haar ring een paar keer vervangen, dus is ze een oude bekende in het reservaat. Laysanalbatrossen zijn monogaam, maar Wisdom verloor al een paar partners in haar lange leven. Van haar huidige partner Goo weet men niet hoe oud hij is.
Wisdom is na zo’n 40 kuikens een heel ervaren moeder, de beginnersfouten waardoor jonge albatrosmoeders hun jong verliezen, zal ze niet meer maken. Op de site van National Geographic is een filmpje te zien van Wisdom met haar jong.
Chandler Robbins werd een vooraanstaand ornitholoog, is nu gepensioneerd, maar als vrijwilliger ringt hij nog steeds vogels. Híj is 97 jaar oud…

http://news.nationalgeographic.com/2016/02/160211-albatrosses-mothers-babies-animals-science/

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in Biologie, Geen categorie, Natuur en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

13 reacties op Omamamma

  1. Die heeft serieus wat gevogeld in haar leven 🙂

    Liked by 1 persoon

  2. fietszwerver zegt:

    mogge Rob
    mooi stukje en een prachtig filmpje

    zonnige groet

    Liked by 1 persoon

  3. werdmuller zegt:

    Mooi verhaal, ze ziet er niet uit als een 60-plusser!

    Liked by 1 persoon

  4. Bertie zegt:

    Mooi. Een krasse mamma hoor, haar kind is goed af.

    Liked by 1 persoon

  5. Heel bijzonder, en het filmpje is prachtig om te zien.

    Liked by 1 persoon

  6. Anuscka zegt:

    Altijd weer een aangename verrassing, het onderwerp waar je over blogt! 🙂

    Liked by 1 persoon

  7. fialas zegt:

    kan ik zonder risiko mijn e-mail adres invullen? ik ben een angsthaas en als de dood voor virussen.

    Liked by 1 persoon

  8. Rob Alberts zegt:

    Mijn computer is nog steeds virusvrij …..

    Zonnige groet,

    Like

  9. perdebytjie zegt:

    Fantasties dat sy so lank leef in die vrye natuur.Baie interessante verhaal,dankie!

    Liked by 1 persoon

  10. Mooi logje en een prachtig filmpje, Rob.
    Onvoorstelbaar dat zo’n vogel zo oud kan worden.
    Maak er een mooi weekend van!

    Liked by 1 persoon

  11. Rebbeltje zegt:

    Dacht gelijk aan zondag…Moederdag maar is wel wat anders.
    Mooi filmpje en een bevlogen dame

    Liked by 1 persoon

  12. sjoerd zegt:

    Mooi filmpje op de site, weet ik ook hoe zo’n beest eruit ziet…. Ik wist niet dat die vogels zo oud konden worden.

    Liked by 1 persoon

  13. fietszwerver zegt:

    nog meer dan het weer Rob
    met dit verschil , dat ik nu de mooie dagen kan pikken om te wandelen

    slaap wel groet

    Like

Geef een reactie

