Thuis Barista

Ik herinner mij de oude boerenpruttelkoffie. Een glazendekseltje waar de opborrelende koffie in te zien was. Nu gebruik ik een espressopotje. Moka Express of percolator zijn andere namen voor een espressopotje. Ook hier borrelt de koffie langzaam omhoog door de gemalen koffie heen. Ik drink meestal cappuccino. Soms doe ik er likje honing in.

De kunstige vormen op een cappuccino, latte macchiato of caffè latte inspireren mij niet. De smaak van een goede koffie met een beetje melk raakt mij wel.

Bij de oude boerenpruttelkoffie hing er altijd een koffiemolen aan de keukenmuur. Nu is dat een collector items voor de liefhebbers. Om mij zelf te verwennen met een kop vers gemalen koffie heb ik een klein handmolentje aangeschaft.

De zoektocht is nu naar de juiste boon. Of zal ik eerst ontdekken of ik een zeer fijne of een ietwat grovere maling lekker vind?

Een kunstenmaker met figuurtjes en/of extra smaakjes in het melkschuim zal ik alleen nooit worden. Op mijn etensbord wil ik een smakelijke en kleurrijke rangschikking. In mijn koffiemok proef ik het liefst gewoon een smakelijk bakkie troost.

Het tijdstip van de dag maakt mij niet uit. Ik sta er zelfs soms weer voor op om snel even nog een bakkie te drinken.

Hoe maken jullie je koffie?

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in eten en drinken, persoonlijk en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

42 reacties op Thuis Barista

  1. Met de huidige Senseo- en George Clooney-toestanden is een koffiezetapparaat ook al ouderwets. Zo maken wij dus koffie.
    De bij veel jongeren onbekende manier van eerst water koken op de buiskachel, en nadien geurtje bij geutje in een koffiekan gieten door een soort sok maakt me nostalgisch en doet me denken aan mijn lieve grootmoeder.

    Liked by 2 people

  2. Blij trouwens dat je met dit lettertype eens hebt gedacht aan de slechtzienden. Ik kon je logje lezen vanuit het toilet!

    Liked by 5 people

  3. Banana zegt:

    Met het senseootje, nog van ‘ons mam’, mijn schoonmoeder gekregen voor de housewarming. En dán kan ik mijn geduld al niet bewaren! Dat eeuwige gepruttel (oke hooguit 2 minuten 😉 )..

    Liked by 1 persoon

  4. @matroosbeek zegt:

    Het gepruttel en de geur neem ik al waar wanneer ik jouw verhaal lees. Heerlijk! Aangezien ik weinig koffie drink, maar wel graag 1 tot 2 koppen écht goede koffie per dag apprecieer, drink ik Nespresso – de cupjes van Clooney. Decafeïne van dit merk smaakt nog steeds als goede, sterke koffie… Decafeïne omdat cafeïne mijn hart op hol brengt. Graag zwart, geen melk of suiker. Danku.

    Liked by 2 people

  5. fietszwerver zegt:

    ik herinner mij die molen en pruttelpot wel van mijn jeugd
    hier zet ik de koffie met een , ja hoe heet zo’n ding , koffieapparaat
    smorgens 3 mokken zonder melk en met 1 zoetje

    koffie groet

    Liked by 1 persoon

  6. Myriam zegt:

    Ik maak gebruik van een koffiezet, automatisch maar toch redelijk gewoon zoals pannenkoek hierboven schrijft. Maar ik ben dol op een heerlijke Italiaanse espresso, liefst op een Italiaans terras ook 🙂

    Liked by 2 people

  7. bentenge zegt:

    De semi-klassieke manier… Ik neem ene koffiefiltertje, plooi de randjes over, neem vier lepeltjes gemalen koffie uit een doos, giet die in filtertje, doe water in maschien en laatd e koffie doorlopen in een zeer klassieke Philips koffiezet.

    Liked by 1 persoon

  8. egoecho zegt:

    Ik filter mijn koffieleven met een koffiezetapparaat. Maar heb zo mijn periodes. Kan ook de percolator zeer waarderen en als het moet, dan water koken en opgieten. Ah, dan is er ook nog een geinig aluminium ensemble uit Vietnam dat ik heeeeel af en toe gebruik.

    Liked by 1 persoon

  9. Suskeblogt zegt:

    voor mijn antwoord lees bentenge nog maar eens.

    Liked by 1 persoon

  10. Bertie zegt:

    In een koffiezetapparaat als er visite is, nescafé gold als er één of twee kopjes nodig zijn.
    Het koffieuur van vroeger gaf iets extras aan de sfeer, het geluid van de koffiemolen, de geur. Er was een reclame die daar heel goed vorm aan gaf.

    Liked by 1 persoon

  11. ollieherman zegt:

    Ik heb alle manieren al geprobeerd. Ooit de lekkerste koffie gedronken in Jakarta, per kopje handgezet met zo’n mooie percolator. Gebruik nu zelf een espressomachine met zelfgemalen bonen. Maar de keuze van bonen is altijd een strijd, want welke is nu het lekkerste. Bij Borgman & Borgman in Leiden kun je zelfs versgebrande bonen kopen.

    Liked by 1 persoon

  12. Bert zegt:

    Goeie koffiemorgen, Rob. Interessant onderwerp, lekkere koffie. Nu komt die uit een volautomatisch ingewikkeld apparaat. In alle standen naar ieders smaak. Je loopt tig keer van de keuken naar de ontvanger’s smaak.
    Nee geef mij maar. Fluitketel op het gas, de fluit geeft aan, klaar, heet water, een stenen kofffiepot gevuld met zelf gemalen koffie (met de hand natuurlijk) en dan langzaam uitgieten van uit de fluitketel. De lucht van koffie vult de keuken, de pot pruttelde en dan de acht kopjes vullen en op een dienblad de kamer in. “Ha, daar is de koffie”
    Sorry ik droom even weg de nostalgie slaat weer toe.
    Maar het onderwerp fascineert me altijd zaken van vroeger die een warm gevoel geven, toen en nu..

    Bert

    Liked by 1 persoon

  13. Bert zegt:

    Ps, lekkere grote lekkere Letters Rob

    Liked by 1 persoon

  14. De Oliebron zegt:

    Het “Ouderwets” koffiedrinken is niet veranderd, alleen de comercie er omheen bedenkt steeds iets nieuws. (de grote letters waardeer ik wel)

    Liked by 1 persoon

  15. Marion zegt:

    Mijn man zweert bij het eenvoudige koffiezetapparaat. Filter erin, koffie in de filter en water laten doorlopen. Ik wilde ook nooit geloven aan iets anders tot ik voor het eerst de Senseo proefde. Ik vind het heerlijk. Niet alle koffiepads trouwens. Ik vind eigenlijk alleen die van de Aldi lekker en dan de strong roasted. Er schijnt binnenkort iets nieuws op de markt te komen waardoor het makkelijk gaat worden om met filterapparaat een enkele kop koffie te zetten die ook daadwerkelijk goed smaakt, want dat is waar ik eigenlijk altijd tegenaan loop; ik vind de tweede kop die al even in de kan staat niet meer te zuipen. Ik zou wel graag eens zelf koffiebonen willen malen en daar koffie van willen zetten. Ben benieuwd hoe dat smaakt en of dat ook veel lekkerder is. Ik ben nieuwsgierig geworden door dit artikel.

    Liked by 2 people

  16. joke_dev zegt:

    Nespressomachientje met capsule, één à twee per dag. Je kan het ook op de heel oude manier, boontjes roosteren, fijn pletten, water koken. Koffie in een kruik en water opgieten. Wel 20 min. wachten op dat koffietje.

    Liked by 1 persoon

  17. Rebbeltje zegt:

    Douwe Egberts er is geen betere
    Zelfs op vakantie nemen we een miniapparaat mee 😉

    Liked by 1 persoon

  18. Hillechien zegt:

    wij maken de toebroek koffie, lekker. En als het zeer snel moet gaan gewoon cappuccino uit een doosje.

    Liked by 1 persoon

  19. Oeps … daar ging even iets mis … Mijn fout, ik begin gewoon opnieuw.
    Hoewel we nog steeds een originele D.E. handmolen hebben, die ik uit het ouderlijk huis heb meegekregen, gebruik ik meestal al gemalen koffie in ons simpele, edoch doeltreffende espresso-apparaat. Smakelijk bakkie straks!

    Liked by 1 persoon

  20. tagrijn zegt:

    Zo heeft iedereen zijn koffierituelen. Mijn eerste kop koffie wordt gewoon opgeschonken door een filter. DE Excellent gemalen, en met wat melk, Koffie verkeerd dus, De tweede idem maar zwart. ’s Avonds Nespresso expresso twee keer. Zoals een Braziliaanse vrouw is: heet, zwart en zoet.

    Liked by 1 persoon

  21. lummel zegt:

    Met dank aan mijn dochter drink ik Nespresso deca. En afentoe eentje met vanille.

    Liked by 1 persoon

  22. hanscke zegt:

    Ik heb nog steeds een gewoon eenvoudig koffiezetapparaat en dat bevalt me prima. De Senseo heb ik al lang verbannen, echt niet lekker. Ooit in mijn vroege volwassen jaren weet ik nog dat ik koffie zette in een stenen kan met een stenen ronde filter. Als je dan de koffie met kokend water opschonk rook dat zo heerlijk. Later waren er de grote filters, waardoor je maar één of twee keer het water hoefde op te schenken, maar dan had je wel snelfiltermaling nodig…. Dat was het begin van het einde. En toen mijn 2e kind geboren wed leek het mij eindeloos om een echt koffiezetapparaat van D.E. te hebben. Wanneer de baby gebaad was stond de koffie klaar! Met heel veel punten van allerlei familie heb ik dat apparaat kunnen aanschaffen. Ik ben de laatste jaren wel veel minder koffie gaan drinken. Het smaakt gewoon niet meer zo lekker.
    cappuccino, latte macchiato of caffè latte zijn van die hypevormen, daar doe ik niet aan mee. Ik heb vroeger denk ik te vaak en te veel koffie met melk gedronken.

    Liked by 1 persoon

  23. King Billy zegt:

    Het kleinste koffiezetapparaat in de Kenwood serie. https://www.youtube.com/watch?v=6A4tUZgyNM4. Kompakt, geen papierfilter, Permanent filter simpelweg uitspoelen. Gemalen Arabica van Tchibo. Constante kwaliteit, niet doorgebrand en geen versneden hout- en struikdeeltjes zoals bij DE koffie, dat via het Amerikaanse Sara Lee in Duitse handen kwam.

    Liked by 1 persoon

  24. zeezicht zegt:

    Voor mij mag het allemaal gemakkelijk: Senseo dé uitvinding van de eeuw! Nespresso vind ik eigenlijk te duur.
    maar de geur van verse koffie doet mij aan mijn moeder denken, daar werd de hele dag koffie gezet met toen (heel nieuw) de melitta filter met papieren inzet. Kwam je de hoek om, dan rook je de koffie, bij ons moeder was het de zoete inval!

    Liked by 1 persoon

  25. Anuscka zegt:

    Heerlijk onderwerp weer Rob! Wij malen de bonen zelf (na veel omzwervingen zijn we nu toch nota bene bij de Lidlbonen uitgekomen! 😮 ) en die gaan dan in een espresso-apparaat, beetje warme havermelk en een kloddertje honing erin…. mmmmmm…… eentje per dag, meer heb ik niet nodig… 😉

    Liked by 1 persoon

  26. Ferrara zegt:

    Zo die pruttelkan bracht heel wat koffieleut op gang. Ik was weer even in het ouderlijk huis, inclusief koffiemolen. Ik herinner me dat een lepeltje Buisman (gebrande suiker) voor de smaak werd toegevoegd.
    In huize F. doet het gewone koffiezetapparaat nog altijd trouwe dienst.

    Liked by 1 persoon

  27. Frank-103 zegt:

    We hebben zo’n dolce gusto apparaat, één kopje gaat nog, maar echt kapot ben ik er niet van. Mijn neef Erik heeft zo’n philips koffieapparaat waar je echte bonen in moet gooien. Die maakt wel lekkere koffie.

    Liked by 1 persoon

  28. Plato zegt:

    Ik zet het gewoon in een koffieautomaat met filter. Misschien kan het een stuk beter maar ik drink heel weinig koffie. Maar zoals jij het doet krijg je denk ik wel veel lekkerder koffie.

    Liked by 1 persoon

  29. Dick zegt:

    Des morgens en overdag doorgaans de alom bekende snelfiltermaling uit het pak en gangbare koffiezetapparaat. Maar des avonds na de maaltijd zijn wij toch verslingerd (of verslaafd) geraakt aan 2x een nespressoootje met een stukje pure chocola daarbij. Wat kan het leven toch goed zijn op zijn tijd!

    Liked by 1 persoon

  30. Jokezelf zegt:

    Ik maak mij geen koffie, drink alleen thee en dat al mijn hele leven lang. Ik was nogal vaak misselijk toen ik klein was en mijn moeder gaf mij dan koude koffie te drinken, want ‘dan was het zó weer weg’. Heerlijk toch, die huismiddeltjes? Enfin, toen ik trouwde, vroeg mijn oma of ik dan nu toch eindelijk koffie zou gaan drinken want ze had medelijden met mijn arme man. Alsof die niet gewoon zelf koffie kon maken. Dat kon hij niet haha, maar ik wel, dus met een koffiezetapparaat heb ik hem door 25 jaar huwelijk heen geloodst. Mijn tweede man zette zijn koffie het liefst zelf met een losse filter op een thermoskan, want hij had geen vertrouwen in apparaten en al helemaal niet in mij voor wat betreft het zetten van koffie ;-). Hij heeft gedurende ons huwelijk ook alle koffie voor visite e.d. gezet, tot grote hilariteit van mijn kinderen. Nu hij dood is, zet ik de koffie weer zelf voor bezoek, maar ik doe het net als hij; met een losse filter op een kop of – bij meer bezoek – op een thermoskannetje. Jeetje, wat een ontboezemingen op de vroege morgen… 🙂

    Liked by 1 persoon

  31. blutch1 zegt:

    Gewone koffiezetapparaat weggedaan, senseo weggedaan. Heb nu een DēLonghi espressoapparaat. Er gaan ongemalen koffiebonen in. Iets minder dan de fijnste maling. Bonen Lavazza rood of Segafredo intermezzo. Verder geen suiker en geen melk erin.

    Liked by 1 persoon

  32. bloggersterk zegt:

    Espresso uit een Miele-apparaat, dat met de inbouwkeuken aan mijn huis vastzat toen ik het kocht. Een belachelijk duur ding, maar de koffie is wel erg lekker iedere ochtend. Net terug van vakantie ben ik twee weken op snelfiltermaling ontwaakt….geef mij die bonen maar!

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

