Zomersrecept

Zomerse salade met bloemkool van de grill en dubbelgedopte tuinbonen

Menig moestuinbezitter eet nu dagelijks van eigen oogst. Wat smaakt die zomer toch goed! Maar ook het groentenschap ziet er  in dit jaargetijde vol en verleidelijk uit. Met deze zomerse salade met bloemkool en tuinbonen krijg je een zonnetje op je bord!

Dit recept kun je ook variëren met kapucijners!

  • 350 gram bloemkool
  • Olijfolie
  • Peper en zout
  • 250 gram dubbelgedopte tuinbonen
  • 1 citroen, voor sap en schil
  • 2 el fijngehakte dille
  • 2 el fijngehakte peterselie
  • 1 sjalot
  • 150 gram bindsla
  • 2 el walnootolie
  • 1 el appeldiksap
  • Evt grof geraspte oude kaas

Bloemkool grillen

Snij de bloemkool in plakken van ongeveer 1 cm dik en besmeer ze met olijfolie.Verhit een grillpan op hoog vuur en rooster de bloemkool in een minuut of 8 beetgaar aan beide kanten. Leg de bloemkool op een bord en besprenkel de plakken met peper en zout.

Kapucijners koken

Breng water aan de kook en blancheer de kapucijners in 5-10 minuten beetgaar. De kooktijd is afhankelijk van de grootte van de kapucijner, schep er daarom na 5 minuten één uit de pan en proef of hij nog even moet. Giet de kapucijners in een vergiet, spoel ze kort koud en laat ze uitlekken in een vergiet. Schep ze dan over in een schaal.

Mengen

Snipper de sjalot, rasp de schil van een halve citroen en meng beide met de peterselie en dille, 2 el olijfolie en 1 el citroensap en schep dit kruidenmengsel door de kapucijners. Breng op smaak met peper en zout.

Serveren

Snij de sla in dunne repen en meng hem met walnootolie, appeldiksap, 1 el citroensap en wat peper en zout. Hussel goed door elkaar en leg de sla op een serveerbord. Verdeel daar de gegrilde bloemkoolplakken overheen en schep als laatste de kapucijners op de bloemkool.

* Garneer naar wens met de oude kaas.

Op de volgende website zijn meer lekkere, gezonde biorecepten te vinden:

http://www.biobudget.nl/

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in eten en drinken, gezondheid, Natuur en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

23 reacties op Zomersrecept

  1. Ik weet niet hoe een bloemkool in Nederland er uit ziet, maar Belgische exemplaren kun je niet snijden in plakken van één centimeter dik. Zeker dat je niet verwart met een ham of zo?

    Liked by 1 persoon

    • @matroosbeek zegt:

      Volgens mij krijg je dan een soort kruimels van bloemkool. Wanneer je die rul bakt in een pan met antibaklaag en zonder vet, dan zijn ze een soort gegrild. Het is eens wat anders. Ik ga het toch proberen, maar geef er dus een eigen draai aan.

      Liked by 2 people

  2. @matroosbeek zegt:

    Gegrilde bloemkool, wat apart. Dat komt hier een dezer dagen op ons bord!

    Liked by 1 persoon

  3. Hillechien zegt:

    Nu nog mooi weer 😉

    Liked by 1 persoon

  4. perdebytjie zegt:

    Klink heerlik…vir my tans egter net warm wintersop😄Wintergroete vanaf die suidelike halfrond!

    Liked by 1 persoon

  5. fietszwerver zegt:

    vooral de ouwe kaas bevalt mij 🙂
    ik moet nog naar de suup , zal eens kijken , lust beide graag , bloemkool en capucijners

    smakelijke groet

    Liked by 1 persoon

  6. King Billy zegt:

    “…. schep er daarom na 5 minuten één uit de pan en proef of hij nog even moet.”
    Kostelijk, kostelijk, hoewel bloemkool en capucijners niet bepaald mijn ‘cup of tea’ zijn en daarom in tegenstelling tot artisjokken in mijn moestuin consequent ontbreken.

    Liked by 1 persoon

  7. Patty zegt:

    ieks…tuinbonen en kapucijners…niet mijn smaak. Misschien kan het ook met erwten?

    Liked by 1 persoon

  8. Dat lijkt mij best lekker hoor, die geraspte kaas, maakt het helemaal af.

    Liked by 1 persoon

  9. Rebbeltje zegt:

    Nu geen liefhebber van bonen…dus hou het bij mijn eigen versie 🙂

    Liked by 1 persoon

  10. fietszwerver zegt:

    hier is de maand met goed weer begonnen , nu volhouden 🙂

    zonnige groet

    Like

  11. Zij zegt:

    Plakken bloemkool? En dan grillen? Nog nooit van gehoord

    Liked by 1 persoon

  12. Anuscka zegt:

    Bijzondere combinatie! Dank voor de lekkere tip…. 🙂

    Liked by 1 persoon

  13. Plato zegt:

    Ik zou het zo maar eens kunnen proberen. Maar dan zonder die oliën te verhitten. Het is tegenwoordig toch wel duidelijk dat verhitte olie transvetten genereert en die zijn slecht voor de cellen. Onbegrijpelijk dat bio-receptschrijvers dat dan toch opnemen.

    Liked by 1 persoon

  14. Aad Verbaast zegt:

    “Bindsla”: eenmaal geproefd en je wil nooit meer zonder! 😉

    Liked by 1 persoon

  15. sjoerd zegt:

    Klinkt in ieder geval goed…

    Liked by 1 persoon

  16. Kakel zegt:

    Ik heb even gegoogeld wat dubbelgedopte tuinbonen zijn. Helaas had ik al mijn bedenkingen. Tuinbonen vind ik niet lekker.
    Mijn dochter heeft pas een pizza gemaakt met een bodem van gekookte bloemkool. De bloemkool moest uitgewrongen worden in een theedoek en daarna uitgerold op het aanrecht. Was heerlijk!
    Jouw tuinbonen zullen je ook prima gesmaakt hebben.
    Lieve groet

    Liked by 1 persoon

  17. fialas zegt:

    origineel idee, bloemkool aan plakken snijden en dan op de grill. Hoe houd je de zwarte luis weg bij de tuinbonen? Bonenkruid ertussen geplant?

    Liked by 1 persoon

  18. Rob Alberts zegt:

    Dilleplanten tussen de bonen zaaien schijnt te helpen.
    Bonenkruid in de keuken bij de bonen gebruiken voorkomt deels de gasvorming in onze darmen.
    Vriendelijke groet,

    Like

    • fialas zegt:

      bonenkruid geurt eetlustopwekkend lekker, wij hebben eens in de Provence in een kloof gelopen waar de steile wanden ermee bedekt waren. en een honger dat we kregen!

      ik snipper het rauw op de tuinbonen bij het opdienen, als ik het heb op alle bonen..
      Van gas heb ik geen last, vertel het er maar niet bij, dan gaan ze mijn verrukkelijke
      sariette vereenzelfigen met winderigheid.

      Liked by 1 persoon

  19. ik krijg het water al in de mond.
    ik heb gisteren pas 6 bloemkolen uit eigen moestuin geoogst! 😉

    Liked by 1 persoon

  20. Bertie zegt:

    Het lijkt me erg lekker, maar of het lukt mer de bloemkool….
    Tuinbonen zal een probleem worden, alleen de kleintjes zijn smakelijk en die vind je niet overal.

    Liked by 1 persoon

  21. fietszwerver zegt:

    ha die Rob
    ja die mensen denken goed over te komen , maar wat ze zeggen lijkt vaak nergens op 🙂

    vrolijke groet

    Like

Geef een reactie

