Het leven over 10 miljoen jaar

Eerder schreef ik over een boek met de “Avifauna imaginaire” van Onno Hooymeijer. Nu wil ik het hebben over een “Bestarium futurum”. In een boek van een paleontoloog en een kunstenaar krijgen wij een levensecht beeld van het mogelijke leven op onze Aarde over 10 miljoen jaar.

Dr. W. Van Delden schrijft over dit bijzondere boek dat het behoort tot de ‘speculatieve biologie’ of ‘evolutieve science fiction’. Gebaseerd op de huidige wetenschappelijke kennis geeft het beschrijvingen en afbeeldingen in kleur en zwart-wit van organismen, vooral dieren, zoals die er over tien miljoen jaar zouden kunnen uitzien. Het boek is ontstaan uit de samenwerking van een paleontoloog, die in deze reeks eerder ‘Het leven vóór de dinosauriërs’ (2010)* schreef, en een beeldhouwer die via computersimulaties toekomstige organismen heeft geconstrueerd, o.a. ook voor grote natuurmusea, documentaires en speelfilms. Hierbij is uitgegaan van huidige ‘voorouders’. Over deze voorouders en de toekomstige organismen wordt zeer veel informatie verstrekt. In de tekst wordt vakjargon gebruikt. De afbeeldingen van de ‘nieuwe’ soorten zijn vaak schitterend en fantasierijk uitgevoerd. Met uitgebreide literatuuropgave per hoofdstuk van boeken, artikelen en documentaires. Bevat register.

Auteur: Marc Boulay & Sébastien Steyer

Uitgever: Veen Media

ISBN: 9789085715214

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in Biologie, Natuur en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

23 reacties op Het leven over 10 miljoen jaar

  1. Hillechien zegt:

    Lijkt me een erg interessant boek. Maar denk persoonlijk dat de mens een van de schepsels gaat zijn die met uitsterven bedreigd gaat zijn over 10 miljoen jaar.

    Liked by 1 persoon

  2. eltjedoddema zegt:

    t zörgelke
    van n
    toukomstperspektief

    is t ontbreken
    van n beter
    alternatief…….

    Liked by 2 people

  3. fietszwerver zegt:

    mogge Rob
    interessant als het is , ik ga de natuur bekijken zo die vandaag is

    wandel groet

    Liked by 2 people

  4. @matroosbeek zegt:

    10 miljoen jaar… knap dat men zover vooruit kan denken… Met het grote cijfer alleen al heb ik moeite. Het is zo onvoorstelbaar. Anderzijds is het interessant om de waarschijnlijke evolutie te kunnen waarnemen in een boek. Iets wat wij nooit kunnen controleren of het klopt binnen zoveel jaren…
    Fijne dag Rob!

    Liked by 1 persoon

  5. Er was eens zegt:

    Interessant. Onlangs las ik een artikel van een vermaard wetenschapper, die er vanuit gaat, dat de mens binnenkort zal uitsterven. Hij sprak over een termijn van honderd jaar. Ik lees liever over het voortbestaan van leven in een nabije toekomst. Groeten, A.

    Liked by 1 persoon

  6. ollieherman zegt:

    Ik denk dat we niet zo ver vooruit kunnen kijken. Het kost al moeite genoeg om achterom te kijken. Maar science fiction is op zich altijd boeiend, maar dan meer op een termijn van een jaar of vijftig.

    Liked by 1 persoon

  7. Het lijkt mij erg interessant, maar denk ook dat de mensheid die 10 miljoen jaar, niet gaat halen hoor.

    Liked by 1 persoon

  8. Leuk om de fantasie de vrije loop te laten, maar verder hecht ik er weinig waarde aan.

    Liked by 1 persoon

  9. sjoerd zegt:

    Ik hou van science fiction, maar dit gaat te ver. Volgens mij is dan de mens allang uitgestorven.

    Liked by 1 persoon

  10. Rebbeltje zegt:

    Och historie en toekomst…we moeten het nemen zoals het komt al denk ik niet dat ik dat mee ga maken…groetjes

    Liked by 1 persoon

  11. bloggersterk zegt:

    Goed om te weten dat jij een exemplaar hebt staan; dan weten we waar we moeten zijn tzt om te zien of ze het bij het juiste eind hadden.

    Liked by 1 persoon

  12. Aad Verbaast zegt:

    Jeetje, wat knap zeg.
    Het weer over een paar dagen kunnen ze nog niet eens goed voorspellen! 😉

    Liked by 1 persoon

  13. Suskeblogt zegt:

    Ik heb onlangs ergens gelezen dat er binnen 100 jaar geen mensen meer zullen zijn.
    Tegen dan ben ik reeds lang wijlen.

    Like

  14. Bertie zegt:

    u weet ik het zeker: ik laat me invriezen met de tijdklok op 10 miljoen jaar. Hopend dat tegen die tijd de orenkruipers zijn uitgestorven.

    Liked by 1 persoon

  15. perdebytjie zegt:

    Heel interessante gedagte oor hoe die wêreld gaan lyk!

    Liked by 1 persoon

  16. fietszwerver zegt:

    ik liep 4.5 kranten wijken en op wat lichte regen na liep ik vlot door
    morgen de rest
    en lang leve de gein 🙂

    fijne avond groet

    Like

  17. Kakel zegt:

    De natuur over tien miljoen jaar…Moeten mensen dat willen weten? En hoe (gedetailleerd) kun je zoiets voorspellen? Wie weet zitten we weer in de ijstijd.
    Fijn weekend!

    Liked by 1 persoon

  18. Anuscka zegt:

    Nee, met speculatieve biologie kan ik dus helemaal niks. Maar ik vind ’t wel weer een leerzaam blogje. 🙂

    Liked by 1 persoon

  19. meninggever zegt:

    Bedenk maar dat we over het leven in de oceanen nog relatief weinig weten. Dat we in sommige jungle-gebieden nog steeds diersoorten tegenkomen die we tot dan niet hadden ontdekt. We weten net aan welke soorten leven en wezens zich 10 miljoen jaar geleden op Aarde bevonden. We hebben nog hele volksstammen die vasthouden een het scheppingsverhaal. 20.000 jaar geleden liepen volgens dat verhaal Adam en Eva over een kale aardbodem in een soort van Paradijs. IN hoeverre kunnen we dan voorzien hoe de boel er over 10 miljoen jaar uitziet? Bedenk maar eens dat we net aan omgevingsfactoren als de ruimtelijke omgeving van ons zonnestelsel hebben uitgeplozen. Evolutie is een wonderlijk fenomeen. Maar alles wat denkt te weten hoe over 10 miljoen jaar de Aarde er uitziet noem ik Science Fiction…

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

