Sarah Nyachan B. Tut heeft een doel

Onverwachts word ik uitgenodigd voor lezing over Zuid Sudan. Daar leer ik Sarah kennen. Zelfbewust en overtuigend spreekt zij over haar doel. Tijdens deze avond hoor ik over een jarenlange oorlog. Darfur heeft hier in Nederland veel aandacht gekregen. Maar de achtergronden van het conflict zijn bij mij nooit binnengekomen. Sarah spreekt een nilotische taal, Nuer. Nuer is tegelijkertijd de naam van het volk of de stam. Zij vertelt over haar jeugd in Opper Nijl en Gambela. Opper Nijl is een van de 10 staten van Zuid-Soedan. Jonglei ligt in het noordoosten van Zuid Sudan, tegen de grens met Ethiopië. En Gambela is een regio (kilil of staat) van Ethiopië. Voor Sarah en de Nuer is de grensrivier tussen Zuid Sudan en Ethiopië geen grens. De rivier geeft rijkdom, in de vorm van water, vis en met boten een makkelijke manier van transport. Het leven van Sarah en haar familie vindt dan ook aan beide zijden van de rivier plaats. Wanding en Pibor worden door de grensrivier gescheiden, feitelijk is het een plaats, met een Zuid-Sudanees gedeelte Wanding en een Ethiopisch gedeelte Pibor.

In  Wanding wil Sarah een medische post gaan bouwen. Sommigen hebben in Wanding met wat geld al tukuls gebouwd. 1.500 lemen stenen, ’t liefst gebakken, heb je er voor nodig, plus 50 bundels lang gras en 5 bundels bamboe. Met 3.000 Zuid Sudanese Ponden kom je een heel eind; iets meer dan 100 euro, maar hier toch een godsvermogen. Maar Sarah wil een echt groot bakstenen huis, een écht huis, met alle ruimtes voor goede medische zorg. De overheid en de naburige ziekenhuizen hebben hun medewerking toegezegd.

Helpen jullie Sarah mee met het verwezenlijken van haar doel?

https://www.facebook.com/River-Of-Life-foundation-176192692436799/?fref=ts

http://river-of-life.nl/

https://www.pifworld.com/nl/nonprofits/StichtingRiverofLife/2347

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in eten en drinken, gezondheid, Kinderen, Politiek en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

15 reacties op Sarah Nyachan B. Tut heeft een doel

  1. Ik zou wel naar haar benifiet-diner komen, maar weeral…
    Maar ze mag zoiets ook in Brugge komen organiseren!

    Liked by 1 persoon

  2. @matroosbeek zegt:

    Ik hoop dat Sarah met vele kleine beetjes financiële hulp haar doel kan bereiken. Als velen een beetje geven, zal zij ver geraken… Ik zal ook een beetje mijn best doen Rob. Nog een fijne zondag!

    Liked by 1 persoon

  3. fietszwerver zegt:

    met velen zou dit moeten lukken
    en hopelijk stoppen ze daar een keer met oorlog voeren
    dat kost ook een beetje 😦

    Liked by 1 persoon

  4. bentenge zegt:

    Het ziet er allemaal zeer zinvol uit. Heel even steigert mijn hoofd en denkt “God’s liefde delen” ? Niet dat ik twijfel dat een christelijke levenshouding slecht is he.

    Liked by 1 persoon

  5. Bertie zegt:

    Mooi doel van Sarah, ik denk er over na.

    Liked by 1 persoon

  6. Wat fijn van je dat je haar project even onder de aandacht brengt!
    Ik wens haar er veel succes mee!

    Liked by 1 persoon

  7. Suskeblogt zegt:

    Hopelijk slaagt ze in haar opzet.

    Liked by 1 persoon

  8. cat zegt:

    Sudan still has FGM going on (Female Genital Mutilation) … if she opens her clinic and teaches the women not to have their daughters cut, I would give her money. Love, cat.

    Liked by 1 persoon

  9. Rob Alberts zegt:

    And indeed FGM is a terrible thing.
    It should have been stopped long ago.
    Love,
    Rob

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

