Paling

Een palingeter ben ik nooit geweest. Wel ben ik altijd nieuwsgierig geweest naar de levenscyclus van de paling.

 

Van de Sargassozee in de westelijke Atlantische oceaan naar Nederland…de Europese aal is een echte kilometervreter! De Zoological Society of London maakte een leuk filmpje over de reis van de Europese Aal. Op platform blijevis.nl bekijk je het filmpje en kom je meer te weten over deze bijzondere reis!

 

http://www.vriendenvandeblijevis.nl/vissen/europese-aal-paling/

 

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in Biologie, eten en drinken, Natuur, persoonlijk en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

29 reacties op Paling

  1. fietszwerver zegt:

    mogge Rob
    een heel interessant blog
    ik ben je kan wel zeggen groot gebracht met vis en dus ook paling
    zeg zelfs wel eens ik ben niet geboren maar bij het visbakken uit de pan gesprongen πŸ™‚
    maar nu zie je wereldwijd een bijna leeg geviste zee en andere wateren 😦

    wandel groet

    Liked by 1 persoon

  2. Jaixy zegt:

    Ik hou niet zo van paling…. Dus van mij mogen ze blijven zwemmen

    Liked by 1 persoon

  3. Leuk dat jij ze niet lust, dan heb ik meer πŸ™‚ !

    Liked by 2 people

  4. @matroosbeek zegt:

    Leuk en interessant filmpje over de aal, Rob. Nog een fijn weekend!

    Liked by 1 persoon

  5. Bertie zegt:

    Mooi filmpje, het in beeld zien is aardiger dan alleen droge leerstof. Wat een reis maken ze, doen de zalmen ook niet zoiets?
    Hoewel ik er als kind dol op was eet ik ze niet meer.. Aaseters, jΓ¨k…

    Liked by 1 persoon

  6. Dat maakt de paling duur, toch?

    Liked by 1 persoon

  7. egoecho zegt:

    Weer wat geleerd πŸ™‚

    Liked by 1 persoon

  8. Heerlijk πŸ™‚ Daar kun je mij nou blij mee maken πŸ™‚ Stond vroeger op een markt.. naast een Palingboer uit Hardewijk.. Andries… nog iets … En elke morgen was het Leonora.. wil je nog een paling.. een makreeltje.. gouden herinneringen πŸ™‚

    Liked by 2 people

  9. Anuscka zegt:

    Heerlijk Rob… ik reageer niet zo vaak (meer), lees je altijd wel, en ik word er altijd wijzer van! Leuke film, leuke site! Ik was vroeger (opgestookt door mijn vader) een enorme paling liefhebber, tegenwoordig eet ik geen beesten meer. Maar de geur…. oh…. het water loopt me in de mond!

    Liked by 1 persoon

  10. bloggersterk zegt:

    Als ik vis eet is ie niet meer blij. Gewoon dood en bij voorkeur ook lekker. Paling is dan ook lekker, maar qua prijs zo langzamerhand de kaviaar van de lage landen.

    Liked by 1 persoon

  11. Pingback: Paling roken | In Bloggers blikveld

  12. sjoerd zegt:

    Mooie site, heel af en toe als ik in de buurt ben van een echte palingroker wil ik nog wel eens een paling eten, ik vind ze lekker, maar ze moeten wel vers gerookt zijn, anders worden de vettig droog…

    Liked by 1 persoon

  13. Mooi om dit filmpje te zien hoor, en ik lust best een gerookt palinkje, ze moesten alleen niet zo verrekte duur zijn.

    Liked by 1 persoon

  14. EJW zegt:

    Ik ben gek op paling ondanks dat het lijkenvreters zijn

    Liked by 1 persoon

  15. Rebbeltje zegt:

    Nee deze vette hap sla ik over…maar wel leuk om het filmpje te kijken.
    Fijn weekend

    Liked by 2 people

  16. perdebytjie zegt:

    Baie oulike film wat mens laat besef dat palings besonders is en eintlik nie geΓ«et behoort te word nie.

    Liked by 1 persoon

  17. Villasappho zegt:

    Niet mijn smaak vieze dingen

    Liked by 1 persoon

  18. Interessant filmke! Onvoorstelbaar, hoe die dieren nog kunnen overleven en gewoon “wild” zijn…eet ze al verschillende jaren niet meer sinds ik de blikken trommel las, met beschrijving van een palingvangst. Groetjes, Carine

    Liked by 1 persoon

  19. fietszwerver zegt:

    ha die Rob
    nu ik had vandaag mooi op tijd een bus , maar op de zondag is het echt niet te doen
    dus morgen wandel ik in voor mij totaal onbekend gebied en wel van station naar station in het Brabantse land
    ik nam door regen vanochtend een trein later en ook in Nijmegen had ik een flinke bui die ik afwachte ,nadien heerlijk weer

    avond groet

    Like

  20. Mooi en interessant filmpje, Rob. Toevallig heb ik net voor elven naar de kraakheldere overkomst van het ISS staan kijken. Wonderlijk dat daar mensen in zitten, die de aarde voortdurend omcirkelen, maar de reis van de paling is minstens zo wonderbaarlijk en indrukwekkend.

    Liked by 1 persoon

  21. meninggever zegt:

    Paling heette vroeger zo als hij gerookt was. De te koken soort was aal. Die kochten wij als goed katholiek gezin op de Albert Cuypmarkt in Amsterdam. Waar oude dames met een soort aardappelschilmesjes die beestjes kieuwden. Dat was best zielig, want in feite werden ze gewoon gekeeld en haalden ze er daarna de ingewanden uit, de haken (zaten er soms nog in) werden dan ook verwijderd net als de koppen. Mijn moeder hoefde die laatsten niet te zien. Thuis werden die dieren dan in stukken gesneden en gekookt in een botersaus. Omdat we vrijdag nu eenmaal geacht werden vis te eten naar beste katholieke tradities. Was best lekker! De gerookte soort ook, maar dat was best een dure delicatesse, voorehouden tijdens verjaardagen. Later ontdekten we pas dat die palingen best vervuild waren. Ze vraten zich door lijken was het verhaal en zwommen o.a. in het slik van de Amstel waarin zware metalen nog veelvuldig aanwezig waren, met dank aan de toen nog weinig op het milieu lettende bedrijven langs die rivier. Ik eet het al jaren niet meer. Blijf er vanaf. Al was het maar omdat het kelen van die dieren echt vreselijk was en is….

    Liked by 1 persoon

  22. gemma1952 zegt:

    Ik heb paling leren eten, maar die dikke exemplaren vind ik maar niets. De meeste Duitsers zijn er gek op. Goed informatief verhaal Rob.

    Liked by 1 persoon

  23. Dick zegt:

    Mijn vader bracht, zoals velen traditioneel hier in Noord-Holland, altijd een pondje mee van de kermis.
    Leuk filmpje!
    Heb het ook van jongs af aan een bijzonder en intrigerend verhaal/verschijnsel gevonden; even als die rups die in een vlinder verandert.

    Liked by 1 persoon

  24. Plato zegt:

    Vroeger won ik ze altijd per pond bij de sjoelwedstrijden in het bejaardenhuis hier. Maar dat is lang geleden en je kunt al bijna geen paling meer krijgen tenzij je over veel geld beschikt.
    Jammer, want lekker is het wel. Maar er zijn er nog maar zo weinig, dus is het goed dat we niet een maar vele stapjes terugdoen.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

