Ruzie op WhatsApp

Als leerlingen ’s avonds ruzie maken op WhatsApp, zet die ruzie zich ’s ochtends voort in je klas.En dan moet je als leraar aan de bak. “Opvoeders geven hun kinderen een smartphone, en als er problemen zijn mag de school die oplossen.”

Is dat wij met elkaar willen?

Of staat goed onderwijs voor kennis vergaren?

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie, Kinderen, Onderwijs, persoonlijk en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

32 reacties op Ruzie op WhatsApp

  1. @matroosbeek zegt:

    Ha Rob, bekend probleem… Als leerkracht ben je nu eenmaal ook vader, moeder, agent, verpleegster, scheidsrechter, psycholoog, secretaresse, …en zoveel meer. Lesgeven raakt soms wat ondergeschikt na het volbrengen van de vele andere taken…

    Liked by 2 people

  2. shivatje zegt:

    Vroeger werd er ruzie gemaakt in de dag en nadien was het over. Nu gaat het gewoon door en dat is spijtig. Net als het pesten.

    Aum Shanthi

    Liked by 1 persoon

  3. eltjedoddema zegt:

    Zo wordt de school aal meer t geutgat van de moatschappij….

    Liked by 1 persoon

  4. sjoerd zegt:

    Veel ouders beschouwen de school als verlengstuk van de opvoeding…

    Liked by 1 persoon

  5. fietszwerver zegt:

    mogge Rob
    ja het zijn mooie en ook wel nuttige apparaatjes , maar worden als zovele gewoon misbruikt
    ruzie maken is voor op het schoolplein en na wat flinke klappen heen en weer , elkaar de hand schudden en even goeie vrienden

    wandel groet

    Liked by 1 persoon

  6. bloggersterk zegt:

    Ook de ouders hebben de Pokemons ontdekt en die zijn veel leuker dan kinderen. Tja, ook de ouders hebben de slag van het kennis vergaren gemist.

    Liked by 1 persoon

  7. Bertie zegt:

    Vroeger waren er ook slepende ruzies die niet altijd ’s avonds waren opgelost, ik herinner me de broeierige sfeer tijdens de lessen maar er lag een duidelijker scheidslijn tussen klaslokaal en de rest van de wereld, ook iets meer gezag van de leerkrachten speelde mee. En er was geen electronica.
    De tijd is veranderd, misschien niet verbeterd maar heelt ook alle wonden 🙂

    Liked by 1 persoon

  8. Ik snap sowieso niet waarom er ruzie wordt gemaakt 😞

    Liked by 2 people

  9. Het werk van leerkrachten, wordt weleens onderschat, ik geef het je te doen, om zo’n klas met jongelui in het gareel te houden.

    Liked by 1 persoon

  10. Jaap Bakker zegt:

    Het zal toch ook de belabberde mentaliteit van de opvoeders zijn. Ik heb zelf kinderen van 16 en 19 en ik ben als vader superblij dat ze dit soort dingen ook met ons bespreken, zo kun je ondertussen je kind nog wat sturen. Zo’n whats-app-ruzie loopt gegarandeerd altijd uit de klauwen. Achter de “schermen” durft iedereen van alles te roepen, maar face to face dingen uitpraten leren ze jammer genoeg niet meer. Desinteresse van de opvoeders?

    Liked by 2 people

  11. Villasappho zegt:

    Thuislaten die telefoons wat een onzin

    Liked by 1 persoon

  12. terrebel zegt:

    Mobiele telefoons zijn niet meer te verbieden. Ze zijn er gewoon. Aan ouders en leraren samen de taak om kinderen ermee te leren omgaan. Wat lastig is want veel ouders en leraren zijn zélf verslaafd aan die apparaten. Het begint met het geven van het goede voorbeeld. Voorbeeldje: een meisje van zes trekt papa aan de mouw: ‘Papa, kijk. Kijk dan, papa!’ -‘Niet nu schat, ik heb bijna deze Pokémon gevangen.’ Kinderen de schuld geven van wat volwassenen doen (een smartphone uitvinden bijvoorbeeld) is in mijn ogen niets minder dan wreed.

    Liked by 2 people

  13. staartje zegt:

    Ouders moeten veel meer opvoeden. Daar is school niet voor, vind ik

    Liked by 1 persoon

  14. meninggever zegt:

    IK snap al niet dat ze die dingen mee de klas in mogen nemen. Onderwijs is primair kennis stampen en uitleg krijgen van iemand die er voor heeft doorgeleerd. De rest is bijzaak…toch?!

    Liked by 1 persoon

  15. gewoonanneke zegt:

    Het is handig what sapp maar ook een ramp. Tijdens het vrijwilligerswerk ook een paar ruzie via whatsapp Heb gezegd stoppen en bij elkaar gaan zitten binne. 5 minuten was het uitgepraat. Mensen zeggen te makkelijk dingen via whatsapp. Trouwens sprak pas een onderwijzer die vertelde meer tijd aan ouders te moeten besteden san aan de kinderen soms. Die kunnen er ook war van. Ik benijd leerkrachten echt niet.

    Liked by 1 persoon

  16. Rebbeltje zegt:

    Oplossen van een ruzie is ook kennis vergaren
    En waar zijn die opvoedkundigen ???
    Dacht dat de klas een aanvulling was maar tegenwoordig moet de school alles oplossen…pffttt

    Liked by 1 persoon

  17. Anuscka zegt:

    Respect voor leerkrachten hoor, die dag in dag uit met dit soort dingen worden geconfronteerd… en het zijn juist de ‘opvoeders’ die er niks van bakken die de grootste mond hebben over de opvoedrol van ‘de school’. Lekker makkelijk.

    Liked by 1 persoon

  18. ollieherman zegt:

    Tsja, ouders geven vaak het slechte voorbeeld met hun negatieve geschreeuw op de sociale media. Die je tegenwoordig beter de asociale media kunt noemen.

    Liked by 1 persoon

  19. Gelukkig blijven bij onze leerlingen de mobielen in de tas op de gang… Op eigen risico wel te verstaan 😁

    Liked by 1 persoon

  20. Nathalie zegt:

    Zonder mobiel hoor je als scholier er niet meer bij, dus hebben mijn kinderen (die naar het voortgezet gaan) een mobiel met een mini abonnement. Daarbij moeten ze een behoorlijk afstand overbruggen naar school, door de weilanden, dat een mobiel onmisbaar is. Thuis moet de telefoon weggelegd worden en met school is afgesproken dat de mobieltjes onzichtbaar blijven in de klas. De leerkrachten hebben van mij toestemming gekregen om het mobieltje in te nemen.
    Opvoeding hoort bij de ouders thuis, school is een verlengde… we zullen het samen moeten doen.

    Liked by 2 people

  21. Jaixy zegt:

    Tja…. Dat is de trend van tegenwoordig

    Liked by 1 persoon

  22. fietszwerver zegt:

    dank je Rob
    maar 3 tot 0 is te doen hoor 🙂

    avond groet

    Like

  23. Kakel zegt:

    Volgens mij weten veel ouders niet waar hun kind(eren) mee bezig is/zijn. Pesten is helaas van alle tijden…Als leerkracht moet je toch maar sterk in je schoenen staan!

    Liked by 1 persoon

  24. de school heeft hoe langer hoe meer een taak als opvoeder!
    nee, geen goede evolutie, als je het mij vraag! 😉

    Liked by 1 persoon

  25. debiker zegt:

    Ik denk dat een goede leraar ook pschygoloog is.

    Liked by 1 persoon

  26. EJW zegt:

    Hoe meer ik mensen met een I of smartphone zie hoe meer ik een hekel aan die dingen krijg. Zelf heb ik een oude Nokia waar je alleen mee kunt bellen en sms-en. Ben het verder helemaal met Kakel eens. Bemoedigende groet

    Liked by 1 persoon

  27. Social media, ik ben er nog steeds niet van overtuigd dat dit alleen maar een positieve bijdrage levert aan de samenleving. Volgens mij is de wereld er ingewikkelder door geworden.

    Liked by 1 persoon

  28. gemma1952 zegt:

    HOI ROB, IK WAS VAN PLAN ZO´N TOESTEL TE KOPEN. IK MOET ER NU EVEN OVER NADENKEN, HI, HI.

    Liked by 1 persoon

  29. Morgaine zegt:

    Zo zag ik laatst op tv in een nieuws item, dat er nog leraren zijn die de kinderen hun mobiel in laten leveren, denken ze, want ze nemen een oude mobiel, gooien die in de bak, en de echte hebben ze gewoon onder tafel in de hand, whahahaha

    X

    Liked by 1 persoon

  30. Liset Karman zegt:

    Een dergelijke ruzie is ook te gebruiken in de les. Door onder de loep te nemen hoe de ruzie is ontstaan en hoe je het ieder voor zich anders had kunnen doen, of de ruzie had kunnen omvormen in een vruchtbare uitwisseling van ideeën, geef je als docent de leerlingen een zeer waardevolle les conflicthantering mee.
    Een prachtige kans, zou ik denken.
    🙂

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

