Natuurlijk Natuurkunde

Kort gezegd gaat natuurkunde over stoffen die niet van natuur veranderen. Misschien wel smelten of verdampen, of plasma worden, maar niet in een *andere* stof veranderen.

Van ijs naar water naar waterdamp en weer terug blijft water nog steeds dezelfde stof.

Scheikunde gaat over het veranderen van de ene stof in de andere.

Vreemd genoeg noemen we nu Natuurkunde NaSk1. En Scheikunde heet NaSk2.

 

De natuurkunde wordt ook wel fysica genoemd.

De algemene eigenschappen van materialen, straling en energie worden onderzocht en beschreven. Krachten, Straling, Warmte, Licht, Geluid, Magnetisme en Elektriciteit zijn onderwerpen die bij Natuurkunde of NaSk1 behoren.

 

Bij de Biologie is het makkelijker. Iets wat leeft of geleefd heeft wordt onderzocht in de Biologie. Bij Natuurkunde of NaSk1 hebben we het dus over levensloze processen van materialen.

 

De zoektocht naar een perpetuum mobile (Latijn: ‘voortdurend bewegend’, spreek uit: [pɛrˈpeːtuum ˈmobile], meervoud: perpetua mobilia of, vaker, perpetuum mobile’s) is een denkbeeldig apparaat dat eenmaal in beweging uit zichzelf blijft bewegen en eventueel in staat geacht wordt energie op te wekken uit niets. Dit is een mooie, maar onmogelijke zoektocht binnen de Natuurkunde. Deze zoektocht gaat nog steeds door. Maar met een beetje nadenken weet iedereen dat dit niet mogelijk is.

 

Nikola Tesla van de Tesla motor en de Tesla auto probeerde m.b.v. elektriciteit een perpetuum mobile te maken. Toch zijn de motor en de auto geen perpetua mobilia. Wel worden de motor en de auto duurzaam genoemd.

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in Biologie, duurzame energie, Natuur, Onderwijs en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

13 reacties op Natuurlijk Natuurkunde

  1. Hillechien zegt:

    Zo he wat een mooi stukje over natuurkunde op de vroege ochtend. Ben er nu veel meer in geïnteresseerd als vroeger op school maar dat lag misschien ook wel aan de leraar. Fijne dag Rob

    Liked by 2 people

  2. fietszwerver zegt:

    mogge Rob
    interessant blog , maar wel moeilijke taal hoor , toen ik op school zat bestond natuurkunde meest uit land en tuinbouw onderwijs
    het is goed dat men motoren duurzaam maakt

    Huishaat groet

    Liked by 2 people

  3. Bertie zegt:

    Machtig interssante vakken. Het pepretuum mobile boeide me, ik hoopte de uitvinding ervan mee te maken. Inmiddels geloof ik er niet meer in😕

    Liked by 2 people

  4. sjoerd zegt:

    Na natuur en scheikunde ben ik wiskunde gaan studeren, en ben uiteindelijk in de ICT terechtgekomen Hoe vreemd kan het gaan.

    Liked by 2 people

  5. Rebbeltje zegt:

    Nu snap ik waarom ik biologie altijd leuker vond dan natuurkunde

    Groetjes

    Liked by 2 people

  6. bloggersterk zegt:

    Ik kon de logica van natuurkundige processen altijd goed begrijpen, maar haakte af toen we aan de formules toekwamen, waarmee ze beschreven worden. Ik haak nu al af bij de term NaSk1, die compleet NIETS zegt over de wetenschap die het labelt. Welke malloot heeft die naam verzonnen?

    Liked by 1 persoon

  7. Aad Verbaast zegt:

    Interessante definitie, en voor mij nieuw. Als natuurkundige leerde ik dat de natuurkunde zich bezig hield met dode materie (en de eigenschappen daarvan).
    == .. stoffen die niet van natuur veranderen. = is wel een discutabele lijkt me. Materie (zie ook Einstein) kan bv in licht veranderen. Licht is toch een ‘andere materie’ dan die oorspronkelijke materie? En bij radioactief verval vervalt materie toch ook in andere materie?
    Huh?? 😉

    Liked by 1 persoon

  8. fialas zegt:

    een mooi kort overzicht, mooi voor dummies als fialas. Ik heb een knappe schoonzoon, zelf wskundige, die stelt dat alle grote natuurkundigen in aanleg wiskundigen zijn. En vaak ook joods.

    Liked by 1 persoon

  9. Wolf zegt:

    Oh wat was ik vroeger slecht in die vakken. Natuur-, wis- en scheikunde. Maar hoe ongelooflijk leuk, boeiend en veelzijdig zijn ze; daar kwam ik pas veel later achter. Eerst door het lezen van boeken over “beta” voor “alfa’s” . En nog weer later bleek ook het pure “beta”-verhaal prima aan mij besteed.
    Maar heb je of in ieder geval had je toen eenmaal een stempel “kan er niks van” dan werd je verder ook niet meer begeleid. Beetje Doe Maar idee van “laat maar vallen dan”.
    Ik ben blij dat ik later zelf de mysteries en schoonheden van deze werelden heb leren kennen.
    En de biologie – het moge duidelijk zijn dat ik daar wél hoog in scoorde. Ook die liefde is gelukkig nooit over gegaan :O}}}.
    NB Iemand die ik hogelijk bewonder en volgaarne volg is professor Brain Cox, die prachtige documentaires maakt voor de BBC over “moeilijke dingen”. Die quantummechanica voordraagt als poëzie. Die élk onderwerp op deze gebieden voordraagt als poëzie en met de glimlach van een verliefde Chesshire kat.

    Liked by 1 persoon

  10. gewoonanneke zegt:

    Wat leuk die logjes over natuurkunde. Bij ons heette het vroeger inderdaad Fysica met een apart lokaal, vond het geweldig zeker toen we nog een leerkracht hadden die het goed uit kon leggen. De volgende bakje er niets van en de cijfers zakten. Een goede leerkracht is zo belangrijk.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

