Glasmozaïek op de Bijlmerweide

De oplettende bezoeker van de Bijlmerweide heeft er vast wel één gezien: de fraai bewerkte voetgangersborden van glasmozaïek. Wie zit er achter dit initiatief, vroegen Liesbeth Vermeulen en Harry Jansema zich af. Zij komen terecht bij beeldend kunstenaar Peter Vial. Hij woont en werkt in Gouden Leeuw.

In zijn atelier bij toren 3 (bij het fietspad richting Ganzenhoef) vertelt hij over het hoe en waarom. Intussen werkt hij verder aan zijn laatste bord. ‘Ik wilde vorig jaar iets doen voor de buurt en zag een oud bord (voor de kenners: verkeersbord G7 weg of pad bedoeld voor voetgangers) bij mijn flat. Het opknappen paste goed bij mijn werk als kunstenaar. Dit was nog zo’n ouderwets plat metalen bord met man en hoed en ik herstelde het met Italiaans glasmozaïek. Later, toen ik met onze nieuwe hond ging lopen in de Bijlmerweide, zag ik veel meer besmeurde of zelfs verbogen borden. Stuk voor stuk nam ik ze onderhanden, waarbij de afbeelding en functie behouden bleven. Ieder bord is anders in de details. Ze krijgen een grappige twist zoals een riempje, broek of T-shirt.’

‘Het negende bord had als eerste een vrouwelijke begeleider en bij dit laatste bord is er sprake van een transgender.”Straks heb ik er tien gemaakt en is mijn doelstelling gehaald. Ik ben tevreden als mijn borden een glimlach opleveren. Het thema dat ik meegeef is: Kunst in het alledaagse: je ziet het pas als je kijkt!’

‘Het is ook prachtig dat ze nog niet vernield zijn, bijv. met graffiti, ze worden gerespecteerd. Subsidie? Nee, ik heb het zelf betaald. Het is wat ze noemen guerrillamozaïek.’ Wat vindt het stadsdeel er eigenlijk van? Peter glimlacht: ‘Ik heb nog geen reactie gehad.’

www.petervial.nl, ook op Facebook www.facebook.com/peter.vial.12

Liesbeth Vermeulen en Harry Jansema zijn de webmasters van:

http://www.kantershofenzo.nl/

 

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in Amsterdam, Fietsen, Natuur en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

16 reacties op Glasmozaïek op de Bijlmerweide

  1. egoecho zegt:

    Toch weer eens richting Bijlmer fietsen 🙂

    Liked by 1 persoon

  2. Hans zegt:

    Inmiddels zijn ze door handhaving verwijderd

    Like

  3. Hans zegt:

    Inmiddels zijn ze door handhaving verwijderd.

    Liked by 1 persoon

  4. burroholanda zegt:

    Ik kom nooit in de buurt van Amsterdam. Behalve als we gaan vliegen. Maar dit kunstinitiatief lijkt me zeker de moeite waard. Bijzonder!

    Liked by 1 persoon

  5. burroholanda zegt:

    Nabrander: Rob, jouw blogtempo is niet bij te houden. 😉

    Liked by 1 persoon

  6. Ik zal een verhuis naar jouw regio toch moeten overwegen…

    Liked by 1 persoon

  7. joke_dev zegt:

    Hé dat lijkt me nu eens prachtig het initiatief van deze kunstenaar.

    Liked by 1 persoon

  8. Bertie zegt:

    Een origineel idee, jammer dat ik ze niet te zien krijg.

    Liked by 1 persoon

  9. gemma1952 zegt:

    Erg mooi dat glasmozaïek. Bij mij zit er een atelier niet ver van mijn huis vandaan. 3 jaar geleden heb ik twee verschillende mozaïek creaties gemaakt die aan de muur hangen in mijn tuin.

    Liked by 1 persoon

  10. sjoerd zegt:

    Een mooi stukje kunst maakt hij.

    Liked by 1 persoon

  11. @matroosbeek zegt:

    Mooi glaswerk van Peter P.!

    Liked by 1 persoon

  12. Rebbeltje zegt:

    Je kan niet zeggen dat het geen kunstwerken zijn 😉
    Bank mag wel maar verkeersborden dus niet…als ik mijn spiegel in de tuin maar mag laten hangen 😉
    Fijn weekend

    Liked by 1 persoon

  13. Kakel zegt:

    De kunstenaar heeft er behoorlijk wat tijd en denkwerk in gestoken! Heel mooi glaskeramiek.
    Vroege ochtendgroet (-:

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

