De Schuldhulpdreef

De Karspeldreef ligt op loopafstand van mijn huis. Aan deze dreef liggen het winkelcentrum de Kameleon, het buurtcentrum de Bonte Kraai en het Metrostation Kraaiennest. Drie plekken waar ik soms mijn geld uitgeef. Maar voor anderen is dit juist een dreef waar zij met hun geldproblemen terecht kunnen.De MUG special Stadsgids schulden noemt de Karspeldreef zelfs de Kalverstraat voor geldzaken. 5 Plekken voor schuldhulp zijn er aan de Karspeldreef

De Evangelische Broedergemeente van “Wi Eegi Kerki” biedt een juridisch inloopspreekuur. John Sedney van de Broederschap doet aan trouble shooting: “Als mensen direct hulp nodig hebben”. De geloofsgemeenschap probeert ook hierin een veilige plek te bieden. www.ebgzuidoost.nl

Madi, Maatschappelijke Dienstverlening is de officiële hulpinstantie. Jurenne Hooi, de directrice van Madi werkt samen met Stedman Graham, de man van Opray Winfrey. Samen met de geldproblemen wordt er geholpen met gezinsproblemen. Talentontwikkeling en ondersteuning van scholing hoort hierbij. www.madizo.nl

De Karspeldreef ligt op loopafstand van mijn huis. Aan deze dreef liggen het winkelcentrum de Kameleon, het buurtcentrum de Bonte Kraai en het Metrostation Kraaiennest. Drie plekken waar ik soms mijn geld uitgeef. Maar voor anderen is dit juist een dreef waar zij met hun geldproblemen terecht kunnen.

 

Buurtcentrum “Bij Boshardt” van het Leger des Heils helpt bij bellen of schrijven naar instanties. Maar het biedt ook directe noodoplossingen. Heilsoldaat Huub Stijvers zegt: “Wij zijn een eerste en een laatste vangnet. Luisteren bij een kop koffie geeft al lucht. Daarop volgt zo nodig direct handelen”.

Grip op je geld in Buurtcentrum de Bonte Kraai vindt plaats in een gezellige huiskamer. Het toelage systeem wordt uitgelegd en ondersteund. Maar ook de hulp van Madi wordt voorbereidt en verduidelijkt.

De voedselbank is een stuk formeler. Officiële stukken, bankafschriften, salarisstrookjes, uitkeringspapieren zijn verplicht bij de laatste strohalm. In schrijnende gevallen krijgen mensen een noodvoedselpakket, op voorwaarde dat zij zich laten bijstaan door een schulphulpverlener.

Veel wereldnieuws is schokkend en mensonterend. Toch ben ik er trots op dat er zoveel hulp op loopafstand is. Veel menselijk verdriet blijft verborgen achter voordeuren. Daarom is het des te beter dat er hulp is voor diegene die het echt nodig hebben in mijn buurt, in mijn stad.

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in Amsterdam, eten en drinken en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

15 reacties op De Schuldhulpdreef

  1. Zeer drempelverlagend, dergelijke oplossingen.

    Liked by 2 people

  2. @matroosbeek zegt:

    Mensen met problemen zijn niet altijd veraf… Zoals in het nieuws vaak te zien is. Mooi dat men er hier oog voor heeft en hulp biedt.

    Liked by 2 people

  3. Suskeblogt zegt:

    er lopen meer mensen rond met problemen dan je je kan voorstellen. Iedere hulppost met lage drempel is meer dan welkom.

    Liked by 1 persoon

  4. sjoerd zegt:

    Niet iedereen is zo gelukkig om een redelijke baan te hebben…

    Liked by 1 persoon

  5. perdebytjie zegt:

    Wonderlik,dat daar altyd mense is wat hulp aanbied.Krisisse bring soms die mooi uit in mense,wanneer hulle ander wil help.

    Liked by 1 persoon

  6. tagrijn zegt:

    Helaas zijn er altijd en overal mensen met problemen. Maar gelukkig is er tegenwoordig ook altijd wel ergens hulp in de buurt.

    Liked by 1 persoon

  7. Bertie zegt:

    Heel goed, dergelijke hulp in de buurt.
    Dat er strenger gecontroleerd wordt bij de voedselbank is logisch. Je wilt niet weten hoeveel profiteurs er rondlopen.

    Liked by 1 persoon

  8. mensen helpen is waarschijnlijk 1 van de mooiste dingen die er zijn.
    je hoeft daarvoor niet ver te gaan, eh! ; -)

    Liked by 1 persoon

  9. Jaixy zegt:

    Vreselijk dat er zoveel mensen hulp nodig hebben in een land als de onze…

    Liked by 1 persoon

  10. Kakel zegt:

    Het is ook de kunst om de positieve daden in je eigen buurt te blijven zien. Dat mensen elkaar helpen. Boodschappen doen. Een bloemetje brengen als iemand weer thuiskomt uit het ziekenhuis. Het zijn niet de grote dingen in het leven maar de kleine die het doen!
    Het blijft triest dat zoveel mensen schuldhulp nodig hebben, maar er is hulp voor ze te vinden.
    Mooi blog, Rob..

    Liked by 1 persoon

  11. Morgaine zegt:

    Ja van die voedselbank, dat duurt hier veel te lang, via huisarts of maatschappelijk werk zelfs, eerst gesprekken, dan papieren, dan pas aanvragen, dan wachten… terwijl je morgen zo ineens die hulp nodig hebt. … Nou goed

    Liked by 1 persoon

  12. realjager zegt:

    Zoveel diversiteit in de buurt maakt het wel mooi! En en voedselbank is tegenwoordig in iedere plaats nodig en dat is minder mooi…

    Liked by 1 persoon

  13. meninggever zegt:

    Ik heb een geval gekend van een voormalige knappe, blonde en blauwogige dame die na een ongelukkig huwelijk gescheiden terecht kwam in een flatje in Z.O. Voor hulp was niemand of niets beschikbaar. Ja, Sociale Zaken, maar verder? Ze leefde van 20 euro per week. En overleed in grote armoede. Omdat niemand haar de weg wees of assisteerde. Ze was niet drankzuchtig, was goed voor haar kat, haar kinderen, maar redde het niet. Zou er wellicht sprake zijn van bewegwijzering voor bepaalde groepen op dit punt?

    Like

Geef een reactie

