Groeten

goedendag, goeiendag, goeiedag of goedendag zeggen is een kleine moeite.

Festotago, good day, guter tag, يوم جميل, yawm jamil, добър ден, dobŭr den, bon dia, 美好的一天, Měihǎo de yītiān, goede dei, bonne journée, selamat siang, bom dia, ngày tốt lành klinkt het in de taal van mijn directe buren. Hans Res, lid bestuurscommissie CDA Amsterdam-ZuidOost, bracht mij een kaartje met de hartelijke groeten. Groeten en elkaar goedendag zeggen is volgens hem een kleine moeite. Maar geeft ook direct een glimlach.

Ik herinner mij de opmerkingen van Henk de Boer, voormalig CDA-lid bestuurscommissie Amsterdam-ZuidOost nog. Bezijden de waarheid of zonder waarheid, gekleurd of verdraaid verkondigde Henk van alles. Henk is nu gepensioneerd koster. Zijn beschuldigingen en verwijten komen waarschijnlijk uit zijn karakter. Beroepsdeformatie zou ik het niet willen noemen.Hans is anders, beminnelijk en vriendelijk staat hij iedereen te woord. Van beroep slager weet Hans van vleeshakken. Maar nog beter hoe je de klanten tevreden moet stellen.

In elke ontmoeting met anderstaligen valt het groeten op. Zo heeft elke taal haar eigenaardigheden. Door te groeten wordt er juist iets gemeenschappelijks gevonden. In deze tijd van oorlogsgeweld en terrorisme lijkt mij dat hard nodig. Met de kleinste vriendelijkheid wordt het leven een stuk plezieriger. Ik wens mijn bloglezers een plezierige dag en een fijn weekend.

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in Amsterdam, Geen categorie en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

21 reacties op Groeten

  1. De wereld zou best iets vriendelijker mogen worden Rob. Ik wens jou ook een heel goed weekend.

    Liked by 1 persoon

  2. @matroosbeek zegt:

    Het viel mij eerder al op dat jij altijd groet Rob. En inderdaad, gegroet worden doet een mens goed. Hopelijk zal iedereen vanaf nu wat meer zijn best doen om te groeten. Een hartverwarmende gewoonte.
    Hartelijke groet terug!

    Liked by 1 persoon

  3. wdfyfe zegt:

    Goede dag en een mooi weekend voor u mijn vriend. I hope I got that right. Cheers

    Liked by 1 persoon

  4. perdebytjie zegt:

    Ek groet graag mense wanneer ek gaan stap en dan is dit verblydend om te sien hoe ’n stug persoon oopblom in ’n glimlag!Sonskyngroete,Rob.

    Liked by 1 persoon

  5. Bertie zegt:

    Goeiemorgen Rob, een plezierige dag gewenst.

    Liked by 1 persoon

  6. HesterLeyNel zegt:

    In ware Afrika-tradisie is groet ’n baie belangrike en gestruktureerde proses. Dit word beskou as ongemanierd om by ’n ander persoon verby te loop sonder om te groet. Dit is nie voldoende om bloot te groet nie, jy moet ook navraag doen oor die ander persoon se welstand en diè van sy familie. Om een persoon in die meervoudsvorm van die voornaamwoord te groet, is ’n aanduiding van respek (Afrikatale het nie ’n generiese voornaamwoord vir enkel- en meervoud, soos “you” in Engels nie).

    Liked by 1 persoon

  7. Nathalie zegt:

    Jij ook een heel fijn weekeinde!

    Liked by 1 persoon

  8. Rimpelingen zegt:

    Hartverwarmend. Vrijdagse groet!

    Liked by 1 persoon

  9. meninggever zegt:

    Groeten is een vorm van beleefdheid. Van behoorlijk opgevoed zijn. Al loop je in de grote stad voor Jan Joker als je daar mensen gaat groeten. Sommige culturen kunnen daar niet mee omgaan, ik maakte ooit mee dat iemand na een groet achter me aan kwam en vroeg ‘wat ik van hem moest’. Dan laat je het wel. Maar in mijn eigen woonomgeving, waar het denk-en inkomensniveau vermoedelijk wat hoger ligt dan elders in de stad, weet men groeten te apprecieren. Gisteren nog, ik zat te lezen in de voortuin, zorgden groeten voor heel wat geanimeerde gesprekken met buurvrouwen. Heel plezierig en relaxed. En ook daar zitten dames tussen uit andere landen en culturen. Het hoeft dus niet altijd vijandig….

    Liked by 1 persoon

  10. egoecho zegt:

    Welgemeend hartelijke groet 🙂

    Liked by 1 persoon

  11. Voelsprieten zegt:

    Helemaal met u eens 🙂
    Op FB plaats ik vaak een hartje ❤

    Liked by 1 persoon

  12. Rebbeltje zegt:

    Houdoe en bedankt 😉

    Liked by 1 persoon

  13. fietszwerver zegt:

    ha die Rob
    ja ik had een prachtige tijd in en om het mooie Bonn
    en groette er ook bekende en onbekenden 🙂
    las al iets over opvoeding en beleefdheid en dat vind ik dus ook
    ook over nagezeten worden in den vreemde
    ik groet onderweg , zeg tijdens een wandeling een ieder , en zeg als niet wordt terug gegroet ” tong verloren zeker ” dit zou mij ook wel eens kunnen opbreken 🙂
    je hebt het vast wel eens gezien , ik nam die groet van jou onder een reactie ook over

    geniet de zon groet

    Liked by 1 persoon

  14. Leuk al die verschillende talen.
    Natuurlijk wens ik jou hetzelfde Rob!

    Liked by 1 persoon

  15. Marion zegt:

    Ik wens jou hetzelfde!!

    Liked by 1 persoon

  16. Jaixy zegt:

    Mooi Rob!!
    Een onwijs mooie dag vandaag

    Liked by 1 persoon

  17. Kakel zegt:

    Het is een kleine gewoonte elkaar te begroeten. In een dorp – waar ik ook woon – knik of groet je iedere passant. Als ik in Rotterdam ben, kijk ik wel uit (-:

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

