Zorgeloos met Diabetes naar school

Even terug schreef ik over de nieuwste ontwikkelingen voor Diabetes patienten. Bij toeval kom ik daarna op een website van de stichting Zorgeloos met Diabetes naar school. Het bestuur van deze stichting richt zich nu ook op het voortgezet onderwijs. Uit hun nieuwsbrief neem ik hun tekst over:

Het bestuur heeft tijdens de laatste vergadering unaniem besloten dat de stichting zich ook in gaat zetten voor het voortgezet onderwijs! Informeel deden we dit al wanneer er vragen van scholen of ouders ons bereikten. Maar nu gaan we op veler verzoek ook proactief en structureel met het voortgezet onderwijs aan de slag. De uitdagingen en oplossingen van jongeren met diabetes op het voortgezet onderwijs zijn anders dan die in het basisonderwijs. We zijn ons op het moment aan het beraden hoe we dit aan gaan pakken. We staan hierbij open voor ideeën van jullie! En natuurlijk houden we jullie op de hoogte. Heb je ideeën en ben je ervaringsdeskundige in het voortgezet onderwijs? Stuur een e-mail naar info@zorgeloosmetdiabetesnaarschool.nl.

Dat dit belangrijk is blijkt uit dit oordeel dat het College voor de Rechten van de Mens vorige maand gaf. De moeder van een leerling met diabetes stelde dat de school ten onrechte geen aanpassingen voor haar dochter had gemaakt, zoals extra begeleiding, verlenging van de toetstijd of de mogelijkheid om toetsen op een later moment te maken als haar glucosewaarden niet goed waren. Maar volgens de school is nooit om doeltreffende aanpassingen gevraagd en wisten zij niet dat de leerling aanpassingen nodig had. Dit kon de school voldoende aantonen.

Alleen als ouders op tijd bij de juiste persoon op school duidelijk aangeven wat hun kind met diabetes op school nodig heeft om goed te leren en meer specifiek te presteren tijdens een toets, kan je van school verwachten dat zij doeltreffende aanpassingen te maken. Als de ouders dit niet doen, is het voor school niet vanzelfsprekend welke aanpassingen er moeten worden gedaan voor een leerling met diabetes.

Wij adviseren dan ook op tijd hier met school over in gesprek te gaan. En zorg dat het een en ander schriftelijk wordt vast gelegd.

Goede informatie uitwisseling en vast leggen van gemaakte afspraken is altijd in het voordeel van de leerling / het kind. Voor scholen en ouders geef ik de volgende link:

http://www.zorgeloosmetdiabetesnaarschool.nl/

 

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in gezondheid, Kinderen, Onderwijs en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

13 reacties op Zorgeloos met Diabetes naar school

  1. @matroosbeek zegt:

    Bij inschrijving laat men de ouders een zorgformulier invullen, bij ons op school. Elk kind met een zorgprobleem krijgt een zorgcoördinator toegewezen die de aanpassingen verzorgt. Ook voor leerlingen met diabetes.
    Hartelijke groeten

    Liked by 1 persoon

  2. fietszwerver zegt:

    mogge Rob
    een goede zaak en hopelijk wordt alles goed geregeld
    er is nog al wat veranderd sinds ik op school zat , hoor van een achternichtje over een coach en hier boven lees ik het woord zorgcoördinator , dan zou je toch al denken het is goed geregeld

    fiets groet

    Liked by 1 persoon

  3. perdebytjie zegt:

    Baie goeie instelling!Sonnige groete,Rob.

    Liked by 1 persoon

  4. sjoerd zegt:

    Je kunt er in ieder geval rekening mee houden.

    Liked by 1 persoon

  5. Mijn kleinzoon heeft ook diabetes, en het is vreselijk belangrijk dat leerkrachten, daar van op de hoogte zijn.

    Liked by 1 persoon

  6. gemma1952 zegt:

    Goed Rob dat er eens op de scholen aandacht aan wordt besteed. Erg belangrijk.

    Liked by 1 persoon

  7. joke_dev zegt:

    Je moet wel communiceren als je hulp wil, ruiken kunnen ze het nog niet.

    Liked by 1 persoon

  8. Hillechien zegt:

    mooi dat er aandacht aan word besteed

    Liked by 1 persoon

  9. tagrijn zegt:

    Vreemde zaak. De school beweert nooit een verzoek te hebben ontvangen. Logisch dat een school niet gaat investeren in zaken waarvan de noodzaak nooit is gebleken. De moeder heeft het ONgelijk aan haar kant.

    Liked by 1 persoon

  10. fietszwerver zegt:

    ik mag sommige geurtjes wel , maar ook enkel stoom is al genoeg om m’n luchtwegen te ruimen zeg maar , ga hier in de buurt weer eens een goede plek zoeken

    Like

  11. Rebbeltje zegt:

    Blijft een ziekte al kan je er oud mee worden…maar dan wel graag op de juiste manier.
    Blijf wel collecteren hiervoor …;)

    Liked by 1 persoon

  12. Greta DH zegt:

    DIt vind ik een prachtig initiatief.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

