Gebleekt, gebruind of verbrand

Onder en boven de toonbank worden er in de winkels hier veel middeltjes verkocht om een lichte of zelfs blanke tint te krijgen. Als ik om mij heen kijk zie ik verschillende vrouwen waar het gezicht vol zit met onmogelijke littekens. De witte vlekken op hun gekleurde huid zijn getekend door hun culturele achtergrond. De partytenten en parasols in hun tuinen voorkomen ook elk sprankje zonlicht.

Zonnebanken staan er maar bij een enkeling in huis om juist het jaar rond een gebruinde vakantietint te hebben. Dat dit op latere leeftijd een vergrote kans geeft op huidkanker wordt dan maar voor lief genomen.

Zo jaagt de ene na wat hij van nature niet heeft en doet de ander of het kleurtje er vanzelf zit ….

Bij bieren en sterke dranken zie ik hetzelfde verschijnsel. Door een beetje karamel toe te voegen verkleurt het iets donkerder. Een donkere drank suggereert dan dat het ouder is en in speciale vaten gerijpt is. Lees het etiket er maar op na. Natuurlijk is dit ook nep. Het geeft juist aan dat het hele fabricageproces industrieel is uitgevoerd.

De cosmetica industrie wordt ook rijk van onze wensen. In het ene land worden de gevaarlijkste en gemene middelen verkocht om er lichter uit te zien. En in het andere land wordt er juist veel nep en namaak verkocht om

Er zonniger uit te zien. De commercie wordt er vooral rijker van.

Zou het niet mooier zijn als wij onszelf accepteren. Onze huidskleur krijgen we van onze ouders. Het trots zijn op ons zelf moeten we blijkbaar leren door de loop der jaren.

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in eten en drinken, gezondheid, Natuur, persoonlijk en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

26 reacties op Gebleekt, gebruind of verbrand

  1. fietszwerver zegt:

    mogge Rob
    ik kan het alleen maar met je eens zijn
    en als een ieder zich zelf dan heeft geaccepteerd en blij is met het eigen kleurtje
    dan ook de anders gekleurde accepteren en hand in hand de wereld rond

    fietserbruine groet

    Liked by 1 persoon

  2. perdebytjie zegt:

    Môre Rob,ek stem saam.Mense is so beïnvloedbaar deur groepsdruk en glo ook te maklik onsin!
    Lentegroete!

    Liked by 1 persoon

  3. Bertie zegt:

    Helemaal waar Rob. Maar we denken er mooier van te worden 😯

    Liked by 1 persoon

  4. eltjedoddema zegt:

    lu
    willen
    bedrogen worden

    Liked by 1 persoon

  5. Ik begrijp de blanke mensen die zo bruin mogelijk willen worden in de zomer niet, bij sommigen vind ik het gewoon een smerig en onnatuurlijk gezicht. Van dat bier wist ik niet, zo wordt je dus van alle kanten belazert.

    Liked by 1 persoon

  6. zeezicht zegt:

    Wist je dat zelfs donkerbruin brood gekleurd is? Met gebrande mout nog wel. Alleen voor het zicht want wat zou de meerwaarde zijn…

    Liked by 1 persoon

  7. safealove zegt:

    Zou een beetje caramel mijn huid ook donkerder kleuren? 😉

    Liked by 1 persoon

  8. sjoerd zegt:

    Ik heb nog nooit iets gebruikt om meer of minder kleur te krijgen. In de zomer ben ik bruin en in de winter iets minder.

    Liked by 1 persoon

  9. Rebbeltje zegt:

    Juist jezelf beschermen tegen de zon kan geen kwaad…maar verder naturel 😉

    Liked by 1 persoon

  10. burroholanda zegt:

    Maar is een kleurtje bij mensen ook niet cultureel bepaald? Vroeger ( 18e eeuw) was wit toch mode? Het kleurtje geeft ook aan, dat je een zekere welvaart geniet. Bleekneuzen gaan niet op dure vakanties.

    Liked by 1 persoon

  11. joke_dev zegt:

    Ik heb een witte huid en gebruik al jaren factor 50 nu nog voor mijn oud vel 😀

    Liked by 1 persoon

  12. Met mijn groene huid word ik vaak uitgelachen. Gelukkig dat er crèmes bestaan om die te verdoezelen!

    Liked by 1 persoon

  13. @matroosbeek zegt:

    Blij dat je het zegt Rob. De commercie praat ons nogal wat aan. Vooral het onbereikbare. Dus is het inderdaad beter er niet aan mee te doen en jezelf te aanvaarden.
    Groet met zicht op ondergaande zon!

    Liked by 1 persoon

  14. groot gelijk, rob; we zijn wie we zijn en zo zijn we op ons mooist! 🙂

    Liked by 1 persoon

  15. Tja… zelfacceptatie…

    Liked by 1 persoon

  16. Emigrant zegt:

    Ik ben oud geworden en word de laatste tijd niet meer bruin als ik in de zon zit of fiets. Het pigment is zeker op, weet ik veel.

    Liked by 1 persoon

  17. realjager zegt:

    Momenteel ben ik ook gebruind maar dat komt door onze vakantie en nu dez zonnige dagen. Ik smeer wel maar dan met factor 15 zonnebrabd olie 🙂

    Liked by 1 persoon

  18. fietszwerver zegt:

    dat is zeer zeker leuk Rob
    zij waren verbaasd net als ik , en ik zal die kant weer eens op fietsen 🙂

    slaap wel groet

    Like

  19. meninggever zegt:

    Ik zag ooit een documentaire uit China waar veel vrouwen hun benen laten verlengen omdat ze op westerse vrouwen willen lijken. Japanse vrouwen maken zich blank op, verven hun haren blond. Dan lijken ze op onze vrouwen. Kennelijk een schoonheidsideaal. Het mag van mij, als dat een ideaal is? Prima. Erger is dat vrouwen die zich hier van top tot teen inzwachtelen omdat dit van hun ‘geloof’ moet vaak heel weinig Vitamine D krijgen wat ze op termijn ziek maakt. Dat is in een land waar veel zon schijnt niet zo erg, een keer buiten pikken ze dat nog wel op. Maar in ons land is de winter koud en donker. Onhandig, niet praktisch en ongewenst. Maar ja, wij liggen weer het liefst met onze blote basten in de zon, worden bruin (of vuurrood) en vinden dat mooi. Over een paar decennia is die huid dan weer uitgedroogd, gespleten en is de veroudering snel een feit. Resultaat; glad trekken die boel. En lopen er veel mensen met een glad gezicht en kromme tenen door de spanning op hun huid…

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

