2% Rente

De ALV heeft besloten dat De Windvogel ook dit jaar weer rente uitkeert aan de leden die in 2015 een lening hadden uitstaan voor het realiseren van onze duurzame energie projecten. De rente is vastgesteld op 2%. Onze 4 windmolens waren het afgelopen jaar goed voor de productie van ca. 8,8 miljoen kWh, een goed windjaar dus.
De opbrengst in kWh was weliswaar hoog in 2015 door veel wind, maar de financiële vergoeding viel tegen door de gedaalde energieprijzen. Dit leidde tot een tegenvallend resultaat, mede door de kosten van afschrijvingen van de windmolens.
De reserve van De Windvogel is gelukkig relatief groot en bedraagt €1,2 miljoen, de leningen van leden bedragen samen €3,0 miljoen en de waarde van de windmolens bedraagt €1,0 miljoen.
De gekozen rente van 2% is een keuze die past bij dit beeld: we hebben wat spek op de botten maar hebben echter wel te maken gedaalde inkomsten. Met alle nieuwe projecten die in voorbereiding zijn, verwachten wij in 2017 en 2018 nieuwe windmolens te bouwen en vanaf 2020 goed te gaan oogsten. De rentevergoeding kan weer stijgen zodra er nieuwe projecten met betere rendementen gerealiseerd zijn.

 

Misschien wilt u ook investeren in duurzame energie?

Vandaag, zaterdag 24 september is er een  ALV van 11 tot 13 uur op het kantoor van de Windvogel in Utrecht.

http://www.windvogel.nl/

 

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in duurzame energie, Geen categorie, windenergie en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

14 reacties op 2% Rente

  1. fietszwerver zegt:

    mogge Rob

    dus wat tegenvallende opbrengsten ondanks de vele wind
    ach we hadden dit jaar minder wind , maar wel weer veel zon
    de natuur doet toch wat het wil

    wandel groet

    Liked by 1 persoon

  2. In de huidige marktomstandigheden is dit een mooie rente!

    Liked by 1 persoon

  3. Wolf zegt:

    Heb zelf mijn oprotpremie gedeeltelijk belegd in windparken van Meewind, die doen in beleggingen in duurzame energie, windmolenparken op de Noordzee .
    Het precieze weet ik er verder niet van, ik ben niet zo thuis in dat soort zaken, maar ik weet dat er een heleboel meer rente van komt dan je geld op een spaarrekening zetten, en het is nog nuttig ook [denk ik zelf].

    Liked by 1 persoon

  4. sjoerd zegt:

    Ik vind het prima initiatieven, maar het moet ook nog kleinschaliger kunnen.

    Liked by 1 persoon

  5. Rebbeltje zegt:

    Windvogel
    Een mooie naam
    Fijn weekend

    Liked by 1 persoon

  6. eltjedoddema zegt:

    Der binnen lu dij van de wind leven…….

    Liked by 1 persoon

  7. @matroosbeek zegt:

    Helaas ben ik niet geïnteresseerd in rente enz. Bankzaken zijn voor mij een noodzakelijk kwaad. Ik ben maar een klein visje. Als ik genoeg geld heb, ben ik tevreden. Voor de rest probeer ik eruit te halen wat eruit te halen valt op gebied van duurzaamheid en milieuvriendelijkheid. Zo kies ik bijvoorbeeld voor een bank met nobele doelstellingen. Voor zover ik dat mag geloven.
    Nog een fijn weekend!

    Liked by 1 persoon

  8. wdfyfe zegt:

    investing in the future is always a good idea

    Liked by 1 persoon

  9. Ai ek wens ons regering kon by julle Nederlanders leer om privaat energieverskaffers te benut en nie soveel op ons insolvente staatsbeheerde energieverskaffers staat te maak nie.

    Liked by 1 persoon

  10. fietszwerver zegt:

    ha die Rob
    ik wandelde gister bij een stralende dag door een stralend landschap
    vandaag een beetje een rustdag , al bracht ik wel al een wijkje rond , kan maar weg zijn
    hier dreigt het nu naar regen

    fijne avond groet

    Like

  11. realjager zegt:

    Altijd nog meer als bij de bank dus een goede investering! 🙂

    Liked by 1 persoon

  12. meninggever zegt:

    De moderne milieuvervuiling zijn deze windmolens die elk uitzicht in ons vlakke land verpesten. Daarbij zijn ze vaker stuk dan gepland en is het rendement nu niet meteen om over naar huis te schrijven. Het wordt tijd dat we alternatieven gaan zoeken voor de draaiende Triffids in het landschap..

    Like

Geef een reactie

