De huismus en de boekenwurm

Ik herinner mij dat mijn moeder na elke maaltijd het tafelkleed achter het huis uitklopte. De mussen zaten dan op het schuurtje te wachten. Overgebleven eetkruimels aten zij gezamenlijk met een hoop gekwetter en getsjilp. Nu lees ik overal dat de huismus aan het verdwijnen is. Maar ook dat er tonnen aan voedsel weggegooid worden.

Als klein kind was ik een echte boekenwurm. Nu lees ik steeds meer digitaal. Op het wereldwijd web kom ik dan ook iets tegen van een boekworm. De getijgerde lijmspuiter (Scytodes thoracica) is de natuurlijke vijand van de boekworm. Waarbij ik dan meteen denk dat juist het wereldwijd web boeken aan het vervangen is. Of dat dan ook betekent dat de getijgerde lijmspuiter bedreigd wordt met uitsterven?

Voor de mussen heeft Jennifer Hagens een Stichting opgericht. Onderaan dit blog geef ik de weblink van haar stichting. De getijgerde lijmspuiter zal voor veel mensen een onbekende zijn.

Als boekenwurm heb ik mij zelf verdiept in het boek “De huismus” van Minouk van der Plas – Haarsma. Het ontstaan van de huismus heeft een verrassende parallel met de geschiedenis van de mens. Wisselende theorieën hebben het over een eerste huismus in Afrika dan wel in Azië. De vermenging met een Spaanse mus lijkt ook op de nieuwste inzichten over de nieuwe mens en de Neanderthaler. De huismus is een echte cultuurvolger. Maar vreemd genoeg kan de huismus nestelen onder het dak van gebouwen, maar ook in speciale nestbomen verder weg. Al met al vind ik het een zeer lezenswaardig boek.

De getijgerde lijmspuiter ben ik nog nooit tegengekomen. Naast het wereldwijde web zal ik dus voorlopig ook nog de nodige boeken blijven lezen.

http://www.stichtingdemussentoevlucht.nl/

De huismus van Uitgeverij Nieuw Amsterdam ISBN 9789046810439

https://nl.wikipedia.org/wiki/Getijgerde_lijmspuiter

 

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in Biologie en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

33 reacties op De huismus en de boekenwurm

  1. eltjedoddema zegt:

    Zol t ook kommen omdat veul lu bliede moakt worden mit n dood muske…….?

    Liked by 2 people

  2. Nou Rob, die sloebers zitten gewoon hier te zonnebaden 😉

    Liked by 2 people

  3. Villasappho zegt:

    Ik weet dat de mus eraan gaat omdat er veel minder heggen en struiken zijn. Maar ik boekenwurm nog graag met je mee.

    Liked by 3 people

  4. fietszwerver zegt:

    mogge Rob
    ik was al snel de tel kwijt hier achter huis als ik die musjes wilde tellen
    grootste vijand van de mus is in mijn ogen de bouwstijl , die het heb onmogelijk maakt om onder de pannen te kunnen nestelen
    hier 1 voorbeeld

    https://www.piepvandaag.nl/isolatiedaken-koste-huismus/

    folder groet

    Liked by 3 people

      • Liset Karman zegt:

        De bedoeling is goed, maar het probleem is ietsje omvangrijker dan aangepaste dakpannen of nestkasten plaatsen. En zelfs als we het alleen daar over zouden hebben dan is de optie opstaand-keramiekhuisje-op-keramieken-dakpan helaas geen houdbare zaak meer, tegenwoordig.
        Dat komt doordat er steeds meer zonnepanelen op de daken gemonteerd worden, waardoor er voor dit soort huisjes geen ruimte is. Bovendien zijn deze huisjes te klein voor een gezin huismussen en is er ruimte te kort om een goede warmte/koude buffer aan te leggen met droog gras, zoals huismussen doen.
        Er zijn natuurlijk wel echte oplossingen voor dit probleem.
        mvg
        LK

        Liked by 2 people

    • Liset Karman zegt:

      Dat is een link naar een zeer goed interview, geschreven door Sophie Janssen, met ondergetekende (Liset Karman, voorzitter van Huismus Bescherming Nederland).
      .
      Oplossingen voor dit probleem zijn er, maar er wordt van bedrijven ook een zekere bijdrage verwacht. Niet alleen van bewoners met een hart voor huismussen.
      .
      Wooncorporaties kunnen bijvoorbeeld met hun planning al rekening houden met verblijfplaatsen van huismussen. Zodat er standaard aan iedere gevel, op voorhand, vervangende nestgelegenheid wordt aangebracht. Of er huismussen aangetroffen zijn of niet.
      Want hoe moet de populatie huismussen zich anders ooit kunnen herstellen van de halvering die heeft plaats gevonden?
      Dat kan alleen als wooncorporaties ruimhartig vervangende verblijfplaatsen gaan aanbieden. En daar moet in het stadium van de planning al rekening mee gehouden worden.
      .
      Om deze blog niet meteen vol te schrijven kun je eventueel hier verder lezen:
      http://www.huismusbescherming.nl/proj17NestgelegenheidHuismus.html#wocoWoningIsolatie

      Met vriendelijke groet,

      Liset Karman
      Huismus Bescherming Nederland

      Like

    • Liset Karman zegt:

      Dat is een link naar een zeer goed interview op PIEPvandaag, geschreven door Sophie Janssen, met ondergetekende (Liset Karman, voorzitter van Huismus Bescherming Nederland).
      .
      Oplossingen voor dit probleem zijn er, maar er wordt van bedrijven ook een zekere bijdrage verwacht. Niet alleen van bewoners met een hart voor huismussen.
      .
      Wooncorporaties kunnen bijvoorbeeld met hun planning al rekening houden met verblijfplaatsen van huismussen. Zodat er standaard aan iedere gevel, op voorhand, vervangende nestgelegenheid wordt aangebracht. Of er huismussen aangetroffen zijn of niet.
      Want hoe moet de populatie huismussen zich anders ooit kunnen herstellen van de halvering die heeft plaats gevonden?
      Dat kan alleen als wooncorporaties ruimhartig vervangende verblijfplaatsen gaan aanbieden. En daar moet in het stadium van de planning al rekening mee gehouden worden.
      .
      Om deze blog niet meteen vol te schrijven kun je eventueel hier verder lezen:
      http://www.huismusbescherming.nl/proj17NestgelegenheidHuismus.html#wocoWoningIsolatie

      Met vriendelijke groet,

      Liset Karman
      Huismus Bescherming Nederland

      Like

  5. egoecho zegt:

    Omringd door boeken en zilvervisjes hoopt deze huismus van harte op het streng doch rechtvaardig ingrijpen van de lijmspuiter.

    Liked by 2 people

  6. benjamín zegt:

    Ik ben weliswaar de ‘gelukkige’ eigenaar van zowel een e-reader als een iPad, maar dat digitale lezen vind ik maar niks. Doe mij maar het ‘vleselijke’ boek. Wat de mussen betreft: die geven te mijnent nog in groten getale acte de présence, maar ik woon dan ook landelijk, om niet te zeggen ‘bosselijk’.

    Liked by 2 people

  7. safealove zegt:

    Vroeger, als we buiten aten, zaten de musjes al gauw op de rafelrand om wat mee te kunnen pikken.. Toen was het nog wel eens irritant om telkens ons eten te moeten bewaken. Nu mis ik die kleine brutale musjes..

    Liked by 2 people

  8. Ferrara zegt:

    Vermoedelijk blijven in mijn buurt de mussen weg omdat het stikt van de katten. Jammer, ik mis ze wel. In de vakantie hanteer ik de e-reader, maar het echte boek heeft nog altijd mijn voorkeur.

    Liked by 2 people

  9. meninggever zegt:

    In de jaren dat ik in dit huis woon ben ik zelden of nooit mussen tegen gekomen. Er staan hier bomen, struiken, heggen, er is gras zat te vinden, er zijn daken met goten, er vliegt hier van alles en nog wat door de tuinen. Maar mussen? Ho maar! Verdwenen. Kom ik in de nieuwbouwwijken van Almere, toch een compleet nieuwe stad in het niets van de polders, barst het van die beestjes. Ze kwetteren en rommelen daar in de betonnen woonwijken van het Flevogebied. Ik snap het niet. En boekenwurmen, ik wil er niets over of van weten. Als ze maar wegblijven uit mijn gebonden of gelijmde archieven…

    Liked by 2 people

  10. voulaah zegt:

    have a very nice week dear and thank you so much for sharing this post
    kisses

    Liked by 1 persoon

  11. gemma1952 zegt:

    Wat een leuk en interessant verhaal. Je maakt mij nieuwsgierig met de literatuur over de mussen. Dit jaar woonde er nog een familie mus in onze gevelvilla, die steeds de koolmezen wegjoegen.

    Liked by 1 persoon

  12. sjoerd zegt:

    Mmm, weer wat geleerd hier…

    Liked by 1 persoon

  13. Rebbeltje zegt:

    Hier veel heggemussen maja we hebben dan ook een pracht heg
    En genieten als ze een zandbad nemen in de tuin en ja hoor netjes een bakje water voor ze staan waar ze ook nog eens in kunnen badderen.
    Maar het verschil van een huismus en heggemus moet ik eens op gaan zoeken.
    Groetjes

    Liked by 2 people

  14. els zegt:

    Ik verkies nog steeds een echt boek boven een e-boek. Hetzelfde met de krant.
    Het mussenbestand in ons tuintje is nog bijlange niet aan uitsterven toe. Ik geniet elke ochtend van hun gekwetter wanneer ze een graantje komen meepikken van het kippeneten.

    Liked by 1 persoon

  15. tagrijn zegt:

    Mijn moeder zei vroeger altijd dat ik een echte huismus was. In ieder geval nestel ik wel onder het dak van een gebouw, maar tsjilpen kan ik niet.
    Overigens heb ik wel eens ergens gelezen dat vogels afstammen van de saurussen en gedegenereerd zijn.

    Liked by 2 people

  16. @matroosbeek zegt:

    Ook hier maar héél weinig mussen meer te zien… jammer.
    Fluitende groet!

    Liked by 1 persoon

  17. wdfyfe zegt:

    We have tons of sparrows and a number of different kinds and they certainly have adapted to urban living. Bookworms — not so much — but most of our books aren’t very old. And I’ve heard that books, like wine,have to age before they’re really good to eat. Cheers

    Liked by 2 people

  18. Bertie zegt:

    Mooi en interessant. Ik wist niet beter dan dat de mus van origine uit Turkije komt, zuiver inheems is hij in ieder geval niet maar daar maal ik niet om.
    We zien hun aantal al heel lang verkleinen, wel zagen we meer vinken. De rest van wat ik hoor fluiten kan ik niet thuisbrengen.☺

    Liked by 1 persoon

  19. Een leuk logje Rob! Die huismusjes zie je steeds minder, maar gelukkig komen ze nog wel voor in mijn tuin, wat eigenlijk bijna een stadstuin is. En lezen ja heerlijk!!! Ik gun mezelf eindelijk weer de tijd. En toch kom ik nog lekker langs ook bij deze en gene 😉

    Liked by 1 persoon

  20. Marion zegt:

    De musjes, ik heb ze niet veel gezien. Merels verliezen we ook al hier door dat virus. Het klinkt allemaal niet veelbelovend. Het tafelkleed riep wel weer even prachtige herinneringen op aan mijn lieve oma.

    Liked by 1 persoon

  21. Wolf zegt:

    Bij de jaarlijkse tuinvogeltelling gokken we op basis van meerdere momentopnames van de voederplank op een aantal van 50 [huis]mussen, en dat is waarschijnlijk wat naar beneden afgerond. Zonder onze tuinsperwer zou het mogelijk inmiddels té veel gemus zijn hier in de tuin.
    Boeken hebben we ook idioot veel, en we kopen nog steeds nieuwe. In elke beschikbare ruimte staan [over]volle boekenkasten.
    Lezen doen we zelden digitaal, boek noch krant. Boeken en kranten willen we vasthouden, beduimelen, ruiken, voelen, beschermen tegen de teckelpup en vraat van andere beestjes.
    Lezen is een driedimensionale bezigheid.
    Maar van de herkomst van de mus wist ik niet!
    Mussigmaal dank voor deze leuke kennis en ook voor de tip naar het boek!

    Liked by 1 persoon

  22. fietszwerver zegt:

    ja het was een pracht weekend , en ik zag of voelde gelukkig niet de verfrissende druppels , vielen hier later op de zondag avond 🙂
    vandaag liep ik 6 uren folders rond bij heerlijk weer

    slaap wel groet

    Like

  23. wel wel wel .. wat een interessante weetjes, rob! 😉

    Liked by 1 persoon

  24. Liset Karman zegt:

    Het boek dat u noemt, “De Huismus” van Minouk van der Plas-Haarsma, is inderdaad het beste Nederlandstalige boek over de Huismus, dat er tot op heden is uitgegeven.
    Mocht u ook best Engelstalige boeken willen lezen over het leven van huismussen, waarbij het u vooral om de kennis te doen is, dan kan ik u dit boek ten zeerste aanraden:
    https://global.oup.com/academic/product/biology-of-the-ubiquitous-house-sparrow-9780195304114?cc=nl&lang=en&
    Het is jammer genoeg niet zomaar meer te koop, maar mocht u geïnteresseerd zijn dan kunnen we vast wel iets aan u uitlenen.
    Met vriendelijke groet,

    Liset Karman
    voorzitter Huismus Bescherming Nederland

    Liked by 1 persoon

  25. Is die getijgerde lijmspuiter ook een hongerige tijger-mug eter ..? …
    dàt zou wel prakties zijn natuurlijk, al zag ik nog niet eerder zo’n spin !

    Liked by 1 persoon

  26. Inmiddels verdwijn ik net zo makkelijk in een E book als in een papieren boek.
    Wat betreft de huismus , wij hebben een heel mooi troepje in de buurt dat we koesteren . Ze nestelen niet onder het dak maar in mussenflats. Speciaal getimmerd 👍🏻

    Liked by 1 persoon

  27. afwaswater zegt:

    Mussen zie je hier ook best veel (in NZ). Leuke eigenwijze vogeltjes vind ik ze. groetjes, Hanneke

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

