Gezworen maagden

In het boek “De herberg met het hoefijzer las ik voor het eerst over bloedwraak. A. Den Doolaard liep in 1932 wegens geldgebrek te voet van Tessaloniki (Griekenland) naar Sarajevo (Joegoslavië). Het Albanese bergdorp Theth is de plaats van handeling van zijn boek. Maar waarschijnlijk was er in die tijd sprake van Bloedwraak in de hele Balkan.

Bloedwraak komt voor in de Bijbel en in de Koran. Het gebruik heeft dus een lange geschiedenis. Al zullen velen nu zeggen dat het een ongepaste traditie is. Voorvallen in Nederland krijgen dan ook uitgebreide aandacht in het nieuws. Niet uit ontzag maar vooral uit weerzin. Weinigen zullen weten dat Bloedwraak tot ca. 1500 in de graafschappen Holland en Zeeland was toegestaan ….

De familie eer en de familienaam zijn voor velen nog steeds van belang. Ik kijk dan ook niet verbaasd op als ik lees over Diana Rapiki. Zij is een “gezworen maagd”. Virdzina is de lokale benaming voor een gezworen maagd. Aan haar vader heeft zij de belofte gedaan om als man te leven en nooit te trouwen. Op deze manier kreeg zij toegang tot de mannenwereld. Is in mannenkleren welkom in het koffiehuis, mag roken en een wapen dragen. De tegenkant van dit leven is dat zij ook het zware werk dat aan mannen voorbehouden is moet doen.

Deze traditie verzekert de familienaam nog een extra generatie. Het gebruik vindt plaats bij het ontbreken van een zoon.

Mijn vader is de jongste zoon na twee dochters. Ik herinner mij de trots van mijn grootvader wanneer hij met mij speelde. Zelf ben ik nooit getrouwd en heb ik ook geen kinderen. Mijn jongste broer heeft wel een zoon. Op deze manier is onze familienaam weer een generatie verder. Daarbij weet ik zeker dat een van mijn tantes of nichten nooit zouden kiezen voor een leven als Virdzina!

 

 

 

 

 

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in Kinderen, persoonlijk en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

19 reacties op Gezworen maagden

  1. fietszwerver zegt:

    mogge Rob
    zo leer ik nog eens wat
    maar gebeurt dit dan ook andersom , dat er mannen zijn die als ” gezworen knaap ” door het leven gaan , net als bij bloedwraak is er volgens mij ook hier weer discriminatie 🙂
    nooit in het nieuws dat een zuster haar broer of ofzo dood uit eerwraak

    fiets groet

    Liked by 3 people

  2. Villasappho zegt:

    Wat een bijzonder boek ik ken het gebruik uit de bijbel noemen ze het ook geen eerwraak?

    Liked by 2 people

  3. ms zegt:

    Wat nog maar eens aantoont dat er bij die oude gebruiken geen logica aan te pas kwam. Het verderzetten van een familienaam terwijl de zoon misschien niet de zoon is van de man waar hij vader tegen zegt.

    De vrouwelijke afstamming is iets moeilijker te vervalsen.

    Liked by 4 people

  4. huismuspress zegt:

    Zou het een ingewikkelde manier zijn om je territorium te verdedigen?
    De mens is tenslotte toch ook een dier. En dieren beschermen hun nageslacht vrij eenduidig.
    Maar wat u hier boven beschrijft is weer zo een typische kronkel die vooral een mens kan bedenken. 🙂 Om het leven eenvoudig te houden 😉

    Liked by 1 persoon

  5. sjoerd zegt:

    Ik vind het niet meer van deze tijd, de kinderen kunnen nu ook de naam van de moeder aannemen.

    Liked by 2 people

  6. Nathalie zegt:

    Ik blijf elke keer weer hangen op je blog. Ik ga gelijk het internet op om er over te lezen. Ik houd niet van lezen (boeken) maar zo word ik ook wijzer. Dank je voor dit interessante onderwerp.

    Liked by 3 people

  7. Bertie zegt:

    Het gebruik van de gezworen maagd is me bekend. Ook de familietrots bij de geboorte van een zoon, mijn moeder dacht zelf nog zo.
    Mij zeggen deze dingen niets, bloed- noch eerwraak, en ik vind het heel moeilijk om begrip op te brengen bij moordpartijen betr. hiermee.
    Zijsprongetje: ook de crime passionel wijs ik af.

    Liked by 1 persoon

  8. … ik zou ook niet voor de “functie” van Virdzina kiezen…
    ook al vind ik mezelf wèl geë-man-cipeerd … 😉

    Liked by 1 persoon

  9. enne.. wèlke ” wraak ” dan ook, is voor mij uit den boze …

    Liked by 1 persoon

  10. Rebbeltje zegt:

    Eerwraak ik zal dat nooit snappen 🙂

    Liked by 2 people

  11. wdfyfe zegt:

    Family is very important but some people get carried away. In our family I am the only male of my generation and I have no children. However, even though the name dies with me the family lives on through my sisters’ children. cheers

    Liked by 2 people

  12. Blewbird zegt:

    Wraak is zoiets onbeschaafds. Uitsterven is juist goed. De mens een plaag op aarde.

    Liked by 1 persoon

  13. Matroos Beek zegt:

    Een zoon om de naam verder te zetten. Helaas hoort men het nog zo vaak. Helaas voor de vrouw… Terwijl zij zeker is van de vrucht die zij baart. De man helaas niet… 😉

    Liked by 1 persoon

  14. Kakel zegt:

    De bijbel vind ik geen maatstaf. Daar mogen mannen net zoveel bijvrouwen hebben als ze zelf willen. Vind ik maar een rare zaak.
    Zo steek ik weer wat op van jouw blog, Rob. Ik had hier nog nimmer van gehoord!
    Warme groet

    Liked by 1 persoon

  15. lieve help, wat heeft de mensheid allemaal uitgehaald en dan nog in naam van een of andere god?
    tssss ..

    Liked by 2 people

  16. Nooit te laat om te trouwen en met kinderen te beginnen, Rob :).
    Herman Brusselmans heeft op zijn 57 een Hollands meisje van 24 aan de haak geslagen, waarom jij niet?

    Liked by 3 people

  17. Wolf zegt:

    Ik heb dat artikel ook gelezen en het voelde echt positief; de dame in kwestie leed beslist niet onder haar lot.
    Er zijn culturen waar de bloedlijn van man op man wordt doorgegeven en andere waar dat van vrouw op vrouw gaat.
    Het zal wel weer een raar voorstel zijn, maar als we eens gewoon de naamsopvolging gendervrij maakten en wellicht ook openstelden voor mogelijke opvolgers “van buiten”?
    Zal juridisch wel weer allerlei haken & ogen hebben, maar probeer het eens….

    Liked by 1 persoon

  18. Rob Alberts zegt:

    Ik geloof dat het gebruik van de achternaam nu een keuze is.

    Regenachtige groet,

    Like

Geef een reactie

