Wormenhotel

Zaterdag 15 oktober organiseert Ubuntu Stadstuin een workshop wormenhotel maken. Met een tweetal emmers en een handvol compostwormen maak je je eigen wormenhotel. Wormen zijn dol op wat jij weggooit, en maken er de beste compost van die er is. Hiermee doen je planten in je tuin of op je balkon het supergoed!
In deze korte workshop leer je alles over deze productieve dieren en hoe je ze voedt. Rowin Snijder van Le Compostier helpt je op weg. In Ubuntu Stadstuin Zuidoost natuurlijk. Je bent welkom vanaf 13.30 uur tot 16 uur. Na afloop krijg je een rondleiding door de tuin, en natuurlijk zorgen we voor de inwendige mens.

Adres Meibergdreef bij station Holendrecht, Amsterdam-ZuidOost.
Betaling contant bij aanvang van de workshop €25 per deelnemer, met stadspas: €18,75. Kinderen met ouder tellen als 1.

Zaterdag zal ook het winkeltje open zijn en kun je naast groenten Amsterdamse potgrond kopen, en voor de gelegenheid versgebakken muffins.

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in Amsterdam, Biologie, eten en drinken, Natuur en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

24 reacties op Wormenhotel

  1. Bevatten die muffins ook wormen?

    Liked by 2 people

  2. Matroos Beek zegt:

    Ideaal voor stadstuinen.
    Weekendgroet!

    Liked by 1 persoon

  3. Bertie zegt:

    Goed idee maar niet voor mij.
    Ons achtertuintje is al één groot hotel, zeg maar gerust een resort voor wormen ☻

    Liked by 2 people

  4. ms zegt:

    Ik vreesde da tje het over het kweken van (eetbare) wormen zou hebben, maar dit is wel mooi.

    😉

    Liked by 2 people

  5. huismuspress zegt:

    Komen de egels om van de honger omdat alle regenwormen in de compostproductie worden opgenomen. Of hebben de egels misschien ook toegang tot de composthoop?

    Liked by 1 persoon

    • huismuspress zegt:

      Sorrie voor de zure toon, Rob. De commercie houdt zo vaak te weinig rekening met de impact in de natuur ..

      Liked by 1 persoon

      • Rob Alberts zegt:

        Er is een Rotterdams bedrijf dat speciale tijgerwormen verkoopt met een compostinstallatie. Het principe van Rowin Snijder van Le Compostier kan natuurlijk gewoon met een handvol wormen uit eigen tuin of plantsoen gestart worden. Door dat er dagelijks plantaardig keukenafval wordt toegevoegd vermenjgvuldigen de wormen in de compostinstallatie zich van zelf. Voor hen is het gewoon luilekkerland. De egels buiten zullen hier niets van merken. Wel kan nu iedereen op een bovenwoning zelf compost maken. Goed voor de balkon- en kamerplanten, een leuk kadootje voor mensne met een tuin of gewoon voor het plantsoen in de buurt.

        Nogmaals dit is geen commerciele aktie, maar een aktie van een buurttuin van buurtbewoners.

        Vriendelijke groet,

        Liked by 1 persoon

  6. Rebbeltje zegt:

    Wie weet wel wat voor onze jaarlijkse meidendag 😉

    Liked by 2 people

  7. Villasappho zegt:

    Echt iets voor mensen die van vieze vingers houden.

    Liked by 2 people

  8. perdebytjie zegt:

    Dis ’n uitstekende manier om afval goed te gebruik.Die sous wat daaruit loog is ook goed vir plante.Geniet die lesing.

    Liked by 1 persoon

  9. Goh, ze bedenken ook wat tegenwoordig hè.. Leuk! En het houdt je mooi van de straat Rob! 🙂
    Lieve groet!

    Liked by 1 persoon

  10. Voelsprieten zegt:

    Geen leven zonder wormen!

    Rulle grondgroet Annette 😉

    Liked by 1 persoon

  11. Kakel zegt:

    Klinkt als een heel leuk initiatief. In de grond blijven er genoeg wormen over.
    Fijne zondag!

    Liked by 1 persoon

  12. sjoerd zegt:

    Ik vrees dat het bedrag toch wat aan de hoge kant is…. Hier loopt het proces vanzelf. Zelfs de compost verlaat op eigen houtje de bak…

    Liked by 1 persoon

  13. fietszwerver zegt:

    mogge Rob
    goede zaak , ik zelf noem het GNR mijn tuin en daar gaat het als van zelf 🙂

    zondag groet

    Like

  14. fietszwerver zegt:

    bezig met een inhaal slag , na een fijne wandel dag gister
    dus de kiekjes waren scherp genoeg om er een zwart schaap tussen te zien hihi
    mooie kudde welke ik trof hier vlak achter

    wandel groet

    Like

  15. meninggever zegt:

    Mijn vorige buurtjes hadden een compostbak staan. Ze waren nogal van de alternatieve benadering van de natuur. Het stonk een uur in de wind. En dat ding werd uiteraard tegen onze kant van de heg gezet. Vreselijk. Na veel vragen werd het verplaatst naar het einde van de tuin. Het nut zag ik niet van het systeem. Gelukkig werd het huis op enig moment verkocht aan mensen met een meer normale kijk op die dingen. Nooit meer last gehad van de stank en het ongedierte dat er mee van doen had. Neer, ik ben niet zo van dat soort hergebruik. Niks mis met leuke Waaltjes in de tuin…

    Like

Geef een reactie

