Kurkuma latte

Kurkuma staat bekend om zijn verwarmende ‘krachten,’ maar ook om allerlei gezonde werkingen. Zo kan kurkuma helend werken bij ontstekingen en wordt het, samen met gember, ook wel als anti-griepmiddel gebruikt. Ideaal voor deze tijd van het jaar, waarin veel mensen lopen te kwakkelen met hun gezondheid. Pas wel op bij het bereiden van een gerecht met kurkuma, want voordat je het weet zit je (en je kleding ook) onder de gele vlekken die vrij lastig te verwijderen zijn. Het is niet voor niets dat kurkuma ook wel geelwortel wordt genoemd 😉

Mocht je je afvragen: is een drankje dat zó gezond is nog wel lekker? (hihi) Het antwoord is: JA. Deze kurkuma latte is romig en zoet en smaakt, als je het ons vraagt, vooral naar vloeibare taart. Met een spicy randje, zoals je dat bijvoorbeeld ook van gember kent. De amandelmelk, agave en kaneel maken het lekker zoet.

Wat heb je nodig voor 1 mok van 400 ml of 2 kopjes van 200 ml?

400 ml amandelmelk
1 theelepel biologisch kurkumapoeder (belangrijk om kurkumapoeder van goede kwaliteit te kiezen, voor een krachtiger werking)
5-6 plakjes verse kurkuma (of een halve theelepel extra kurkumapoeder)
2 plakken verse gember
2 theelepels agavesiroop
1/2 theelepel kaneelpoeder
een snufje zwarte peper (kurkuma krijgt pas een geneeskrachtige werking wanneer het wordt gecombineerd met zwarte peper)

Wat ga je doen?

1. Schenk de amandelmelk in een pannetje. Doe daar het kurkumapoeder, verse kurkuma,  het snufje zwarte peper, gemberplakjes, agavesiroop en kaneelpoeder bij.
2. Laat de amandelmelk warm worden op een middelhoog vuur. Haal de plakjes gember & kurkuma eruit zodra de amandelmelk bijna kookt.
3. Schuim de melk een beetje op met een garde of een melkopschuimer. Ik gebruikte een handmatige melkopschuimer . Ik deed wat van de warme amandelmelk in de melkopschuimer, schuimde het op en deed dit eerst in het glas. Daarna schonk ik de rest erbij. Hierdoor krijg je het beste schuimlaagje.
4. Schenk de warme melk in de mok of verdeel over 2 kopjes. Besprenkel met wat extra kaneel.

Zo simpel is het! En natuurlijk, je moet wel van de smaak van kurkuma houden om dit drankje te waarderen, Maar geloof mij, na een keer proberen zeg je: Want wat is dit lekker zeg!

Voor meer verrassende recepten:

http://www.degroenemeisjes.nl/

 

 

 

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in eten en drinken, gezondheid en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

16 reacties op Kurkuma latte

  1. Matroos Beek zegt:

    Lijkt me wel wat. Ik haal de ingrediënten alvast in huis.
    Hartelijke groet!

    Liked by 1 persoon

  2. Ik vraag me af of jij dit werkelijk uitprobeert :).
    (ziet er heel lekker uit!)

    Like

  3. Bertrie zegt:

    Misschien ga ik het ook maken, het is eens wat anders.

    Liked by 1 persoon

  4. fietszwerver zegt:

    mogge Rob
    ik heb die kurkuma bij de kruiden staan
    maar dat komt zeer zeker niet in mijn koffie met 1 zoetje 🙂
    keek ff op bij de groene meisjes , nu weinig meisjes hoor 🙂
    en bij het zien van hun ontbijtje , was ik snel weg

    nog rustig weer groet

    Liked by 1 persoon

  5. bentenge zegt:

    Vloeibare taart. Ik probeer het beeld even in mijn hoofd.

    Liked by 1 persoon

  6. Dat zal dan een super gezond drankje zijn Rob.

    Liked by 1 persoon

  7. Rimpelingen zegt:

    Die vloeibare taart kan me ook niet erg bekoren… de rest wel.

    Liked by 1 persoon

  8. Rebbeltje zegt:

    Hou zowiezo niet van erg zoet…hou het toch maar bij mijn eigen brouwseltjes 😉
    Fijn weekend

    Liked by 1 persoon

  9. joke_dev zegt:

    Vind het soms terug in een koffiehuis, nog niet durven proberen.

    Liked by 1 persoon

  10. Sjoerd van bVision zegt:

    Klinkt niet gek… Kurkuma gaat morgen bij de kip-kerrie die ik ga maken…

    Liked by 1 persoon

  11. Doe mij maar gewoon een lekker bakkie espresso. 🙂

    Liked by 1 persoon

  12. meninggever zegt:

    Ik drink uitsluitend thee..,……:)

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

