Een tijdscapsule voor de A9

Een ton vol verhalen verdween onder de vloer van de tunnel-in-aanbouw van de A9. Deze ‘tijdscapsule’ is afgelopen zomer gevuld door omwonenden, medewerkers van Rijkswaterstaat/IXAS en bedrijven in Zuidoost.

Eerder dit jaar stelde Rijkswaterstaat de vraag: ‘Stel, de Gaasperdammertunnel wordt over 100 jaar gesloopt. Rijkswaterstaat heeft nieuwe plannen en een volgende aannemer is aan het werk. Wat zou het dan leuk zijn als de bewoners in 2116 iets vinden van nu, anno 2016. Verhalen over hoe het nu is om in Zuidoost langs het bouwterrein te wonen, foto’s van omwonenden en foto’s van de bouw van de tunnel. Verhalen over hoe erg de hinder of hoe interessant de bouw is. En zal het leven in Zuidoost dan heel anders zijn? Wij zullen het nooit weten, maar we geven een nalatenschap aan de tunnel!’

Alle ingestuurde verhalen, foto’s, usb-sticks en spullen zoals een oranje werkhesje, verdwenen in een ton die werd dichtgekit, in een houten kist gestopt en begraven. Een chip met de juiste vindplaats zat er niet bij: Rijkswaterstaat zou de coördinaten zorgvuldig opschrijven….

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in Amsterdam en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

25 reacties op Een tijdscapsule voor de A9

  1. fietszwerver zegt:

    mogge Rob
    een leuk idee , al krijgen wij de uitslag van dan niet mee 🙂
    daar komt een flink park op die tunnel las ik net , een goede zaak

    frisse vries groet

    Liked by 1 persoon

  2. Had ik een vals gebit gehad, ik had het ook bezorgd om in die kist te bewaren…

    Liked by 3 people

  3. fietszwerver zegt:

    ja een frisse start van de dag , alles wit van de vorst , ik wacht dan ook nog ff met een boodschapje doen

    HH groet

    Like

  4. HesterLeyNel zegt:

    Sal hulle oor ’n eeu van nou af weet hoe om ’n USD stick te gebruik?

    Liked by 1 persoon

  5. Bertie zegt:

    Altijd een mooi idee, een tijdcapsule. Je zou na honderd jaar terug willen komen om reacties te zien. Over en weer naar elkaars tijd te kijken. ;D

    Liked by 1 persoon

  6. Harrij Smit zegt:

    Leuk idee, inderdaad, Rob en een heerlijk blogonderwerp. Fijn weekend gewenst!

    Liked by 1 persoon

  7. Wat een leuk idee.. helaas zullen we nooit weten wat men er van zal vinden, maar vast heel leuk!

    Liked by 1 persoon

  8. Hans Mooren zegt:

    een kleine hobbel in de tunnel op de plek waar het begraven ligt of iets dergelijks 🙂

    Liked by 1 persoon

  9. Leuk idee, maar wel jammer dat de huidige bewoners tegen die tijd niet meer even mee kunnen kijken.

    Liked by 1 persoon

  10. Ferrara zegt:

    Je zal het vinden als archeoloog, geweldig toch.
    En meekijken, dat kunnen onze voorgangers ook niet bij wat we nu zoal in de bodem vinden.

    Liked by 1 persoon

  11. Sjoerd van bVision zegt:

    Ik hoop dat er dan nog iemand is die een USB stick kan uitlezen.

    Liked by 1 persoon

  12. Suskeblogt zegt:

    Hopelijk weten ze tegen dan nog wat een USB stick is;

    Liked by 1 persoon

  13. Kakel zegt:

    Ik vind het een hartstikke leuk idee!
    Tuurlijk kunnen ze nog een USB stick aflezen. Bandrecorders, walkmans enz. bestaan toch ook nog? Er is altijd wel een instelling die dat bewaard.
    Fijn weekend.

    Liked by 1 persoon

  14. Gerlinde zegt:

    Wat leuk. Dit hebben ze op de school van mijn kinderen ook gedaan, maar dan voor de kinderen die over tien jaar in hun jaar nu zitten. Toch ben ik een beetje bang dat we al genoeg sporen achterlaten 🙂

    Liked by 1 persoon

  15. Paul zegt:

    Ja, dit vind ik altijd leuke ideeën. Zo jammer dat we over 100 jaar niet kunnen meekijken, als dit dan wordt teruggevonden. Kunnen ze uberhaupt iets met usb-sticks? Of gooien ze die achteloos weg?

    Liked by 1 persoon

  16. Bij restauraties van historische bouwwerken in de Provence / Frankrijk / deed ik verschillende keren mee aan een zomer werkkamp van 2 tot 3 weken.. Onder leiding van historisch-bouwkundige vaklui wordt er dan gerestaureerd, of gekonserveerd om een ruïne nog te behouden en niet verder te laten vergaan … veel jongeren ( vanaf 18 jr ) en minder jonge ( zoals mijn vrienden en ik destijds ) van internationale oorsprong doen daar aan mee , studenten en zij die een interessante vakantie willen beleven . Op één bouwplaats had de leider het idee om onder de gehouwen stenen vensterboogstukken van elke nationaliteit een munt mee in te metselen.. iedereen deed enthousiast mee, Belgen, Polen, Nederlanders, Fransen, Amerikanen, Grieken ( ik dubbel – NLDs en Frans, was nog voor de Euro ! ) Als dus deze kapel over 100den jaren weer vervalt komen die weer tevoorschijn … Een casse-tête / raadsel / voor de vinders van dàn …. !
    De organisatie in kwestie : http://www.apare-gec.org/FR/
    ( Binnenkort komt het nieuwe kampen-programma 2017 weer aan de orde )

    Waar ik in de jaren 90 meerdere zomers aan meedeed en wat toendertijd gebruikt zou gaan worden als ruimte voor kunstenaars en artiesten :

    Chapelle et ermitage Saint Marcellin, 13840 ROGNES
    L’ensemble des bâtiments est formé d’un enclos, d’une chapelle romane du XIIème siècle, et d’un ermitage du XVIIème siècle. La restauration des lieux a été entreprise en 1988.
    Aujourd’hui, les traditions sont reprises avec la messe, la bénédiction des vendanges et un repas champêtre à l’ombre de magnifiques chênes.
    Ce lieu est ouvert à tous, promeneurs et croyants viennent y chercher le calme et un environnement naturel de grande qualité.
    Franse groetjes, hanny

    Liked by 1 persoon

  17. Ik heb er wat over op mijn FB gezet met enkele fotos …
    https://www.facebook.com/hanny.hasquare

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

