Snap de brief

Soms worden er de meest onbegrijpelijke brieven verstuurd. Sinds kort kunt u daar hulp bij krijgen.

Krijgt u een brief die u niet begrijpt? Als proef is er voor bewoners van Zuidoost een nieuwe dienst die u daarmee helpt. U gaat naar de website Snap de Brief en maakt met uw telefoon een foto van de brief. U geeft uw telefoonnummer op en drukt op verzenden. Een hulpverlener van MaDi Zuidoost, HvA Boot of een bewonersadviseur van stadsdeel Zuidoost belt u dan binnen 24 uur terug. U krijgt antwoord op de vraag of wordt doorverwezen naar iemand die u verder kan helpen.

https://www.snapdebrief.nl/nl

 

 

 

 

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in Amsterdam en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

31 reacties op Snap de brief

  1. Over vier jaar en drie maand ga ik met pensioen – het zou leuk zijn om vanaf dan in te springen als vrijwilliger om dit soort leuke klusjes te klaren.

    Liked by 2 people

  2. fietszwerver zegt:

    mogge Rob
    goed streven om meestal ambtelijke post te ontcijferen

    folder groet

    Liked by 2 people

  3. fietszwerver zegt:

    ik zag een dag of 2 terug ook hier een blog langs komen en wilde kijken zag ik oei niet te vinden 😉
    dus je denkt de tropen in huis te halen met een blommetje , wens je er suc6 mee 🙂

    redelijk weer groet

    Liked by 1 persoon

  4. Bertie zegt:

    Goed idee, je moet er maar op komen. Ik denk dat er veel mensen mee geholpen zijn.

    Liked by 3 people

  5. egoecho zegt:

    Uitstekend initiatief!
    Moet wel gelijk denken aan het liedje van Bert en Ernie – Ziek de zeep. Op die melodie: Snap, snap de brief, snap de brief, snap de brief.
    Wordt het nog leuk ook, zo’n brief 😉

    Liked by 3 people

  6. voulaah zegt:

    I’m fine my friend but have much more occupations
    Thank so much for not forgetting and have a very nice day
    Kisses

    Liked by 3 people

  7. Dat is een goede zaak, soms krijg je inderdaad een brief waarvan je denkt…..wat moet ik hier nu mee?

    Liked by 1 persoon

  8. Harrij Smit zegt:

    Mooi initiatief dat navolging verdient…

    Liked by 1 persoon

  9. Sjoerd van bVision zegt:

    Gekker kunnen we het niet maken…

    Liked by 1 persoon

  10. Rebbeltje zegt:

    Gelukkig heb ik mijn eigen mannetje
    Snappie ?

    Liked by 1 persoon

  11. joke_dev zegt:

    En schaadt dat de privacy niet? Lijkt me anders wel leuk want soms zijn brieven of documenten onbegrijpbaar!

    Liked by 1 persoon

  12. tagrijn zegt:

    Prima initiatief, maar het zou nog beter zijn als de briefschrijver zich zou kunnen inleven in de cliënt en het/de betreffende bedrijf/instelling hun briefschrijvers een cursus helder corresponderen zou laten volgen.

    Liked by 2 people

  13. Matroos Beek zegt:

    ’t Ja… ik worstelde mij de hele middag door mijn belastingaangifte i.v.m. mijn grensarbeid. Deel 1 deed ik al in mei voor NL en nu deel 2 voor België. En dat ieder jaar opnieuw… Moeilijker kunnen ze het niet maken. Pfff… ik heb een punthoofd… Ik geloof nooit dat die administraties er zelf nog aan uit geraken.
    Dus ja, graag wat begrijpelijker taal en nog liever een vereenvoudigde aangifte.
    Hoofdpijngroet 🤕

    Liked by 2 people

  14. Suskeblogt zegt:

    Kan dit ook in brailleschrift ?

    Liked by 2 people

  15. Ja, ik ben niet ongeletterd maar vooral van de overheid (van de belastingdienst bijvoorbeeld ) en de sociaal-medische organisaties kan ik ook ooit een vraagteken-punt-hoofd krijgen… !!!
    Hun termen begrijpen zij perfect onder elkaar, daar zijn ze per slot voor opgeleid, maar er wordt vergeten dan de ‘ gewone burger’ die ” taal” niet kent… en zelfs met een woordenboek erbij vind je vaak nog de “vertaling” of de uitleg ervan niet ….
    Dàn is zo’n Brieven- en Formulieren Snapper ook wel gemakkelijk ! !

    Liked by 2 people

  16. Voelsprieten zegt:

    Van ambtelijke taal begrijp ik bijna niets…..mijn partner nam het toen over met alle gevolgen van dien…..Als je alles van te voren weet…..levenslessen noemen ze dat…..:(

    Liked by 2 people

  17. burroholanda zegt:

    Goede inburgeringscursussen en stimuleren, dat mensen een goede opleiding krijgen als eerste. Verder een prima initiatief. Maar let op ook hier zullen bepaalde lieden proberen een slaatje uit te slaan.
    Btw: Is die Youlaah een nieuwe vlam?

    Liked by 1 persoon

  18. meninggever zegt:

    IK heb ooit bij een grote verzekeraar 2.500 brieven opnieuw voor hen geschreven op een totaal van meer dan 5000 die ze paraat hadden liggen voor allerlei gevallen in hun administratie. Het was allemaal krom Nederlands wat men paraat had. Niet om uit te komen. Gezien de woekerpolissen die men had verkocht leek dat achteraf ook logisch. Hoe wolliger de praat hoe minder begrijpelijk. Geldt ook voor de overheid. Wie schrijft die blijft is daar meer een devies denk ik dan hoe kunnen we onze burgers, de belastingbetalers die ook ons salaris elke maand verzorgen, echt begrijpelijk helpen. Alsof dat soort lieden niet normaal menselijk is, maar in de wieg gelegd om ingewikkeld of moeilijk te doen. Als we dit eens omgekeerd zouden toepassen zou dat dan helpen om het probleem op te lossen?

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

