Voedselbankcultuur

Mensen die gebruik maken van de Voedselbank moeten het vaak ook stellen zonder kunst en cultuur. Sinds 2012 kunnen klanten van de Voedselbank bij theaters in het hele land gratis terecht voor de onverkochte plaatsen. Daar blijven namelijk altijd wel stoelen onbezet. Het uitgangspunt van Voedselbank Cultuur is dan ook hetzelfde als dat van de Voedselbank zelf; wat over is, wordt gratis ter beschikking gesteld. Ook een aantal musea, muziekzalen en bioscopen stellen gratis toegangskaarten beschikbaar.

Voedselbank Cultuur maakt kunst en cultuur toegankelijk voor mensen die daar wel interesse in hebben, maar niet de mogelijkheden om er gebruik van te maken. Bijna ieder uitje kost tenslotte geld. Je voelt je arm op het moment dat je niet in staat bent om gewoon te participeren in de samenleving. Meedoen betekent ook dat je af en toe naar het theater of museum kunt gaan. Iemand die er met weinig geld toch op uit kan, kan z’n zinnen verzetten en doet weer mee.

De koepelorganisatie Voedselbanken Nederland is blij met het initiatief. “In het hele land zijn elke week zo’n 90.000 mensen op ons aangewezen. Door het ontbreken van geld ontstaat een cultureel isolement, ook voor kinderen. Voedselbank Cultuur zou wel eens in een belangrijke behoefte kunnen voorzien,” aldus voorzitter Leo Wijnbelt.

Voor meer info over:

Hoe werkt het?

Het aanbod 

Cultuurpas voor Amsterdammers

Naar een voorstelling

Naar het museum

 

Kijk op de website: http://voedselbankcultuur.nl/

 

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in Amsterdam en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

21 reacties op Voedselbankcultuur

  1. Weer eens een prachtig initiatief!

    Liked by 1 persoon

  2. fietszwerver zegt:

    mogge Rob
    een mooi streven , ook al is het jammer dat het nodig is
    zeker de voedselbanken is in mijn ogen toch deels de schuld van het Haagsche Pluche

    bezorgde groet

    Liked by 1 persoon

  3. shivatje zegt:

    Mooi initiatief ook hier in België zijn ze daar volop mee bezig. Spijtig genoeg zoals hier boven geschreven staat. Mensen zouden gewoon hun dagelijkse dingen moeten kunnen kopen.

    Aum Shanthi

    Liked by 2 people

  4. Koen zegt:

    Ik had er nog nooit iets over gehoord of gelezen. Mooi initiatief.

    Liked by 1 persoon

  5. Inderdaad, mooi initiatief!

    Liked by 1 persoon

  6. egoecho zegt:

    Wat goed. Had er ook niet eerder van gehoord.
    Sluit me aan bij de reacties hierboven: het is diep triest dat het nodig is.

    Liked by 1 persoon

  7. Anuscka zegt:

    Ik ga niet in herhaling vallen.. 😀 Fijn dat je dit met ons deelt, Rob!

    Liked by 2 people

  8. Hans Mooren zegt:

    op zich een mooi initiatief alleen… los van dat het niet nodig moet zijn, om er te komen heb je de metro nodig, zeker als je niet binnen ‘de ring’ woont. Anders is het aanbod erg schaars.

    Liked by 1 persoon

  9. Rob Alberts zegt:

    Een ov-kaart voor de doelgroep is dus een goede aanvulling.

    Vriendelijke groet,

    Like

  10. Rebbeltje zegt:

    O dat wist ik niet maar vind het een mooi iets…
    Iedereen moet mee kunnen doen of het nu cultuur snuiven is of sporten maar eten blijft toch het belangrijkst 😉
    Groetjes

    Liked by 1 persoon

  11. Sjoerd van bVision zegt:

    Mooi, dat zouden er meer moeten doen.

    Liked by 1 persoon

  12. Het zou niet nodig moeten zijn …
    Maar zo lang het nodig is … een prima initiatief!

    Liked by 1 persoon

  13. Harrij Smit zegt:

    Wat mooi – delen-is-het-nieuwe-hebben wordt hier prachtig in de praktijk gebracht!

    Liked by 1 persoon

  14. Bertie zegt:

    Goed bedacht.Ik ben benieuwd of er gebruik van wordt gemaakt.

    Liked by 1 persoon

  15. Wolf zegt:

    Wat iedereen hierboven ook al heeft gezegd!

    Liked by 1 persoon

  16. Patty zegt:

    Hai Rob,
    Bezig mijn Beautiful Souls te updaten en daaraan heb ik jou ook toegevoegd. Hopelijk is het ok, dat ik jouw ‘over dit blog’-pagina daarvoor heb gebruikt. https://kruidroermenietje.wordpress.com/beautiful-souls/
    Ga ook weer proberen je blog vaker te bezoeken 😉
    Alvast een fijne zondag, XxX

    Liked by 1 persoon

  17. meninggever zegt:

    Wat zou het mooi zijn als er voor die echt bewezen kansloze en arme gevallen o.a. een Museum Jaar Kaart zou komen. Opdat die mensen echt eens iets anders zouden kunnen zien dan ellende van alle dag. Pas dan laat je zien dat je begaan bent met hun lot. Maar ik denk toch primair dat deze mensen vooral onderdak, warmte en op tijd eten voor hen en evt kinderen op prijs zullen stellen. Het is echt te erg voor woorden dat we hier nog mee bezig moeten zijn. Sociale cohesie is hier helemaal zoek….

    Liked by 1 persoon

  18. gouweleeuw zegt:

    Is een mooie en inspirerende alternatief, waarom zul je het niet samen voegen. Voedselbank met kunst en cultuur , zo krijg je mensen die het gevoel hebben er bij te horen. Mooi dat Amsterdam dit doet, en als er nu meer stad delen het zouden doen. Dan was er nu zo geen eenzaamheid voor de mensen die bij een voedselbank lopen.

    Liked by 1 persoon

  19. Goed initiatief! Hopelijk gaat het landelijk!

    Liked by 1 persoon

  20. Villasappho zegt:

    Het blijft triest dat dit kan in Nederland maar het initiatief is iig super.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

