Mijn oude wijk,de E-Buurt

In 1988, net voor de Kerst verhuisde ik naar Echtenstein in Amsterdam-ZuidOost. Elke dag treinen tussen ’s Hertogenbosch en Amsterdam viel mij steeds zwaarder. Donker van huis en donker thuis, gaf mij het gevoel alleen maar te leven voor mijn werk. Naïef dacht ik met een werkgeversverklaring een huurwoning in Amsterdam te krijgen …. Ja, in de Bijlmermeer kreeg je toen wel zonder problemen een huurwoning. Paspoort tonen met een loonstrook en bankrekening was voldoende. Bij wijze van spreken stond je binnen 10 minuten buiten met je nieuwe huissleutels. Verhalen over de Bijlmermeer kende ik niet.

Spannende verhalen geef ik niet. Tenslotte begon ik mijn blog ooit om juiste de mooie en positieve kanten van mijn woonwijk te vertellen. Afrikaanse vrienden kreeg ik na verloop van tijd. Nu heb ik ook (Zuid-)Afrikaanse blogvrienden. Daarom een overzicht van de nieuwe straatnamen rondom mijn oude flat Echtenstein:

Wijk Nieuw Echtenstein/Eeftink: Namen in Zuid-Afrika

  • Emanzana – Natuurreservaat in Zuid-Afrika ten oosten van Johannesburg
  • Emfuleni – Gemeente in Zuid-Afrika in de provincie Gauteng
  • Empangeni – Stad in Zuid-Afrika in de provincie KwazoeloeNatal
  • Endumenie – Stad in Zuid-Afrika (was Dundee) – in de provincie Kwazoeloe-Natal
  • EntabeniSafaripark in de regio Limpogo, province Capricorn – Waterberg Stad in Zuid-Afrika
  • Engobo – Stad in Zuid-Afrika in de provincie Oost-Kaap
  • Ethosa – Wildpark in Namibië in Zuid-Afrika
  • Egoli – Is de Zoeloenaam voor Johannesburg in Zuid-Afrika
  • Edumbe – Stad in Zuid-Afrika in de provincie Kwazoeloe – Natal
  • Elim – Stad in Zuid-Afrika in de provincie Westkaap
  • Edenville – Stad in Zuid-Afrika in de provincie Vrijstaat
  • Enkangala – Dorp in Zuid-Afrika in de provincie Mpumalanga
  • Ethekwini – Stad (was Durban) – in de Zuid-Afrikaanse provincie Kwazoeloe – Natal
  • Emalakleni Gemeente in de Zuid-Afrikaanse provincie Mpumalanga

Sommige nieuwe bewoners van deze nieuwbouwwijk kennen de achtergrond van deze straatnamen. Zelf vind ik de naamkeuze geslaagd. De Wijk Nieuw Echtenstein / Eeftink heeft nog steeds straatnamen beginnend met een E. Het blijft dus de E-Buurt van Amsterdam-ZuidOost.

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in Amsterdam, persoonlijk en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

33 reacties op Mijn oude wijk,de E-Buurt

  1. Ik wist niet dat je in zo’n exotische buurt woonde!

    Liked by 1 persoon

  2. fietszwerver zegt:

    mogge Rob
    vele van die enorme flats zijn weg , ik kwam wel bij mijn broer in Frissenstein
    verhalen over de Bijlmer , ja die waren er zat , elke wijk kent z’n problemen , toch

    folder groet

    Liked by 1 persoon

  3. Hans zegt:

    Als lid van de straatnamencommissie was dit een voorstel van mijn hand om de straatnamen naar zuidafrkaanse plaatsnamen te noemen, altijd touwtjes knopen tussen zuid-afrika en hier. Daarom ook wel mooi dat Nelson Mandela hier ook vernoemd is. Toen ik nog raadslid was lukthe het nog niet omdat hij nog in leven was, een van de regels bij vernoemen. Wel hebben we daardoor het Albert Luthuliplein bij de nieuwe stad. En in die wijk ook bijzondere namen zoals Boni en andere opstandelingen uit onze gedeelde geschiedenis.

    Liked by 2 people

  4. Matroos Beek zegt:

    Toch een beetje Afrika in Amsterdam. Lijkt me een boeiende buurt.
    Hartelijke groet

    Liked by 1 persoon

  5. Bertie zegt:

    Flora en fauna zal onderhand voldoende vernoemd zijn, neem ik aan. Deze namen zijn mooi maar werkt het niet stigmatiserend? Racisme ligt altijd op de loer.
    Ik kan me voorstellen waarom een grote plaats de straten indeelt in neutrale nummers en letters.

    Liked by 1 persoon

    • Rob Alberts zegt:

      Hans schrijft terecht dat verbindingen maken belangrijk is.

      Jammer genoeg weten de huidige bewoners van de E-buurt niets van deze achtergronden. Een uitleg ontbreekt bij de ingang van de wijk en bij de straatnaambordjes.

      Vriendelijke groet,

      Liked by 1 persoon

      • Hans Mooren zegt:

        Ja het ontbreken van enige uitleg bij alle straatnamen in zuidoost is mij al jaren een doorn in het oog, dat is me nog niet gelukt om voor mekaar te krijgen.

        Liked by 2 people

        • Rob Alberts zegt:

          Jan de Jong wilde ooit hier een boek voor schrijven.
          Digitaal is er een helder website met straatnamen en uitleg.

          Mooier zou zijn als er op de straatnaambordjes een toelichting staat.
          Per wijk een kort overzicht voor fietsers en wandelaars vind ik nog mooier.

          Een summiere uitleg op papier als welkomsgeschenk voor nieuwe bewoners lijkt mij ook te realiseren en een verbetering.

          Als ik dit bij ambtenaren, lokale politici opper krijg ik altijd een meewarige blik ….

          Vriendelijke groet,

          Liked by 1 persoon

  6. Sjoerd van bVision zegt:

    Mooie verzameling namen. Ik woon in een redelijke oude stad en daar vindt je vaak name van waar en waar naartoe… Heerlerweg loopt naar Heerlen, Amstenraderweg loopt naar Amstenrade en ga zo maar verder. Later in de nieuwe wijken zijn straatnamen gebaseerd op namen uit het mijnverleden, zoals Schachtstraat, Koempelstraat, Steenbergweg etc.

    Liked by 1 persoon

    • Rob Alberts zegt:

      Leuk dat het mijnverleden nog doorleeft in de straatnamen.
      Steeds meer verdwijnt van de Limburgse mijnen. Goed dat er zo een deel van bewaard blijft.

      Worden de woorden nog uitgelegd op de straatnaambordjes?

      Vriendelijke groet,

      Like

  7. Het klinkt in elk geval een stuk exotischer dan de straatnamen in onze wijk die allemaal genoemd zijn naar rivieren en andere wateren.

    Liked by 1 persoon

  8. tagrijn zegt:

    Aan de ene kant wel handig en origineel al die straatnamen met dezelfde beginletter in een buurt. ,maar wellicht toch ook verwarrend. zeker met deze Afrikaanse namen.

    Liked by 1 persoon

  9. Rebbeltje zegt:

    Werk je in Den Bosch?

    Liked by 2 people

  10. gouweleeuw zegt:

    Wel jammer dat ze zo moeilijk doen over straat naam bordjes, zo verbind je toch juist de wijken met elkaar.

    Liked by 1 persoon

  11. fietszwerver zegt:

    dochte werken in een bos 8 jaren , nee Rebbeltje dat kan toch niet

    Liked by 1 persoon

  12. Lewies Mymer zegt:

    En in Suid-Afika is vele Nederlandse plekname te vinde, selfs ’n Amsterdam https://af.wikipedia.org/wiki/Amsterdam,_Mpumalanga.

    Liked by 1 persoon

  13. kniepertie zegt:

    Is iig mooier dan populierenlaan, waar ik zelf woon 😉 Vooral omdat er in de straat zelf geen populier te vinden is.

    Liked by 1 persoon

  14. Rob Alberts zegt:

    In Diemen-Zuid iets verderop is een wijk met de naam Bomenrijk. De straatnamen zijn de namen van de bomen in de straat.

    Vrolijke groet,

    Like

  15. fietszwerver zegt:

    ha die Rob
    vreemde vogels zo jij zegt , zie je over al ongeacht waar je woont
    en zo lang ze anderen niet tot last zijn hoeven ze niet weg te vliegen 🙂

    slaap wel groet

    Like

  16. Nathalie zegt:

    Ik kwam als kind wel eens in de Bijlmer, daar woonde een goede vriend van mijn ouders in de K-buurt. In ons dorp was een gebouw van vier hoog al een enorm hoge flat… dus ik keek mijn ogen uit. Hij woonde op de vijfde verdieping in een hoek en had zo mooi uitzicht.. vooral ’s nachts. Al die lichtjes!!!!
    Als kind kende ik de verhalen van de Bijlmer niet, ik speelde daar buiten net zo als ik thuis speelde… voor mij was het net het buitenland (doel ik op de flats en parkeergarages).

    Om bij de lichtjes te blijven: Lieve Rob, ik wens je heel fijne feestdagen en nog prachtige logjaren! Op naar een gezond 2017!!!!

    Liked by 1 persoon

  17. Villasappho zegt:

    Wijken op letters, dat wist ik niet wel leuk. Ik waardeer het al als ze dieren in dierentuinen namen geven die bij hun oorspronkelijke habitat passen.

    Like

  18. meninggever zegt:

    IK behoorde indertijd tot de nieuwlichters in de Bijlmermeer. Kwam in 1970 wonen in een splinternieuwe flat. Wat een mooie flat ook. En wat een fraaie omgeving. Groen, redelijke verbinding (bus) met de stad. Amsterdammers bleven het centrum zien als hun stad en hun woonwijk als niet meer dan een noodoplossing. Immers, het stadsbestuur had verzuimd te investeren in voldoende betaalbare woningen in het stedelijk gebied. De mensen om ons heen allemaal blank, afkomstig uit aardige wijken, vaak met een baan op Schiphol of zo, en in staat de hoge huren te betalen. Vanaf 1975 kwam de kentering. De Bijlmer werd overlopen door uit hun land gevluchte Surinamers. Duizenden kwamen terecht in de Bijlmer, ook in onze flat. Met huursubsidie en uitkering. De criminaliteit vloog omhoog, auto’s, boxen, zelfs flats, niet was veilig. Ongedierte kwam ook mee, faraomieren, kakkerlakken, bedenk het en de Bijlmerbewoners kregen er mee te maken. Velen vluchtten weg. Naar andere steden, en de Bijlmer verloederde. Ook ik vluchtte weg. Huurde voor hetzelfde geld van die flat in het nieuwe land een compleet huis, met tuinen voor en achter en een aparte garage. Wat een rust. De Bijlmer trok me nier meer. Nu, we zijn 36 jaar verder, is de wijk opgefleurd. Kreeg weer wat cachet, men vrak af wat slecht was en zette meer normale woningen neer, elk jaar een nieuwe wijk er bij. Centrum is in de zomer gezellig en de samenstelling van de bevolking is zeer divers. Maar echt wonen daar? Nee, ik niet meer. Toch net even te veel meegemaakt in die hoek….sorry!

    Like

Geef een reactie

