Simpele oplossing

Al langer klagen velen over de overlast van de toeristenbussen in Amsterdam. Het doelloos rondjes rijden door het centrum wordt als storend ervaren. Straks komt hier een simpele oplossing voor beschikbaar. Met de opening van de Noord/Zuid lijn zal het busstation boven Amsterdam-Centraal vrijkomen. De lokale en regionale buslijnen zullen dan niet meer naar Amsterdam-Centraal rijden. De bestaande buslijnen zullen veranderen. De regionale buslijnen zulle naar een halte van de Noord/Zuid lijn rijden. En de lokale buslijnen zullen grotendeels verdwijnen.

Het prachtige busstation boven het Amsterdam-Centraal komt dan beschikbaar voor de toeristenbussen. Deze bussen kunnen hier dan voor een mooi tarief gestald worden. Het doelloos rondjes rijden is dan overbodig. De toeristen kunnen dan met de Noord/Zuid lijn en ander ov bij het station verder reizen naar hun toeristische trekpleisters.

Natuurlijk moet er dan wel een verbod komen op toeristenbussen in het Centrum. Een simpele dagkaart voor het ov in Amsterdam bestaat al langer.

Het busstation van Amsterdam-Centraal met het prachtige uitzicht over het IJ is een visiteplaatje voor de stad! Nu moeten alleen de touroperators en de toeristen hier nog op gewezen worden …….

Naar een idee van Gert-Jan Winkelmeijer, OV-deskundige

 

 

Advertenties

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in Amsterdam, Geen categorie, Politiek en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

18 reacties op Simpele oplossing

  1. voulaah zegt:

    Have a very nice day dear friend
    Kisses

    Liked by 1 persoon

  2. fietszwerver zegt:

    mogge Rob
    ja heel simpel , maar die metro rijd toch nog niet
    ik moet toch weer eens naar Amsterdam , heb centraal station nog niet goed gezien na alle verbouwingen

    rustdag groet

    Liked by 1 persoon

  3. Het kan nog eenvoudiger. Neem een voorbeeld aan Brugge, daar is een speciaal ‘eiland’ gemaakt aan de rand van de stad om autobussen te ontvangen. De toeristen worden via een zeer romantische brug naar de binnenstad geleid.
    (maar ik neem aan dat Amsterdam net dat ietsje groter is dan Brugge 🙂 )

    Liked by 1 persoon

  4. Villasappho zegt:

    Het wordt tijd dat ze de rommel eens op gaan ruimen in die stad. Doe bussen zijn enorm vervuildend ook.

    Liked by 1 persoon

  5. That's me zegt:

    Tja…bij de toeristen krijg je de bussen cadeau… 🙂 🙂 🙂

    Liked by 1 persoon

  6. Sjoerd van bVision zegt:

    Als het een betaalbaar initiatief is, waarom niet dan…

    Liked by 1 persoon

  7. fietszwerver zegt:

    ja Rob , zo vlak onder de grote stad is het goed toeven , ken dat gebied als sinds m’n kinderjaren , als we van Nieuwendam naar Loosdrecht fietsen 🙂

    fijne avond groet

    Like

  8. bloggersterk zegt:

    Onbegrijpelijk dat in een stad waar al zo lang linkse (deel-)colleges de dienst uitmaken, bussen blijkbaar doelloos taxiënd de stad doorkruisten omdat ze nergens konden parkeren.

    Liked by 1 persoon

  9. wdfyfe zegt:

    This sounds like a wonderful idea. Is it in place yet? cheers

    Liked by 1 persoon

  10. Rebbeltje zegt:

    Wat iedereen toch gaat zoeken in the big city
    Maar ja waar toeristen zijn moeten die wel van A naar B kunnen komen.
    Fijn weekend

    Liked by 1 persoon

  11. Ik zou zeggen: iedereen een fiets en gids geven bij aankomst van de stad, meteen werkverschaffing en zo zie je nog es meer. Met Zilte Groet, Salty

    Liked by 1 persoon

  12. meninggever zegt:

    Onhandig. Net als in elke grote stad zijn de bezienswaardigheden niet meteen naast mekaar gelegen. En komen die bussen dus van alle kanten de stad in. Om naar het Museumplein te rijden bijvoorbeeld, of het centrum bij de Dam, noem maar op. Metro is leuk, maar geen alternatief voor het comfort van een bus die je afzet en weer op haalt. De Noord-Zuidlijn brengt je hooguit in de buurt, niet voor de deur. Vandaar dat men bij het Museumkwartier een grote parkeergarage aanlegt onder het water van de Ruysdaelkade. Beste oplossing? Ik weet het niet. Van mij mogen alle grote voertuigen op diesel wel uit de stad blijven. Maar dan moeten er ook echte alternatieven worden geboden, die zorgen dat de toeristenstromen blijven komen, maar dat die mensen ook veilig in dat OV mee kunnen en niet compleet de weg kwijt raken zodra ze buiten die metro’s staan. Als ik de plannen van het GVB zie word ik daar persoonlijk niet vrolijk van. Tramlijnen verdwijnen, dus het fijnmazige net in de stad wordt verwaterd, Klooien….een grote stad onwaardig.

    Liked by 1 persoon

  13. henk50 zegt:

    Ieder nieuw idee heeft haken en ogen. Maar ik zie wel voordelen in deze oplossing. Beter dan die rijen bussen die nu doelloos staan te ronken in de binnenstad en waarbij je je als toerist ook nog eens af moet vragen of die bus ooit weer bij de opstaphalte kan komen. Het Centraal Station: dat weet iedereen te vinden.
    De beste manier om een vreemde stad te leren kennen is vervolgens het OV te nemen. De fiets kan ook, maar fietstoeristen en pizzakoeriers zijn de gevaarlijkste weggebruikers in de binnenstad.
    Een aantal Amerikaanse steden hebben we per bus doorkruist: dan hoor je veel van/ over de stad. Wel waren we vaak de enige ‘blanken’ in de bus. Wie blank is en een baan heeft neemt natuurlijk niet het OV…
    Tip in Amsterdam: tram 3 (maar die komt helaas niet bij het station): een aardige dwarsdoorsnede van de wijken binnen de ring.

    Liked by 1 persoon

  14. gewoonanneke zegt:

    Ik snap wel wat je bedoelt. Maar in London, Parijs of wat voor stedentrip ik gedaan heb was er altijd een tour door de stad met de bus bij. Denk niet dat ze dat toch kunnen verbieden??

    Like

  15. meninggever zegt:

    Wij namen in de grote steden zelf vaak de juiste lijnen van bus of metro/tram. Zie je echt veel hoor. Ook afgelopen december weer in Dusseldorf. Maar….die steden zijn voorzien van een meer dan uitstekend combisysteem van auto, bussen, o.v. etc. Dat mankeert in Amsterdam. Omdat men blijft denken langs lijnen van wegpesten, moeilijk maken, belasten etc. Maar geen alternatieven biedt. Zoals veiligheid, comfort etc. etc. Of je moet gewoon aangeven geen toeristen meer te willen en de stad te laten verzanden zoals ooit Stavoren. Dan hebben de beleidsmakers gelijk. Nu is het een beetje van alles niks…

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s