Amsterdamse taartpunten

Het begin van Amsterdam is de Dam over de Amstel en de twee dijken aan weerszijde van de Amstel. Met elke gracht heeft Amsterdam in het Centrum een mooie concentrische opbouw. Veel mensen verdwalen daardoor makkelijk.

Bij elke nieuwe stadsuitbreiding is weer een ander stratenpatroon te herkennen. Vaak kun je de oorspronkelijke sloten van het omliggende weidelandschap in het nieuwe stratenpatroon terug te zien. Amsterdamse grond is duur en wordt alleen maar duurder. Elk hoekje wordt dan ook bebouwd.

Voor mij zijn dit soort bijzondere straathoekjes de kers op de taart van Amsterdam. Het Parool geeft een fotoserie van deze Amsterdamse taartpuntjes:

http://www.parool.nl/amsterdam/16-amsterdamse-gebouwen-als-een-taartpunt~a4465752/

 

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in Amsterdam, persoonlijk en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

19 reacties op Amsterdamse taartpunten

  1. Sjoerd van bVision zegt:

    het doet mij aan schepen denken die daar gestald zijn…

    Liked by 1 persoon

  2. fietszwerver zegt:

    mogge Rob
    ja dat zijn stukjes taart en zeker met een kers er op
    ook een mooie foto serie om te bekijken , zag wat bekende plekjes nog

    stormachtige groet

    Liked by 1 persoon

  3. Matroos Beek zegt:

    Een prachtige reeks foto’s van originele taartpunten. Hartelijke groet.

    Liked by 1 persoon

  4. bertie zegt:

    Mooie serie.
    Dergelijke punten zijn altijd blikvangers, deze zijn prachtig.

    Liked by 1 persoon

  5. gewoonanneke zegt:

    Wat leuk om te zien nooit geweten

    Liked by 1 persoon

  6. Morgaine zegt:

    Voor mij is het meeste natuurlijk heel erg herkenbaar, weet niet beter, maar het is niet alleen in Amsterdam, ook in andere wereldsteden zijn dit soort gebouwen als een taartpunt opgezet, en nog meer duidelijk vaak, of het komt omdat ik niet beter weet in Amsterdam dat het mij bijv. in Parijs, new York of Barcelona wel opvalt, hahaha

    X

    Liked by 1 persoon

  7. aevertzen zegt:

    Leuk! Een hartelijke groet, Annette Evertzen

    Verstuurd vanaf mijn iPad

    >

    Liked by 1 persoon

  8. Rebbeltje zegt:

    Nog steeds in mijn gedachten de taartpunten van Parijs ♥

    Liked by 1 persoon

  9. meninggever zegt:

    Juist daar wat Amsterdam zo mooi zichzelf is, wandel ik wekelijks rond. Elke keer anders, iedere lichtval verschillend van aanblik. Wat een heerlijke stad en wat leuk om al die historische plekken te bekijken. Ik geniet er steeds weer van….

    Liked by 1 persoon

  10. Ferrara zegt:

    Leuke serie. Ga er ook in Amsterdam beter op letten.

    Liked by 1 persoon

  11. wdfyfe zegt:

    fantastic photo album

    Liked by 1 persoon

  12. fietszwerver zegt:

    ook hier heel veel wind en sinds zeg het middag uur weinig regen , maar van echt storm kan ik hier nog niet spreken
    zal zo het nieuws kijken , wie weet is dat vliegtuig er wel in

    fijne avond groet

    Like

  13. bentenge zegt:

    Amsterdam… ken ik niet.

    Liked by 1 persoon

  14. Suskeblogt zegt:

    Mooie foto’s. Ik zal toch eens die stad moeten bezoeken.

    Liked by 1 persoon

  15. Rob Alberts zegt:

    Jij, jullie zijn welkom.

    Uitnodigende groet,

    Like

  16. Duidelijk heel mooie taartpunten en het valt mij op dat terwijl half Nederland jullie gebied niet zo aantrekkelijk vindt, jullie er zo gepassioneerd over kunnen schrijven. Prachtig toch. Neem aan dat je ook Henno Eggenkamp kent of ligt zijn stek net iets verder . Off topic; Emile Jaensch doet het goed in Oegstgeest he.

    Liked by 1 persoon

  17. Zo’n stad is veel mooier dan de logisch uitgetekende moderne steden, waar elke fantasie ontbreekt.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

