GroenLinks: de plannen & cijfers (focus energie & klimaat)

Krispy's Blog

Met minder dan 2 weken te gaan voor de verkiezingen leek het me tijd om nog even de belangrijkste effecten van de plannen van GroenLinks op een rij te zetten, met daarin de focus op de effecten op klimaat, energie en milieu. De plannen kun je nalezen in het verkiezingsprogramma en in de analyses van het verkiezingsprogramma door PBL, CPB, en SCP.

programma_gl_ruggegraat Bron: GroenLinks

Klimaat en energie

GroenLinks heeft (zoals je kan verwachten) ambitieuze plannen op gebied van klimaat en energie. De CO2 reductie die GroenLinks behaalt ligt met 62% boven de doelstelling van het verkiezingsprogramma en boven wat volgens PBL nodig is om de doelstellingen van het klimaatakkoord van Parijs te halen. Volledigheidshalve: volgens Greenpeace en Urgenda is meer nodig dan PBL stelt.

image2

In de grafiek kan je zien dat GroenLinks met haar plannen behoorlijk op weg gaat om in 2050 uit te komen op 95%…

View original post 213 woorden meer

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

24 reacties op GroenLinks: de plannen & cijfers (focus energie & klimaat)

  1. Melody62 zegt:

    Die hele heisa is al weer ff aan de gang hè? De papieren versies belanden linea recta in het ronde archief en op tv zap ik gelijk weg… ik kan er werkelijk helemaal niets mee, snap het ook niet, daar zal het wel aan liggen 😉

    Wens iedereen veel wijsheid en waarheid toe.

    Like

  2. Ik was vroeger heel politiek actief, dat ben ik niet meer. Past niet bij mij. Maar stemmen sla ik nooit over. Jesse Klaver lijkt mij een stevige persoonlijkheid die weet waar hij het over heeft. En een goede tegenhanger van de geld- en materieellust. We hebben tenslotte maar 1 aarde. Moeten we beetje liever voor zijn… 🍀

    Liked by 1 persoon

  3. fietszwerver zegt:

    ha die Rob
    waarom vertrouw ik geen van die lui nou nog niet , zijn allemaal van die gladde praters
    ik heb boomgaarden zien veranderen in bietenvelden , groente en fruit op hopen doorgedraaid en een doodskopbord er op , kwam goedkoper van elders , dus meer vervoer meer vervuiling , in mijn ogen dan hoor , dit is 1 voorbeeld en zo zijn er zat nog
    ik weet echt niet aan wie ik mijn stem zou moeten geven , ben het vertrouwen in die politiek helemaal kwijt

    rustige avond groet

    Liked by 1 persoon

    • Matroos Beek zegt:

      Blij dat ik niet mag stemmen… een gewetensconflict minder… Opgeluchte groen, euh groet.

      Liked by 1 persoon

      • Rob Alberts zegt:

        Stem je nog wel in België?

        Nieuwsgierige groet,

        Liked by 1 persoon

        • Matroos Beek zegt:

          Neen, ik volg het ook niet echt meer…
          Toen men in België maanden zonder regering zat, draaide het land beter dan ooit… en wat dacht je van al die zakkenvullerij die de vorige weken aan het licht kwam? Ik heb zo mijn bedenkingen bij de motivatie en kunde van vele politiekers. Hoe kan een mens daar nog in geloven?
          Anderzijds sta ik absoluut voor de groene waarden, maar in België worden de groene partijen helemaal niet ernstig genomen. Voorlopig gaat men er vrolijk door met alles vol te bouwen. De ‘betonstop’ wordt niet ernstig genomen en genegeerd. Enfin, ik kan hier nog een tijdje doorgaan, maar politiek is, zeg maar ‘niet mijn ding.’ Ongelovige groet in politiek dus.

          Liked by 1 persoon

          • Rob Alberts zegt:

            Ik herinner mij dat de politici wisten geen regering te vormen en het land draaide zonder problemen gewoon door.

            Hier in Nederland heb ik ook zo mijn teleurstellingen in de politiek en zelfs politici van mijn partij.

            Toch heb ik altijd van mijn stemrecht gebruik gemaakt.
            Lokaal en landelijk langs de zijlijn heb ik mij zelf ook nog bezig gehouden met politiek bedrijven …

            Democratische groet,

            Liked by 1 persoon

          • Kleine correctie.
            De traditionele partijen doen echt wel hun best om mee groene elementen in hun programma’s te stoppen, en ook effectief uit te voeren. De bouwwoede en lelijke lintbebouwing, het laten verkommeren van oude industriesites en meteen een andere inrichten op een paar kilometer ervan,… is een oud zeer van generaties ver en kan niet zomaar met een vingerknip worden veranderd. Met vreugde zie ik hoe oude steden weer tot leven komen. Brugge was veertig jaar geleden een spookstad, waar niemand nog iets wou kopen, laat staan wonen. Vandaag is bijna de hele binnenstad gerenoveerd en staan de parken mooier dan ooit. Er komt een stop in België op de aanwending van bouwgronden (te ver in de toekomst naar mijn idee, maar de intentie is er wel), groene energie wordt meer dan ooit aangewakkerd, plannen voor sluiting van de kerncentrales zijn er, steden beginnen vervuilende auto’s te weren.
            Er is nog een lange weg te gaan, dat wel, maar we zijn ermee bezig…

            Liked by 1 persoon

    • Rob Alberts zegt:

      Jammer, want de politiek blijft ons leven bepalen.

      Democratische groet,

      Like

      • Matroos Beek zegt:

        Je hebt een punt Rob. Beter de politiek dan de godsdienst die ons leven bepaalt… Nu nog hopen op fijne politiekers. De mannen vind ik vaak machtswellustig – uitzonderingen zoals jij en Obama daar gelaten 😉- de vrouwen te uitsloverig om zich te bewijzen dat ze het kunnen. Geef mij maar meer vrouwelijke, zachtaardige politiekers. Eentje die haar vrouwelijkheid niet verloochent omdat ze zo nodig op een mannelijke politieker wil lijken. Dit gezegd zijnde, wens ik je een goedennacht.

        Liked by 1 persoon

  4. Aan al die verkiezingskreten hecht ik totaal geen enkele waarde Rob.

    Like

  5. fietszwerver zegt:

    ik lees wel dat ik niet de enige ben die het vertrouwen kwijt is
    heb jij vertrouwen in de praatjes van die Klaver

    slaap well groet

    Liked by 1 persoon

  6. Sjoerd van bVision zegt:

    Ook ik stem groen…

    Liked by 1 persoon

  7. egoecho zegt:

    Mensen zijn ook gewoon dieren, idealiter met een beetje gezond verstand: mijn voorkeur mag duidelijk zijn 😉 (al wens ik ook GL een mooi aantal zetels)

    Liked by 1 persoon

  8. Ik twijfel nog tussen Partij voor de Dieren en Groen Links maar ik maak me zorgen over de landelijke uitslag…

    Liked by 1 persoon

  9. Morgaine zegt:

    Nah, ik ging vroeger groen, maar ik ga nu rood, ik volg het ook niet meer, wat er ook uitkomt, zal toch weer bullshit zijn.

    X

    Liked by 1 persoon

  10. meninggever zegt:

    Luchtfietserij! Hoe goed bedoeld, de berekeningen kloppen niet, net zo min als de aannames. Als je niet houdt van de moderniteit is dat nog geen reden om de verkeerde groepen via boetes op gebruik steeds maar weer te treffen. De meeste vervuiling waait ons land binnen, maakt niet uit waar vandaan. Wij willen als Groenlinkse partij wel mensen bestraffen die op gas koken of verwarmen maar bieden geen alternatieven die betaalbaar zijn. Gas is ons indertijd opgedrongen. Iedereen moest over. Hoezo bewuste vervuiling? Aardgas was schoner dan olie en kolen toch? Nou dan. Rekeningrijden is alleen bedoeld om mensen het leven lastig te maken. Het geld (25% gaat momenteel naar de wegen van de opgebrachte gelden die men nu al onterecht oplegt aan weggebruikers) wordt niet goed gebruikt, het veroorzaakt slechts gebrekkige doorstroming. Zonder visie, zo maar iets roepen en doemscenario’s afroepen over mensen is populisme. Daarnaast de grenzen open zetten voor iedereen die hier naartoe wil komen een bijna criminele daad. Nadenken is een stuk beter. Maar veel belangrijker, ooit, lang geleden was GL een gevolg van de fusie tussen CPN (arbeiders partij), PSP (Pacifistische partij die stond voor zijn achterban) en de PPR (bloemenliefhebbers). Het lijkt er op dat men bij GL slechts die laatste groep nog maar vertegenwoordigt. Men kijkt niet meer naar de oude achterban, men lonkt naar het pluche van de regering, men doet aan machtspolitiek. Maar intussen zitten heel veel mensen aan de onderkant van de maatschappij helemaal klem. Leuk hoor een lijsttrekker met een mooi verhaal, maar de realiteit ontgaat hem kennelijk.

    Like

  11. Rob Alberts zegt:

    Jammer dat je geen tegencijfers geeft. Zo is het moeilijk praten.
    Graag zie ik de andere cijfers tegemoet.

    Nieuwsgierige groet,

    Like

    • meninggever zegt:

      Begroting 2016/7 – Inkomsten uit het auto/motorverkeer 18,5 miljard. Uitgaven aan wegenverkeersfonds 4,5 miljard. Rest gaat op aan windmolensubsidies en spoor of OV. Dit is exclusief de gemeentelijke begrotingen voor opbrengst boetes parkeren en milieuzones. Dit jaar wordt 20 miljard aan inkomsten begroot, en gaat er 5,4 miljard naar de wegen. Zeer onevenwichtig dus en niet conform het rechtvaardigheidsgevoel van weggebruikers. Dan is er de CO2 uitstoot door verkeer. Onlangs kwamen er cijfers boven water waaruit bleek dat er een verzwegen uitstoot is van schepen en de luchtvaart. Dat laatste stukje is slechts 4,5% van het totaal, maar die scheepvaart (door velen bejubeld als h e t alternatief voor de vele vrachtwagens op de weg) blijkt wel 20% van het totaal uit te maken. Maar zat nooit in de cijfers. Ga eens langs de RIJN een kopje koffie doen en kijk (of luister) naar die schepen en je weet als oplettende observant dat die cijfers wel moeten kloppen. Maar als je niet wil zien dat die cijfers van milieugroepen wellicht niet deugen, kom je niet achter de waarheid. Eerder bleek dat onze verkeersdeelnemers dusdanig hebben geinvesteerd in schone motoren dat de CO2 uitstoot (netto, zonder invloed van buiten) de laagste is in de EU. De enorme sprong richting die score werd in tioen jaar tijd gemaakt. Elders in Europa loopt men daar zeer op achter. Kortom, veel van wat door links wordt beweerd wordt niet gestaafd door cijfers. Men heeft een afkeer van auto’s en dus denkt men in ‘straffen’ ipv belonen. Een typische Linkse reflex. Maar erger is toch dat men geen links beleid uitdraagt rond ouderen, werklozen, etc etc. Integendeel, men zet de grenzen open voor iedere immigrant, desnoods moeten die worden ingevlogen. Om zo de Nederlandse samenleving en economie nog sterker onder druk te zetten. Marcus Bakker draait zich om in zijn graf….

      Like

  12. Rob Alberts zegt:

    Ik heb 1 ledenvergadering van de CPN bijgewoond. De hele avond was het thema dat iedereen in Nederland recht heeft op een auto.
    De CPN-ers die ik daarna leerde kennen hebben een meer genuanceerde mening over het begrip persoonlijk vervoer.

    Zonder rijbewijs en dus zonder auto leef ik gelukkig. Waarbij ik mij ervan bewust ben dat dit vooral in de Randstad kan. Bijna 24/7 kan ik overal naar toe gaan. Thuiskomen is van verder wg een stuk moeilijker.

    Vriendelijke groet,

    Like

  13. meninggever zegt:

    Als je net als ik vele jaren lang moest, het hele land bereisde om zakelijke redenen, was het OV echt geen alternatief. En ik moest vanwege veel afspraken vroeg weg en kwam als het even kwam net in de avondspits of daarna weer thuis. GL denkt niet voldoende na over gevolgen omdat men teveel focus legt op de uitstoot van het verkeer. Zonder grensoverschrijdende vervuiling mee te nemen in de CO2 belasting van de lucht. Maar goed, dat blijft een twistpunt. Net zoals ik niet geloof in beprijzen naar gebruik via rekeningrijden omdat dit in feite al plaatsvindt in de brandstofheffingen en de belastingcomponenten daarin, maar ook de MRB die wordt geheven op auto’s van veelrijders. Kortom weinig realistisch allemaal en niet afgestemd op het gebruik van alle dag door mensen die nu eenmaal hun brood verdienen door te rijden of te reizen…En ook zo grappig, het gedoogkabinet waar ook GL steun aan gaf, schafte in 2016 de subsidies af op hybride-auto’s. Daardoor steeg de CO2 uitstoot van het wegverkeer (nog altijd een fractie vasn het totaal) met 1,5% t.o.v. 2015. Geen daling meer omdat we moesten bezuinigen op dit subsidies. In Denemarken belastte men ineens de verkoop van elektrische auto’s. Resultaat die stond stil en ook daar 2,5% meer CO2 uitstoot door het wegverkeer. Belasten heeft dus ook een verkeerd effect…..

    Like

Geef een reactie

