Kijk waar je loopt!

Terwijl Aafke Oldebeuving voor het Berlage Lyceum een excursie naar Limburg aan het voor bereiden is vraagt zij of ik iets weet voor het centrum van Maastricht. Ik bedenk hardop dat er ook in Maastricht fossielen te vinden zijn. Het centrum van Amsterdam heeft de prachtigste stoepranden met mooi zichtbare fossielen. Dat moet ook in Maastricht te zien zijn.

Sedimentair gesteente of afzettingsgesteente is de uitgelezen plek om fossielen te vinden. De harde gedeelten van een plant of dier zijn goed terug te vinden in deze steensoorten. Maar ook afdrukken blijven achter. De stenen worden nu gebruikt bij bestratingen. Maar ook als gevelsteen komt deze steensoort voor. Binnen bij het sanitair of in keukens zijn ook afzettingsgesteenten te gebruiken.

Met het juiste oog zijn er dus overal fossielen te vinden, soms wat kleiner, soms duidelijk zichtbaar. Met speelgoedklei is op sommige plaatsen een mooie afdruk te maken van uitgesleten fossielen.

Het volgende boek geeft de prachtigste voorbeelden:

Kijk waar je loopt! over stadspaleontologie

Auteur Jelle Reumer

ISBN10 9065544461

ISBN13 9789065544469

http://www.jellereumer.nl/

 

 

 

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in Kinderen, Natuur, Onderwijs en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

28 reacties op Kijk waar je loopt!

  1. Bertie zegt:

    Wat een mooi idee de stenen op deze manier te gebruiken, daar wist ik niets van.
    Bedankt voor de tip

    Liked by 3 people

  2. Matroos Beek zegt:

    Neen, dat wist ik ook niet. Fossielen speuren is leuk. Bedankt voor de tips. Nog een fijne dag Rob.

    Liked by 1 persoon

  3. fietszwerver zegt:

    mogge Rob
    ik heb toch jaren lang door heel Amsterdam vele stoepen bewandeld , nooit een fossiel gezien er natuurlijk ook nooit aan gedacht

    levende groet

    Liked by 2 people

  4. egoecho zegt:

    Ik zie heel veel levende fossielen op de stoepen in het Amsterdamse. Ik neem vandaag een potje klei mee op pad en gooi het over ze heen, leuk, heb er zin in! 😉

    Liked by 2 people

  5. Morgaine zegt:

    Fossielen in de stoepranden van Amsterdam, die is nieuw voor mij, maar ja ik kijk meestal omhoog met mijn camera en slechts soms naar beneden, nog nooit gezien!

    X

    Liked by 2 people

  6. Hier in Brugge meerdere fossielen. Ze zijn vaak bedrijvig in de politiek…

    Liked by 2 people

  7. Suskeblogt zegt:

    Hier geen fossielen te zien of te horen. Penibele zaak.

    Liked by 2 people

  8. Sjoerd van bVision zegt:

    Hier in de mijnen vonden ze ook regelmatig fossielen.

    Liked by 2 people

  9. aevertzen zegt:

    Het boek heb ik op mijn lijstje gezet. Ik had al eens over de fossielen gelezen en speur er soms ook naar. Ze zitten ook in sommige aanrechtbladen. Een hartelijke groet, Annette

    Verstuurd vanaf mijn iPad

    >

    Liked by 1 persoon

  10. Rebbeltje zegt:

    In Maastricht een stadswandeling gedaan en ja dan moet je kijken waar je loopt 😉
    Fijn weekend

    Liked by 2 people

  11. Annette zegt:

    Wat enig om te weten!

    Liked by 2 people

  12. Ferrara zegt:

    Weer een leuk speuronderwerp besproken. Als je goed kijkt kom je ze regelmatig tegen. In Maastricht zijn aan beide zijden van de Maas ook fraaie gevelstenen te vinden. Tip: http://www.gevelstenen.net/kerninventarisatie/

    Liked by 2 people

  13. wdfyfe zegt:

    Yet another reason to visit the Netherlands

    Liked by 1 persoon

  14. Gwennie zegt:

    Ik zag het laatst op tv bij een programma. Zo leuk!!

    Liked by 1 persoon

  15. Villasappho zegt:

    wist ik niets vanaf wel interessant zal zeker eens kijken als ik in Maastricht ben.

    Liked by 1 persoon

  16. bloggersterk zegt:

    Ik zie het hier ook wel, maar dan als bijvangst. Kijk hier op de stoepen vooral naar beneden om niet in de hondenstront te stappen. Dat ligt er nog meer dan in Nederland.

    Liked by 1 persoon

  17. afwaswater zegt:

    Wat leuk, dat heb ik nooit geweten. Zijn ze niet op al te drukke plaatsen, zodat mensen (en kinderen) er rustig naar kunnen zoeken? groetjes, Hanneke

    Like

Geef een reactie

