Gggr ….

Laten we hem John noemen. Al weet ik zeker dat hij thuis Sjonnie wordt genoemd. In alles laat John zien dat hij gezien, gehoord en gerespecteerd wil worden. Tegelijkertijd komt hij elke les te laat binnen, heeft hij meestal geen schoolspullen bij zich en heeft hij geen huiswerk gemaakt of geleerd. Gips en verband laten steeds zien dat hij of heel onhandig is of ???

Voortdurend houdt hij zijn jas aan. Een duidelijk teken dat hij op doorreis is. Deelnemen aan de les heeft geen prioriteit. Met woord, gebaar en mobiel zijn voorbijkomende leerlingen belangrijker dan mijn uitleg. Zonder toestemming loopt John dan ook ongevraagd in en uit het leslokaal. Als ik John hierop aanspreek reageert hij niet.

Uitgereikte stencils verdwijnen ongezien en zeer snel. Ook het tweede uitgereikte stencil verdwijnt ongezien en ongebruikt. Hoewel John dus zeer aanwezig is kan ik hem niet betrappen op opletten en/of leren.

Na een door mij herhaalde uitleg komt John wel langs om een persoonlijke uitleg, een privéles. Dat ik hem erop wijs dat ik dit de afgelopen lessen al heb besproken, dat de uitleg op het bord of in de uitgereikte stencils en/of zijn boek staat bevalt hem niet.

Bij nagekeken toetsen en/of opdrachten accepteert John niets. Het herhalen van zijn vragen en mijn bekende antwoorden lijken op het drammen van een peuter. Tegen een peuter kun en mag je op een gegeven ogenblik “daarom” antwoorden. Bij een puber is het geduld bewaren de enige oplossing.

En dat brengt mij weer bij de titel van dit blog; Gggr!

 

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in Amsterdam, Kinderen, Onderwijs, persoonlijk en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

44 reacties op Gggr ….

  1. Melody62 zegt:

    Inderdaad grrrr je moet als leerkracht over 1000-voudige porties engelengeduld beschikken….Zo geen baan voor mij. Brrrrr

    Het spijt me…ik kan je niet adviseren…hooguit misschien eens contact opnemen met jeugdzorg of er iets bekend is over de thuissituatie van het gezin waar hij in opgroeit?

    Geliked door 1 persoon

  2. shivatje zegt:

    Hoe probeer je zo iemand iets mee te kunnen geven?
    Hemels geduld zou ik zeggen en hopen.

    Aum Shanthi

    Geliked door 1 persoon

  3. gewoonanneke zegt:

    Ik heb respect voor je hoor en je collega s. Het lijkt me niet altijd makkelijk met die pubers en dat is een understatement . Soms zouden lijfstraffen weer ingevoerd moeten worden haha

    Geliked door 1 persoon

  4. eltjedoddema zegt:

    Zoksoort lu kieken mainsttied allìnt van zich òf…….

    Geliked door 1 persoon

  5. Morgaine zegt:

    Oh ja, die zijn er ook natuurlijk, misschien was ik er ook wel zo eentje? hahaha Nee, ja bij sommigen wel, maar niet zo drammerig, wel wijsneuzerig kon ik zijn. In het kader van humor. Al vond de leraar dat niet zo leuk. Of stiekem wel, nou ja, a passenger dus… lijkt me lastig, ik hoop dat je hem nog zover krijgt.

    Wat voor lessen geef jij eigenlijk?

    X

    Geliked door 1 persoon

  6. Als gemotiveerde leerkracht moet dit een nachtmerrie bij dag zijn!

    Geliked door 1 persoon

  7. fietszwerver zegt:

    mogge Rob
    ik leef met je mee , en die ggggrrrrr is geheel terecht
    of er zit een steekje los bij die snuiter , of er speelt iets geheel anders
    is al gezegd , laat eens naar de thuis situatie kijken
    suc6 er mee
    enne niet vergeten
    de zon genieten

    zonnige groet ( nog )

    Geliked door 1 persoon

  8. Bertie zegt:

    Jeetje Rob, om moedeloos van e worden.
    Het zal je ook aan het hart gaan maar dat helpt niet.

    Geliked door 1 persoon

  9. HesterLeyNel zegt:

    Dit klink asof John aandag soek. Dalk is daar ’n dieper-liggende probleem waaroor hy nie praat nie? Ek het groot bewondering vir onderwysers wat in sulke omstandighede nog hard werk om die kinders te leer.

    Geliked door 1 persoon

  10. Mack zegt:

    Sta er verbaasd van. Dat John ook nog zijn rechten claimt. Ik had vroeger toch heel wat meer respect voor de leraar of lerares. Hopelijk een uitzondering, maar dat zal wel, anders had je er niet over geschreven.

    Geliked door 1 persoon

  11. Villasappho zegt:

    Trek je handen van hem af en regel een gesprek met z’n ouders.

    Geliked door 1 persoon

  12. Henk van Henten zegt:

    Zeer herkenbaar en niet eenvoudig om mee om te gaan

    Geliked door 1 persoon

  13. egoecho zegt:

    Herkenbaar. Had er in bijna iedere klas destijds wel zo eentje (of twee) bij. Altijd feest, nooit saai (zucht). Succes en wijsheid gewenst!

    Geliked door 1 persoon

  14. Matroos Beek zegt:

    Negeren, dat is mijn tactiek. Duidelijke taal: ‘aangezien jij kiest om niet mee te werken, verspil ik geen energie meer aan jou, je doet maar, ik kijk niet meer naar je om…’ Meestal komen ze met hangende pootjes van ellende terug. Negeren is hier volgens mij het enige wapen dat je nog hebt.
    Wij melden dit ook altijd aan de ouders en gaan in gesprek met de lastige jongere (buiten de klas) onder vier ogen.
    Als dit alles niet helpt, wordt er een volgkaart opgemaakt. Die kaart wordt in alle lessen gebruikt, dus ook bij de collega’s. Op die kaart worden de pijnpunten opgesomd. Iedere les wordt aangeduid of hij/zij zich goed of slecht heeft gedragen op de punten waar de leerling problemen mee heeft. Elke dag legt de leerling zijn kaart voor aan de schoolpsycholoog en gaat daarover met hem/haar in gesprek. Het goede gedrag wordt beloond met een compliment. Het slechte wordt besproken ‘waarom lukt het niet… hoe ga je het morgen aanpakken…. enz… ‘ Met de leerkracht mag dan ondertussen niet meer in discussie worden gegaan. Het welzijn van de leerkracht moet ook bewaakt worden.
    Er moet een duidelijke positieve evolutie zijn in het gedrag van de student. Ziet men dat niet, dan volgen strafmaatregelen zoals uitsluiting van school/een nuttige, corrigerende taak…
    In deze gevallen is het wel heel fijn als je directie en ondersteunend personeel het probleem meedragen en helpen oplossen. Je mag er als leerkracht niet alleen voor staan in dergelijke gevallen. Meestal speelt het vervelende gedrag ook bij de collega’s.
    Herkenbare groet,

    Geliked door 2 people

  15. kniepertie zegt:

    Ow wat lastig, ik zou uit m’n slof schieten maar er was een reden om niet het onderwijs in te willen
    Sterkte

    Geliked door 1 persoon

  16. Myriam zegt:

    Jeezes

    Geliked door 1 persoon

  17. Sjoerd van bVision zegt:

    Soms moet je dat gewoon accepteren en verder gaan.

    Geliked door 1 persoon

  18. Tjonge Rob, wat een doorzettingsvermogen heb jij.. Om toch weer elke dag voor die klas te gaan staan. Dat joch? Ik zou doen of hij niet bestaat als hij niet deelneemt aan de lessen ook daarna geen aandacht geven.. grrrr… ik snap het hoor!

    Geliked door 1 persoon

  19. That's me zegt:

    Ggrr…wat een beroep….zulke heb je er tussen hè…sterkte.. 🙂

    Geliked door 1 persoon

  20. ‘in alles laat John zien dat hij gehoord, gezien en gerespekteerd wil worden’ Hij is gewoon erg effectief bezig. De oplossing is dan ook richting, niet kijken, niet luisteren en niet respekteren. Ik begrijp dat je mogelijkheden als leerkracht dan beperkt zijn. Die van ons als lezers van je Grr zo mogelijk nog minder. Naast recht op onderwijs komt toch plicht van de leerling om de hoek kijken.
    Van de week las ik van een leerkracht over leerlinggericht onderwijs, ik begin nu te begrijpen wat dat is, het wordt weer tijd voor leerkrachtvriendelijk onderwijs.

    Geliked door 3 people

  21. matroos zegt:

    Bij zulke gevallen vraag ik mij altijd af,hoe zou de thuis situatie zijn of buiten de school.Want dat er iets niet snor zit dat ziet een ‘blinde’ nog.Dat grr gevoel is herkenbaar.

    Geliked door 1 persoon

  22. Foei zeg, wat lastig. Ik ga mee met degene die je een oudergesprek hebben aangeraden.

    Geliked door 1 persoon

  23. Rebbeltje zegt:

    Goeie tip van Bea 😉

    Geliked door 1 persoon

  24. constant•ino zegt:

    Je valt niet te benijden, Rob. Zulke situaties lijken me heel moeilijk en frustrerend. Ik kan me voorstellen dat er leerkrachten zijn die het in zo’n geval voor gezien houden. Maar jij lijkt me niet zo iemand, en dat siert je. Van mij heb je geen nuttig advies te verwachten. Een zinnige suggestie uit eerdere reacties lijkt me te overwegen of je er de ouders bij kunt betrekken. En kunnen andere leerlingen er misschien invloed op uitoefenen? Veel sterkte gewenst! Braziliaanse groet!

    Geliked door 1 persoon

  25. terrebel zegt:

    Helaas is in sommige gevallen geduld betrachten het enige dat je kunt doen. Hoop dat het goed komt met deze jongeman. En met jou natuurlijk.

    Geliked door 1 persoon

  26. fietszwerver zegt:

    mogge Rob
    las wat reacties , het is me allemaal wat
    begon me af te vragen of wij dat in de jaren ’50 & ’60 ook hadden , zal best zo zijn
    maar ik kan het me niet zo herinneren 🙂

    ik heb ontdekt , met hulp van Nellie
    en kan nu weer een code gebruiken om ppsjes te linken in een plaatje op mijn blog 🙂

    ja ook hier niks dan regen , wacht op opklaring om eten te halen
    en het moet natuurlijk droog zijn als de folders er morgen en maandag zijn hihi

    fijn weekend groet

    Geliked door 1 persoon

  27. bloggersterk zegt:

    Mooi beschreven machteloosheid. En mooi ook te zien in sommige reacties, dat iets autoritairder onderwijs wel weer zou mogen. Is mijn interpretatie tenminste. Zonder daar een oordeel over uit te spreken: zou dat beter werken?

    Geliked door 1 persoon

  28. henk50 zegt:

    Sjonnie kost zijn omgeving veel energie, maar hij is niet van plan om veel energie in zijn omgeving te steken.Hij heeft een probleem, maar dat ziet hij niet zo: de ander moet het oplossen. Het lijkt wel of hij zelf geen bodem heeft, niet kan plannen en organiseren, het allemaal maar saai vindt, De werkelijkheid is meer complex dan wat ik nu schrijf, maar eigenlijk zou mijn vraag aan Sjonnie zijn: ‘Ja, het is wel ingewikkeld, Hoe denk je het probleem (bijv. niet snappen, spullen kwijt zijn enz) dat je dat op kunt lossen? Wat is volgens jou het beste idee?”

    Geliked door 1 persoon

    • Rob Alberts zegt:

      Jammer genoeg is dit nu nog een te volwassen benadering voor Sjonnie. Zijn hele leven heeft Sjonnie in alles zijn zin gekregen. Een reden voor verandering ziet hij nu dus nog niet,
      Daarbij is hij mateloos populair buiten de lessen ….

      School blijft vooral leuk voor pubers.
      School is vooral een ontmoetingsplek voor pubers.

      Vriendelijke groet,

      Like

  29. meninggever zegt:

    Een dissident met een verhaal. Verbaas me er over dat hij John heet. Maar kan! Thuissituatie wel eens bekeken? Ligt vast een oorzaak achter die het jong maakt tot het vervelende knulletje dat hij speelt. IN de vroegere klassen en scholen werd aan dat achterliggende aspect toch meer aandacht besteed. Men ging nog wel eens praten met de ouders/opvoeders. Dit kan nooit de bedoeling zijn. Al vrees ik dat er in elke generatie een groep leerlingen is die door niets te leren hun eigen toekomst in de waagschaal stellen. Tien jaar later claimen ze wel een baan en/of respect…

    Like

  30. Rob Alberts zegt:

    Het verhaal is dat de ouders stellen dat de school dit gedrag mag veranderen ……

    vriendelijke groet,

    Like

  31. afwaswater zegt:

    Wat pittig (en frustrerend). Ik heb groot respect voor docenten die iedere dag hun best doen. groetjes, Hanneke

    Geliked door 1 persoon

  32. Patty zegt:

    Als oudste in een gezin met een dus een aantal jongere broers, maar ook jaren terug gewerkt met 10-13 en 15-17 jarige speciaal onderwijskids (voornamelijk moeijlijk gedrag meer aanwezig, dan moeilijk leren) herken ik je frustratie. Yep, geduld is een van de sleutels. En zal ik je eens wat zeggen Rob, het lijkt misschien niet zo, maar hoogstwaarschijnlijk ben jij in de toekomst de leraar die deze Johnny aan terug denkt en dan denkt ‘goh, die meester Alberts was zo gek nog niet’.
    Sterkte!

    Geliked door 1 persoon

  33. Rosicus zegt:

    Klinkt als een gedragsstoornis of misschien zelfs als een ontwikkelingsstoornis. Vrijwel niet door een individuele docent op te lossen. Ik zie , net als andere reacties hier, alleen een mogelijkheid om heel strikt te negeren waar hij op uit is. Geen enkele, maar dan ook helemaal niets uitleggen in 1 op 1 contact van wat klassikaal al besproken is bij deze jongen. Therapie van een goede gedragsdeskundige voor ouders en knul is wat zou kunnen helpen.

    Geliked door 1 persoon

  34. gemma1952 zegt:

    Ik heb zo iemand gekend. Hij heette Hans, die ik nadien ‘Hansworst’ noemde, omdat hij hardleers was. Voel je overigens als lezer niet aangesproken als je toevallig Hans heet.

    Geliked door 1 persoon

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.