Politiek in Zuid-Sudan

Op bezoek bij Sarah geeft Dominic zijn verhaal over de politieke situatie in zijn land.

James Gadet Dak, Dong Samuel Luak en Aggry Idri Egbon zijn op dit moment dissidenten. Kenia wil hen uitleveren aan Zuid-Sudan. Maar feitelijk is de hele bevolking van Zuid-Sudan in gevaar. De democratische regering beschermd haar bevolking niet. De regeringsleiders zijn kleptocraten. Zij roven en stelen van de bevolking en van de ngo’s. Kinderen en vrouwen worden verkracht, verwond, verminkt en/of gedood. De familie van de regeringsleiders wonen in de betere wijken van Nairobi, ver weg van al het oorlogsgeweld maar in grote weelde.

Dominic verwondert zich over de doelstellingen van de Verenigde Naties en het Internationaal Gerechtshof. Vanaf de oprichting van  de Verenigde Naties leven de mensen van Zuid-Sudan in oorlogsgeweld.  Alsof Zuid-Sudan een vergeten plek is op deze aarde. Darfur in Noord-Sudan kreeg alle aandacht. Maar de verschrikkingen van het oorlogsgeweld nu en eerder in Zuid-Sudan worden vergeten en gaan dagelijks door.

Hij vraagt zich af of het Nederlandse volk en/of de Nederlandse regering bij de Verenigde Naties hulp en aandacht voor het noodlijdende volk van Zuid-Sudan kan vragen.

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in Politiek en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

23 reacties op Politiek in Zuid-Sudan

  1. fietszwerver zegt:

    mogge Rob
    oorlog en geweld , macht en het grote geld
    honger en ellende , wapenindustrie
    politiek en corruptie
    volgens mijn bescheiden mening wordt al dat door o.a het pentagon samen met de wapenlobby systematisch in stand gehouden

    treurige groet

    Liked by 2 people

  2. Tuurlijk kan het Nederlandse volk dit doen!

    Liked by 1 persoon

  3. Bertie zegt:

    Als de Nederlandse regering maar voldoende lef heeft.

    Liked by 1 persoon

  4. Matroos Beek zegt:

    De corrupte machthebbers in Afrika… die hun volk klein en arm houden… en het gaat maar door. Niemand die er iets aan doet. Wie zal de eerste zijn die durft op te staan?

    Liked by 1 persoon

  5. Morgaine zegt:

    Wat hebben we het toch goed hier, maak ik mij niet zo heel erg, maar toch druk om het feit dat het zo grijs en grauw is, dat als ik mijn bed zo ga verschonen het niet buiten kan hangen… mjah…

    X

    Like

  6. Suskeblogt zegt:

    De interesse van Europa voor het Afrikaans continent hebben alleen met eigenbelang en veel geld te maken. Hopelijk doen ze iets aan de situatie in zuid Sudan.

    Liked by 1 persoon

  7. Annette zegt:

    Voel me volstrekt machteloos hierin….:(

    Liked by 1 persoon

  8. Rebbeltje zegt:

    Dat het niet eerlijk verdeeld is op onze aarde weten we 😦

    Liked by 1 persoon

  9. meninggever zegt:

    Zit er olie in de grond? Is er verder nog iets te halen? Nee? Dan is het twijfelachtig of er van hulp of drang iets terecht zal komen. Mensen zijn daar vervangbaar. Net als dieren. OIliebronnen niet. Maakt toch enig verschil. Schandelijk cynisme om dit te moeten constateren bij zoveel ellende…

    Liked by 2 people

  10. Rob Alberts zegt:

    Ja zeker er is daar olie. Wapens voor onderdrukking zijn dus altijd te betalen. Olie blijft een oorzaak voor oorlogsvoering.

    Bezorgde groet,

    Liked by 1 persoon

  11. fietszwerver zegt:

    ha die Rob
    ik liep een drie uren buiten , en op de wind na was het lekker weer , kwam weer droog door de wijken , ik hoop morgen ook 🙂

    fijne middag groet

    Like

  12. egoecho zegt:

    Zolang een kapitaal Westen baat heeft bij tweedeling, zal het er niet beter op worden. Zoals hierboven al gezegd: mensen zijn inwisselbaar en zelfs grotendeels onnodig om een straat, dorp, stad, land of heel continent uit te buiten, kaal te plukken, leeg te roven. Ik zou graag willen dat het niet zo was.

    Liked by 1 persoon

  13. Sjoerd van bVision zegt:

    Het is inderdaad niet goed verdeeld in deze wereld.

    Liked by 1 persoon

  14. Kakel zegt:

    Ik word er al beroerd van als ik het lees. Het is zo verschrikkelijk oneerlijk verdeeld in de wereld. Onbegrijpelijk dat mensen die de anderen zoveel vreselijks aandoen met zichzelf kunnen leven.
    Als ik de macht had, zou ik kleptocraten bij hun nekvel pakken en levenslang opsluiten.

    Liked by 1 persoon

  15. tagrijn zegt:

    Een stukje met een open eind. Natuurlijk kan Nederland dat. Maar na Turkije is het diplomatiek niet handig als Nederland weer als Haantje de voorste (en in veler ogen bemoeial) optreedt. Geef gul op giro 555, dat helpt voorlopig en laat een ander land de ijzers uit het vuur halen dit keer. .

    Liked by 1 persoon

  16. constant•ino zegt:

    Kakel schrijft hierboven: “Onbegrijpelijk dat mensen die de anderen zoveel vreselijks aandoen met zichzelf kunnen leven”. Precies. En als ik lees over degenen die in die landen aan de macht zijn, vraag ik me af waar ze zijn ‘opgeleid’: was dat in het Verenigd Koninkrijk of in de Verenigde Staten, of in Frankrijk of misschien in een ander Europees land dat deel uitmaakt van de ‘westerse beschaving’? Vermoedelijk niet in hun eigen land.

    Liked by 1 persoon

  17. fietszwerver zegt:

    mogge Rob
    dropbox was leuk , tot het stopte , googledrive is weer ff wennen

    ik heb in 2 etappes bijna 14 uur geslapen , kwam gister thuis en voelde dat ik wat verhoging had , rillerig en wat duizelig ook , niet echt fit dus
    maar zien wat de dag brengt

    fijne dag groet

    Like

  18. fietszwerver zegt:

    ik ben bijna bij 🙂

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

