De betonnen droom

Een boek over de Bijlmermeer, maar meer nog over Siegfried Nassuth. In een keer heb ik dit boek uitgelezen. De research voor dit boek leest zich terug. Op een prettige manier komt het verdriet van de architect Siegfried Nassuth naar voren. Bijlmerbelevers zullen hun gelijk lezen in dit boek. Maar ook de met veel weerzin vertrokken oud-Bijlmer bewoners zullen zich in het boek herkennen.

Even terug zag ik in Heesterveld tijdens een kunstroute een verbouwde woning. Heesterveld is voor mij een saaie blokkendoos. De kleurrijke beschildering aan de buitenkant doet daar voor mij niets aan af. Maar het herschikken van wanden, vloeren en plafonds in de woning sprak mij aan. In Grubbehoeve hebben een aantal bewoners het dak van de flat als dakterras in gebruik genomen. In Kleiburg hebben klussers horizontaal en verticaal doorgebroken. In een Honingraatflat inwendig een trap hebben is apart. Maar ook een gemeenschappelijke woonkamer in een aantal doorgeschakelde woningen is een mogelijkheid.

Ik schrijf dit op omdat de opmerking van Siegfried Nassuth in het boek over een menselijke maat en dus een woningmaat mij verbaasd. Tot in de kleinste details onderzocht hij met zijn team wat de ideale woonomgeving is. Er aan voorbij gaand dat elk mens uniek is en niet in een model te vangen is.

De oorspronkelijke ideeën, het ontwerp, het fiasco en de Bijlmervernieuwing worden op een leesbare manier beschreven.  Het leven van Siegfried Nassuth loopt als een rode draad door het boek heen.

De strijd voor het behoud van de Bijlmermeer is een ander boek. Misschien dat Henno Eggenkamp of Henk van de Belt zich hier nog eens aan wagen?

De betonnen droom

Auteur Daan Dekker

ISBN10 9400404735

ISBN13 9789400404731

 

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in Amsterdam en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

16 reacties op De betonnen droom

  1. fietszwerver zegt:

    mogge Rob
    het idee was goed , ruime flats en alle verkeer gescheiden en veel groen
    2 broers van mij woonden enige tijd in de flat Frissenstein op de bovenste verdieping , wat een ruimte hadden die daar
    er is veel veranderd sinds dien , maar het is toch een groene wijk gebleven , gelukkig

    HuisHaat groet

    Liked by 1 persoon

  2. Morgaine zegt:

    Ik denk dat het alleen interressant is om te lezen als je er werkelijk woont en mee hebt gemaakt, net als het boek van Renate Dorrestijn wat zij over Almere schreef, het Weerwater, alleen leuk voor hen die hier wonen denk ik dan, overigens niet zo’n fijn boek vind ik persoonlijk, hahaha

    X

    Liked by 1 persoon

  3. Bertie zegt:

    Voor de (ex-)bewoners een must, begrijp ik.
    Er zijn mensen die streven naar ‘allemaal dezelfde voortuin’. Toch willen lang niet alle mensen eenvormig wonen. Mooi dat ze zelf initiatieven nemen om iets eigens te bedenken.

    Liked by 1 persoon

  4. Kan me voorstellen dat dit boek je aansprak.. Jammer dat het zo gelopen is. Maar inderdaad, ieder mens heeft een andere woonbeleving en dat geldt ook voor de omgeving..

    Liked by 1 persoon

  5. Rebbeltje zegt:

    Woongenot is voor eenieder anders…hou niet zo van blokkendozen
    Geef mij maar een groene straat zonder al dat blik voor de deur 😉
    Groetjes

    Liked by 1 persoon

  6. gemma1952 zegt:

    Het is leuk als mensen hun creativiteit loslaten op zo’n betonnen flat. Ze maken er dan iets fleurigs van.

    Liked by 1 persoon

  7. Zilvertje zegt:

    Zelf houd ik van oud en diversiteit, in de Bijlmer is alles relatief nieuw, maar ik vind de lucht er wel erg fijn en niet te vergeten de mensen. Als ik door de Bijlmer loop, voel ik me fijn en geborgen, de mensen zijn lief, vrolijk en los, hardwerkende vrouwen, moedigen vrouwen en overal muziek, en als je het niet hoort, dan zie je muziek in de loszittende heupen, heerlijk.

    En wat een feest als er gedanst wordt, ik voel nu al de gelukstranen, nergens dans men zo heerlijk als in de Bijlmer.

    Liked by 1 persoon

  8. Zoveel mensen, zoveel wensen qua woongenot. En het leeftijdsverschil maakt ook uit natuurlijk.

    Liked by 1 persoon

  9. Kakel zegt:

    Ik herinner me een opdracht uit mijn geschiedenisboek toen ik in de zesde klas (nu groep 8 zat.) De vraag was welk flat ik mooier vond. Het linkse met de schots en scheef geplaatste ramen en deuren, of de rechter met alles kaarsrecht onder elkaar. Ik koos voor het linkse. Het meest idiote was dat mijn antwoord fout werd gerekend.
    De Bijlmer ken ik alleen van televisie dus een mening kan ik er niet over hebben. Diversiteit spreekt me aan, zowel qua gebouwen als mensen.
    Zonnige groet.

    Liked by 1 persoon

  10. Suskeblogt zegt:

    Zulke blokkendozen heb je hier ook, maar iedere bewoner maakt er iets unieks van. Zo hoort het volgens mij.

    Liked by 1 persoon

  11. Sjoerd van bVision zegt:

    Iedere flat zou moeten worden opgeleverd met verplaatsbare wanden…

    Liked by 1 persoon

  12. Blewbird zegt:

    Ik vind de Bijlmerflats prachtig en ik houd van standaardoplossingen. Misschien pas ik mij gemakkelijk aan, of heb ik genoeg ‘eigenheid’ van mijzelf.

    Liked by 1 persoon

  13. henk50 zegt:

    Boeiend boek lijkt mij.

    Ik ben een grote fan van Friedensreich Hundertwasser, Ik heb inmiddels al zijn organisch verbouwde gebouwen bezocht. En vandaag weer meer groen toegevoegd aan ons dakterras.

    Liked by 1 persoon

  14. fietszwerver zegt:

    ha die Rob
    ja gezondheid en gezond blijven is een dagelijks iets wat ons bezighoud
    en een klein wondje aan de voet is eigenlijk ook niet iets voor zorgen
    tenzij je suikerziekte hebt maar het niet weet , en dat is wat bij Hans is gebeurd
    deze grote dommekracht veranderde in een rolstoel patient 😦
    we hadden een fijne tijd weer , die ouwe koeien op te rakelen
    en dat brengt altijd zon 🙂

    slaap wel groet

    Like

  15. meninggever zegt:

    Ik heb er vol idealen ooit voor gekozen om in die wijk mijn jonge huwelijksjaren door te brengen. Het was er ruim, tochtig, de flats prachtig, de gedachte er achter meer dan goed. Anno 1970! Vijf jaar later overviel ons de import van de halve Surinaamse bevolking. Het werd nooit meer wat met die wijk, wij vertrokken onder druk van de omstandigheden. Liet een vijfkamerflat achter die even groot was qua oppervlakte als een beetje eensgezinshuis. Maar die onveilige omgeving maakte het vertrek noodzakelijk. Daar liet je geen kinderen opgroeien. Wat bleef was een wijk vol problemen. Die onder het tapijt werden geschoven door de toenmalige bestuurders van de stad. Pas na de ElAl-crash kwam men tot het besef dat het zo niet meer kon. En pakte men die wijk opnieuw aan. Is het er ideaal als je er van buiten naar kijkt? Nee, zeker niet, maar het is er wel leefbaarder geworden. Laagbouw zoals je die ook elders in NL tegen komt nam de plaats in van hoogbouw, tuintjes die van balkons. Het individu krijgt nu plek. Maar soms, heel soms, denk ik nog wel eens terug aan die enorme flats waar zoveel groen omheen stond dat een beetje Vondelpark zich er niet voor zou schamen. De enige die zich echt moeten schamen zijn de bestuurders van land en stad die er zo’n bende van maakten….

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

