Verdieping

In het HeartHouse te Bussum volg ik de verdiepingsdag van een cursus Mindfulness. Oorspronkelijk is dit pand een Basisschool geweest. Maar bij binnenkomst loop ik tegen de bibliotheek aan. Herinneringen aan het Makrobio in Nijmegen komen boven. In twee jaar tijd heb ik daar alle Esoterische en Filosofische boeken gelezen. De richtingenstrijd in Makrobio stond mij uiteindelijk teveel tegen om verder te gaan met deze levensweg.

In het Onderwijs speelt ook steeds meer een richtingenstrijd plaats. Opvoedkundige, politieke en maatschappelijke problemen worden op het bord van de scholen gegooid. Goed onderwijs of zelfs een positieve en creatieve ontwikkeling van het kind tot mens krijgt steeds minder tijd en aandacht op de basis- en middelbare scholen.

HeartHouse gebruikt nu alle oorspronkelijke leslokalen voor de ontwikkeling van de cursisten en bezoekers.

Ik kijk er naar uit om als docent ook bezig te zijn met de ontwikkeling van de pubers die aan mij zijn toevertrouwd. Als onderbouwdocent heeft dat namelijk niet alleen met het curriculum van het vak te maken. Maar is het vooral de kinderen ervan overtuigen dat ze de moeite waard zijn.

Om terug te komen op de Verdieping; op weg naar het einde van mijn leven moet ik ook nieuwe waarden ontdekken in mijn bestaan. HeartHouse en Petra van Hameren van MindandMore hebben hier een bijdrage aan geleverd. En de nostalgische herinneringen aan Makrobio in Nijmegen koester ik!

http://hearthouse.nl/

http://www.mindandmore.nl/

 

 

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

14 reacties op Verdieping

  1. Rebbeltje zegt:

    Hoi Rob
    Maar is het vooral de kinderen ervan overtuigen dat ze de moeite waard zijn.
    Deze pik ik eruit…wat is er nu mooier dan dat.
    Fijn weekend

    Liked by 1 persoon

  2. Annette zegt:

    Wat een wijs mens! Te vaak, te veel kom ik (nog altijd) lacherig doen over dit onderwerp tegen. Bij Jeroen Pauw nog. Angstdenken overheerst. Ik begrijp dit niet. Ben ik dan zo dapper? Iets wat voor mij normaal is. Ben Mindful geboren. Dus zie alleen maar herkenbaarheid en bevestiging. Was altijd een fan van het liedje ‘Koning Onbenul’ van Jules de Corte. Er valt nog veel te sleutelen…..
    Goeie groet van Annette.

    Liked by 1 persoon

  3. cat zegt:

    You are such a teacher by heart, friend Rob … Love, cat. https://www.youtube.com/embed/3tUZV-3Co9M?rel=0&controls=0&showinfo=0 🙂

    Liked by 1 persoon

  4. Matroos Beek zegt:

    Mindfulness op school. Ik zie het helemaal zitten. De nood is er in ieder geval. Nu nog aanpakken. Zonnige groet.

    Liked by 1 persoon

  5. Sjoerd van bVision zegt:

    Ik denk dat ook de omgeving waarin de student verkeert van invloed is op zijn ontwikkeling. In de toekomst zitten we niet meer in de schoolbanken, maar ook in op kantoortuinen lijkende omgevingen, waarin de student kan kiezen uit individueel, of meer groepsgericht onderwijs en uiteraard wisselende studietempo’s. Dit sluit meer aan op de toekomstige ontwikkelingen in het bedrijfsleven. Maar ik wil graag hierover in discussie gaan…

    Liked by 1 persoon

    • Rob Alberts zegt:

      De traditionele bus opstelling, in rijtjes is en blijft saai. Stille werkplekken om alleen te leren en simpel afgescheiden ruimtes om in groepjes te leren hebben de toekomst. Vreemd genoeg zijn de VO-scholen hier nog steeds niet opingericht. De basisscholen doen dat een stuk beter.

      Vriendelijke groet,

      Like

  6. fietszwerver zegt:

    ha die Rob
    wat een moeilijke zaken allemaal , ik keek ff bij de links
    en zag een plaatje van een mevrouw en haar hond , als je dan ziet wat zij zien
    ben ik de hond
    Cat zag het ook leuk
    Matroos en Sjoerd , weten er vast meer van dan ik
    ben ik nu weer ouderwets ?

    fijne avond groet

    Liked by 1 persoon

  7. terrebel zegt:

    Fijn dat zo’n gebouw een tweede kans krijgt!

    Liked by 1 persoon

  8. fietszwerver zegt:

    ha die Rob
    een dag als de mijne , op het HuisHaten na 🙂
    ik keek ipv daar van de koers
    maar zien wat de nieuwe week ons brengt , wat zon en regen en in ieder geval wat koeler
    ik blijf overeind

    fijne avond groet

    Like

  9. Suskeblogt zegt:

    Probeer pubers op school er van te overtuigen dat ze de moeite waard zijn. Waarschijnlijk heel erg lastig ende moeilijk om hen hiervan te overtuigen.

    Liked by 1 persoon

  10. Gerlinde zegt:

    Als jonge mensen weten dat ze de moeite waard zijn, zullen ze ook meer om anderen kunnen geven en dan wordt de wereld alleen maar mooier. Gelukkig zijn er mensen zoals jij die dat inzien.

    Liked by 1 persoon

  11. meninggever zegt:

    Ik ben vooral van KISS (Keep it Stupid Simple) en van de no nonsense aanpak van allerlei uitdagingen. Onderwijs is er daar een van. Niet het individu telt zwaar, maar de kennis en ervaring die je kunt overbrengen waar een kind later iets aan heeft. Geen tijd verspillen aan allerlei zijvakken waar een mens niets mee kan in de praktijk, maar gewoon kennis, cijfers, feiten. Wie zijn geschiedenis niet kent heeft in de toekomst weinig plaats. Geen godsdienstonderwijs, maar maatschappijvisie, liefst van de neutrale soort. Mindfullness is voor mij iets wat je toepast bij mensen die ergens onderweg beschadigd zijn geraakt. Maar of het helpt? Ik vrees dat eigenwaarde of het gevoel daartoe niet even in een dagje kan worden bijgespijkerd. Mij lukte het na acht jaar handarbeidsles, men ging er indertijd lang mee door) niet om meer dan een basis-geslaagde asbak te kleien. Nooit wat geworden. Maar mijn eigendunk werd er niet minder door…ik bedoel maar..

    Liked by 1 persoon

  12. Patty zegt:

    Toevallig (oh nee, bestaat niet!) met een andere blogger gehad over het vak psychologie op scholen in te voeren. Mindfulness, absoluut een mooi onderdeel daarvan.
    Goed bezig Rob!
    XxX

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

