Over de schutting

Wanneer ik te laat door heb wat er mis gaat in een les moet ik soms een leerling verwijderen. Te laat reageren is vaak ook de verkeerde leerling aanwijzen als oorzaak van de verstoring. Terecht dat die leerling dan ook in protest gaat. Op tijd reageren blijft dus belangrijk. Na de les het incident even bespreken merk ik dan of ik op tijd of te laat heb ingegrepen. Elk incident wil ik zo snel mogelijk af sluiten.

Op sommige scholen is er een opvang- uitstuurlokaal. Iemand anders mag zich dan bezighouden met het incident …

In dit geval ontstaat al snel het moment van “over de schutting gooien ….”

Dan brengt mij op een ander voorbeeld van over de schutting gooien. Tijdens een mentoruur kan er alle ruimte gegeven worden aan geklaag van leerlingen. Een te strenge collega een te serieuze les kan te uitgebreid besproken worden. Bij een oudercontact met de mentor kan er ook veel ruimte gegeven worden aan opmerkingen en vragen over een specifiek vak. De simpelste oplossing is om terug te verwijzen naar de betreffende vakdocent. Maar ook hier kan er over de schutting gegooid worden. Door alles naar de afdelingsleider door te spelen wordt er niets opgelost. Maar veegt de mentor wel zijn paadje schoon.

Jullie begrijpen dat ik tegen het principe van over de schutting gooien ben. Direct reageren en communiceren blijft in alle gevallen de beste oplossing. Het maakt een goede samenwerking tussen leerling en leraar, maar geeft ook een goede sfeer in het docententeam.

 

Advertenties

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in Kinderen, Onderwijs, persoonlijk en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

36 reacties op Over de schutting

  1. Ook in het latere leven blijft het ‘direct aanpakken’ van een conflict de beste oplossing.

    Liked by 1 persoon

  2. fietszwerver zegt:

    mogge Rob
    helemaal mee eens , gelijk aanpakken die handel
    en niets over de schutting gooien , moet je eens kijken hoe mooi schoon het daar blijft

    vrolijke groet

    Liked by 1 persoon

  3. Balzarelli Schrijft zegt:

    👍🏻

    Liked by 1 persoon

  4. In het uitstuur lokaal kan wel voor afkoeling zorgen.

    Liked by 1 persoon

  5. Matroos Beek zegt:

    Helemaal mee eens. Tenzij de leerkracht het probleem niet alleen kan oplossen… Nog een fijne paasmaandag!

    Liked by 1 persoon

  6. bloggersterk zegt:

    Allemachtig: afdelingsleiders + uitstuurlokaal = incidentmanagement…?!? Is de naam ‘onderwijsfabriek’ voor sommige scholen dan toch goed gekozen? Ik sta als kinderloze vijftiger nu wel héél ver van het onderwijs af als ik dit zo lees. Lijntje kort houden lijkt me ook de beste remedie: meteen en ter plekke oplossen, dan is ook nog duidelijk waar het over gaat.

    Liked by 3 people

  7. Suskeblogt zegt:

    ieder conflict moet direct bespreekbaar zijn. Tussenpersonen maken het meestal alleen maar erger.

    Liked by 1 persoon

  8. bentenge zegt:

    Over de schutting gooien is nooit een (goede) oplossing.

    Liked by 1 persoon

  9. Morgaine zegt:

    Ik moet zeggen dat bij ons op school, middelbaar dan, het altijd goed verliep, gesprekken etc. alleen was er ergens 1 les, waar ik mijzelf altijd uit liet donderen en liever na kwam dan dat ik die les moest volgen, geschiedenis dus 😉 Wat was dat saai en wat hadden we een hoop lol tijdens het nakomen met zijn allen, hahaha oh, chips, dat wil je niet lezen 😉

    x

    Liked by 1 persoon

  10. zinderen zegt:

    Lijkt me nogal een soep, daar in het Nederlandse onderwijs? Mentoren? Opvang-uitstuur-lokalen? nog nooit van gehoord.
    Van mijn jaren in het secundair onderwijs herinner ik me vooral die brave, maar saaie breed-sprakerige leerkracht die we steeds konden verleiden tot het geven van meer uitleg of het vertellen van verhalen, zodanig dat ze nooit klaar kwam met haar leerstof…. Het waren allemaal nogal brave, rebelse acties van ons… fijne tijd…

    Liked by 2 people

    • Matroos Beek zegt:

      In België bestaat net hetzelfde, alleen gebruikt men andere benamingen. Een mentor is de klastitularis en er is ook een lokaal voor time-out voor lastpakken. Per afdeling is er een leerlingbegeleider die probleemleerlingen opvolgt. De kinderen vind ik niet moeilijker of rebelser dan vroeger. Over het algemeen zijn ze nog steeds hetzelfde, maar wel in veranderde tijden… vaker hebben ze te kampen met bijvoorbeeld verborgen armoede en vechtscheidingen. Veel jeugd is van écht goede inborst. Alleen zijn er af en toe sterke uitwassen – enkelingen die verontrustend sterk ontsporen. Maar nogmaals, die zijn nog steeds sterk in de minderheid. Het gaat goed met de jeugd. Het onderwijssysteem zelf is echter té gecompliceerd geworden, zodanig dat leerkrachten niet meer toekomen aan het deftig voorbereiden van hun lessen. We zijn vergeten waar het om gaat… door alle nevenactiviteiten en de vele administratie die mijn inziens draait om het verzamelen van bewijzen ‘voor het geval dat…’- zoals in alle sectoren trouwens. Als er iets mis gaat, moet men een zondebok kunnen aanduiden.

      Liked by 2 people

  11. benjamín zegt:

    Opvang- en uitstuurlokaal, mentoruur, afdelingsleider … ik kan me niet van de indruk ontdoen dat het (in een zalig) vroeger allemaal veel eenvoudiger verliep. Mais où sont les neiges d’ antan?

    Liked by 1 persoon

  12. Sjoerd van bVision zegt:

    het probleem aanpakken en oplossen voor het escaleert is voor mij nog steeds de beste oplossing. Vooral in gesprek blijven.

    Liked by 1 persoon

  13. Ooit werd ik de gang op gestuurd. Ik was niet de oorzaak van wat er mis ging, maar zei per ongeluk als laatste nog iets tegen mijn buurvrouw. De docent heeft er later met mij over gesproken en zei: “jij let altijd op en daardoor kon ik het op dat moment van jou niet hebben” en hij boodt zijn excuses aan.
    Jaren later, toen ik als overblijfkracht op de basisschool van mijn kinderen vrijwilligerswerk deed overkwam mij het hetzelfde met een jongetje dat nooit problemen gaf. Hij kreeg van mij, zeer onterecht, op zijn kop. Met de woorden van die docent nog ergens in mijn hoofd heb ik er later met hem over gepraat. Dat was goed, want datzelfde jongetje at ook nog eens 2x in de week bij ons thuis tussen de middag.

    Liked by 2 people

  14. gewoonanneke zegt:

    Ik denk ook dat een directe aanpak veel beter is dan het via een ander uit te laten praten dan blijft de verstandhouding ook beter.

    Liked by 1 persoon

  15. Rebbeltje zegt:

    Hoe noemen ze dat de koe bij de horens vatten…
    Ja de directe aanpak werkt meestal het beste zowel voor leerling als voor jezelf…
    Volgens mij ben jij een leerkracht met roeping 😉
    Groetjes en geniet je vakantie…of is dat nu bij jullie niet de meivakantie?

    Liked by 1 persoon

  16. gemma1952 zegt:

    Ik neem mijn petje voor je af Rob. Je moet engelengeduld hebben tegenwoordig.

    Liked by 2 people

  17. Spontanity zegt:

    Zoiets als wat Gemma zegt wilde ik ook gaan zeggen 🙂
    Volgende keer weer iets van mijzelf.

    Liked by 1 persoon

  18. fietszwerver zegt:

    ha die Rob
    ja en nachtvorst gooi je niet zo maar ff over de schutting
    we moeten het er mee doen , als ook die plantjes van je
    ja we krijgen vast en zeker prima wandel weer , weer

    fijne avond groet

    Like

  19. Bertie zegt:

    Les geven heb ik nooit gedaan. Wel heb ik gezien hoe moeilijk/lastig/irritant het vak soms is. En dat het vroeger niet altijd beter was, alleen makkelijker voor de docent.
    Ik wens je veel wijsheid toe.

    Liked by 1 persoon

  20. cat zegt:

    When i was going to school, there was no humane rules with kids like me, friend Rob … Teachers were free to hit me, let me stand in the corner for ever, let me sit after school until i was done writing 1000 times: “I Will Not Be Bad Again” … or let me stand in the hallway in front of the class room door for all to see, that i was being punished again … and coming home with a teacher’s note wasn’t very funny either … ouch … Needless to say, i did not do very well back then) … left school and home age 16 … ending up in a monastery, where they (over the course of 9 years) kindly taught me manners and gave me an excellent education in psychiatric nursing (finished with honours) … psych has been the love of my life ever since (besides marrying and having some babies, that was awesome too … smiles ) … Anyway , I do remember Ms Tillner in grade 4 … she was kind … i will never forget her …and I can sense, that you are a kind teacher, friend Rob … Blessed be, friend. … Love, cat.

    Liked by 1 persoon

  21. Villasappho zegt:

    Werkt zeker niet alsof een leerling iets met die ander te maken heeft.

    Like

  22. henk50 zegt:

    Ik kende een pas afgestudeerd wiskundige die er in slaagde om 25 van de 30 leerlingen tijdens één lesuur van < 50 minuten over de schutting te gooien. Hij haalde het einde van zijn proeftijd niet en werd door de school over de schutting geworpen.

    Liked by 1 persoon

  23. Mack zegt:

    Pas aan het eind van mijn schoolcarrière, werd ik er een keer uitgestuurd. Toen 17 of 18 was. Ik werd er nooit uitgestuurd. Ik was enorm populair bij de leraren.

    Liked by 1 persoon

  24. Probleem in de klas is dat de les zo verstoord wordt…soms best lang. En dat leerlingen op de gang gaan rondhangen is natuurlijk ook niks. Maar zo’n lokaal gebruiken als over de schutting gooien lijkt mij een heel slecht plan. Jij stuurt weg, dan rond je het met die leerling ook zelf af.

    Liked by 1 persoon

  25. meninggever zegt:

    Indertijd was er de kadaverdiscipline van het katholieke rigide onderwijs. Leren, leren en nog eens leren. Discussies ondenkbaar, tegensprak werd bestraft. Soms fysiek. Een klap voor je kop kon je krijgen. Respect voor de leerkrachten, voor de kerk, voor de pastoor, voor je ouders. Respect voor jou zelf moest je maar zien te verdienen. Tegenwoordig zie ik vooral dienende leerkrachten, met respect voor hun leerlingen. Die de boel kunnen verzieken, dwars liggen en waarmee gesprekken moeten worden gevoerd. 180 graden andere benadering. In mij schuilt nu de ouderling die meent dat de jeugd zich dient aan te passen qua gedrag en pas na voldoende lering ende vermaeck toe is aan een volwassen discussie over het evt. waarom van bepaalde handelingen. Maar goed, de tijden zijn anders. Maar o wat verlang ik soms terug naar de tijd dat respect nog hen betrof die het verdienden….

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s