Wanneer ik te laat door heb wat er mis gaat in een les moet ik soms een leerling verwijderen. Te laat reageren is vaak ook de verkeerde leerling aanwijzen als oorzaak van de verstoring. Terecht dat die leerling dan ook in protest gaat. Op tijd reageren blijft dus belangrijk. Na de les het incident even bespreken merk ik dan of ik op tijd of te laat heb ingegrepen. Elk incident wil ik zo snel mogelijk af sluiten.
Op sommige scholen is er een opvang- uitstuurlokaal. Iemand anders mag zich dan bezighouden met het incident …
In dit geval ontstaat al snel het moment van “over de schutting gooien ….”
Dan brengt mij op een ander voorbeeld van over de schutting gooien. Tijdens een mentoruur kan er alle ruimte gegeven worden aan geklaag van leerlingen. Een te strenge collega een te serieuze les kan te uitgebreid besproken worden. Bij een oudercontact met de mentor kan er ook veel ruimte gegeven worden aan opmerkingen en vragen over een specifiek vak. De simpelste oplossing is om terug te verwijzen naar de betreffende vakdocent. Maar ook hier kan er over de schutting gegooid worden. Door alles naar de afdelingsleider door te spelen wordt er niets opgelost. Maar veegt de mentor wel zijn paadje schoon.
Jullie begrijpen dat ik tegen het principe van over de schutting gooien ben. Direct reageren en communiceren blijft in alle gevallen de beste oplossing. Het maakt een goede samenwerking tussen leerling en leraar, maar geeft ook een goede sfeer in het docententeam.
Ook in het latere leven blijft het ‘direct aanpakken’ van een conflict de beste oplossing.
LikeGeliked door 1 persoon
mogge Rob
helemaal mee eens , gelijk aanpakken die handel
en niets over de schutting gooien , moet je eens kijken hoe mooi schoon het daar blijft
vrolijke groet
LikeGeliked door 1 persoon
👍🏻
LikeGeliked door 1 persoon
In het uitstuur lokaal kan wel voor afkoeling zorgen.
LikeGeliked door 1 persoon
Helemaal mee eens. Tenzij de leerkracht het probleem niet alleen kan oplossen… Nog een fijne paasmaandag!
LikeGeliked door 1 persoon
Allemachtig: afdelingsleiders + uitstuurlokaal = incidentmanagement…?!? Is de naam ‘onderwijsfabriek’ voor sommige scholen dan toch goed gekozen? Ik sta als kinderloze vijftiger nu wel héél ver van het onderwijs af als ik dit zo lees. Lijntje kort houden lijkt me ook de beste remedie: meteen en ter plekke oplossen, dan is ook nog duidelijk waar het over gaat.
LikeGeliked door 3 people
Eens!
LikeGeliked door 1 persoon
ieder conflict moet direct bespreekbaar zijn. Tussenpersonen maken het meestal alleen maar erger.
LikeGeliked door 1 persoon
Over de schutting gooien is nooit een (goede) oplossing.
LikeGeliked door 1 persoon
Jammer genoeg denken te veel dat dit wel het makkelijkste is.
Vriendelijke groet,
LikeLike
Ik moet zeggen dat bij ons op school, middelbaar dan, het altijd goed verliep, gesprekken etc. alleen was er ergens 1 les, waar ik mijzelf altijd uit liet donderen en liever na kwam dan dat ik die les moest volgen, geschiedenis dus 😉 Wat was dat saai en wat hadden we een hoop lol tijdens het nakomen met zijn allen, hahaha oh, chips, dat wil je niet lezen 😉
x
LikeGeliked door 1 persoon
Je denkt toch niet dat ik vroeger zo’n lieverdje was?
Vrolijke groet,
LikeGeliked door 1 persoon
hahaha vertel dat ook eens? 😉 mijn dochter en schoonzoon kwamen op visite met een brunch, ik moest even weg 😀
LikeGeliked door 1 persoon
Lijkt me nogal een soep, daar in het Nederlandse onderwijs? Mentoren? Opvang-uitstuur-lokalen? nog nooit van gehoord.
Van mijn jaren in het secundair onderwijs herinner ik me vooral die brave, maar saaie breed-sprakerige leerkracht die we steeds konden verleiden tot het geven van meer uitleg of het vertellen van verhalen, zodanig dat ze nooit klaar kwam met haar leerstof…. Het waren allemaal nogal brave, rebelse acties van ons… fijne tijd…
LikeGeliked door 2 people
In België bestaat net hetzelfde, alleen gebruikt men andere benamingen. Een mentor is de klastitularis en er is ook een lokaal voor time-out voor lastpakken. Per afdeling is er een leerlingbegeleider die probleemleerlingen opvolgt. De kinderen vind ik niet moeilijker of rebelser dan vroeger. Over het algemeen zijn ze nog steeds hetzelfde, maar wel in veranderde tijden… vaker hebben ze te kampen met bijvoorbeeld verborgen armoede en vechtscheidingen. Veel jeugd is van écht goede inborst. Alleen zijn er af en toe sterke uitwassen – enkelingen die verontrustend sterk ontsporen. Maar nogmaals, die zijn nog steeds sterk in de minderheid. Het gaat goed met de jeugd. Het onderwijssysteem zelf is echter té gecompliceerd geworden, zodanig dat leerkrachten niet meer toekomen aan het deftig voorbereiden van hun lessen. We zijn vergeten waar het om gaat… door alle nevenactiviteiten en de vele administratie die mijn inziens draait om het verzamelen van bewijzen ‘voor het geval dat…’- zoals in alle sectoren trouwens. Als er iets mis gaat, moet men een zondebok kunnen aanduiden.
LikeGeliked door 2 people
Opvang- en uitstuurlokaal, mentoruur, afdelingsleider … ik kan me niet van de indruk ontdoen dat het (in een zalig) vroeger allemaal veel eenvoudiger verliep. Mais où sont les neiges d’ antan?
LikeGeliked door 1 persoon
De Klimaatverandering maakt dat ik steeds minder sneeuw zie.
Maar jij bedoelt iets anders ….
Warme groet,
LikeLike
het probleem aanpakken en oplossen voor het escaleert is voor mij nog steeds de beste oplossing. Vooral in gesprek blijven.
LikeGeliked door 1 persoon
Ooit werd ik de gang op gestuurd. Ik was niet de oorzaak van wat er mis ging, maar zei per ongeluk als laatste nog iets tegen mijn buurvrouw. De docent heeft er later met mij over gesproken en zei: “jij let altijd op en daardoor kon ik het op dat moment van jou niet hebben” en hij boodt zijn excuses aan.
Jaren later, toen ik als overblijfkracht op de basisschool van mijn kinderen vrijwilligerswerk deed overkwam mij het hetzelfde met een jongetje dat nooit problemen gaf. Hij kreeg van mij, zeer onterecht, op zijn kop. Met de woorden van die docent nog ergens in mijn hoofd heb ik er later met hem over gepraat. Dat was goed, want datzelfde jongetje at ook nog eens 2x in de week bij ons thuis tussen de middag.
LikeGeliked door 2 people
Het gesprek na een incident vind ik ook het belangrijkste.
Mijn eigen fouten toegeven doe ik makkelijk, ook bij kinderen.
Vriendelijke groet,
LikeGeliked door 2 people
Ik denk ook dat een directe aanpak veel beter is dan het via een ander uit te laten praten dan blijft de verstandhouding ook beter.
LikeGeliked door 1 persoon
Hoe noemen ze dat de koe bij de horens vatten…
Ja de directe aanpak werkt meestal het beste zowel voor leerling als voor jezelf…
Volgens mij ben jij een leerkracht met roeping 😉
Groetjes en geniet je vakantie…of is dat nu bij jullie niet de meivakantie?
LikeGeliked door 1 persoon
Ik neem mijn petje voor je af Rob. Je moet engelengeduld hebben tegenwoordig.
LikeGeliked door 2 people
Zoiets als wat Gemma zegt wilde ik ook gaan zeggen 🙂
Volgende keer weer iets van mijzelf.
LikeGeliked door 1 persoon
ha die Rob
ja en nachtvorst gooi je niet zo maar ff over de schutting
we moeten het er mee doen , als ook die plantjes van je
ja we krijgen vast en zeker prima wandel weer , weer
fijne avond groet
LikeLike
Les geven heb ik nooit gedaan. Wel heb ik gezien hoe moeilijk/lastig/irritant het vak soms is. En dat het vroeger niet altijd beter was, alleen makkelijker voor de docent.
Ik wens je veel wijsheid toe.
LikeGeliked door 1 persoon
When i was going to school, there was no humane rules with kids like me, friend Rob … Teachers were free to hit me, let me stand in the corner for ever, let me sit after school until i was done writing 1000 times: “I Will Not Be Bad Again” … or let me stand in the hallway in front of the class room door for all to see, that i was being punished again … and coming home with a teacher’s note wasn’t very funny either … ouch … Needless to say, i did not do very well back then) … left school and home age 16 … ending up in a monastery, where they (over the course of 9 years) kindly taught me manners and gave me an excellent education in psychiatric nursing (finished with honours) … psych has been the love of my life ever since (besides marrying and having some babies, that was awesome too … smiles ) … Anyway , I do remember Ms Tillner in grade 4 … she was kind … i will never forget her …and I can sense, that you are a kind teacher, friend Rob … Blessed be, friend. … Love, cat.
LikeGeliked door 1 persoon
Dear Cat,
the more you tell me about your childhood the more you surprise me.
Good there are some nice memories.
Wish you all the best.
Love,
Rob
LikeLike
Werkt zeker niet alsof een leerling iets met die ander te maken heeft.
LikeLike
Deze reactie is voor mij te kort.
Wat bedoel je?
Vragende groet,
LikeLike
Ik kende een pas afgestudeerd wiskundige die er in slaagde om 25 van de 30 leerlingen tijdens één lesuur van < 50 minuten over de schutting te gooien. Hij haalde het einde van zijn proeftijd niet en werd door de school over de schutting geworpen.
LikeGeliked door 1 persoon
Pas aan het eind van mijn schoolcarrière, werd ik er een keer uitgestuurd. Toen 17 of 18 was. Ik werd er nooit uitgestuurd. Ik was enorm populair bij de leraren.
LikeGeliked door 1 persoon
Vertel, waar had jij je populariteit aan te danken?
Nieuwsgierige groet,
LikeLike
Waarschijnlijk aan het feit dat ik het vaak opnam voor de leraar als die onheus werd bejegend, en ook doordat ik precies wist wanneer ik mijn mond moest houden.
LikeGeliked door 1 persoon
Probleem in de klas is dat de les zo verstoord wordt…soms best lang. En dat leerlingen op de gang gaan rondhangen is natuurlijk ook niks. Maar zo’n lokaal gebruiken als over de schutting gooien lijkt mij een heel slecht plan. Jij stuurt weg, dan rond je het met die leerling ook zelf af.
LikeGeliked door 1 persoon
Indertijd was er de kadaverdiscipline van het katholieke rigide onderwijs. Leren, leren en nog eens leren. Discussies ondenkbaar, tegensprak werd bestraft. Soms fysiek. Een klap voor je kop kon je krijgen. Respect voor de leerkrachten, voor de kerk, voor de pastoor, voor je ouders. Respect voor jou zelf moest je maar zien te verdienen. Tegenwoordig zie ik vooral dienende leerkrachten, met respect voor hun leerlingen. Die de boel kunnen verzieken, dwars liggen en waarmee gesprekken moeten worden gevoerd. 180 graden andere benadering. In mij schuilt nu de ouderling die meent dat de jeugd zich dient aan te passen qua gedrag en pas na voldoende lering ende vermaeck toe is aan een volwassen discussie over het evt. waarom van bepaalde handelingen. Maar goed, de tijden zijn anders. Maar o wat verlang ik soms terug naar de tijd dat respect nog hen betrof die het verdienden….
LikeGeliked door 1 persoon