Cardanfietsen

 

Op zoek naar een vouwfiets kwam ik uit op een fiets zonder fietsketting. Van vroeger herinnerde ik mij het gehannes van een kapotte kettingkast en voortdurend smeer aan mijn broekspijp. Een fiets zonder fietsketting is dan de oplossing.

Uiteindelijk heb ik geen vouwfiets gekocht. Tenslotte had ik maar op twee plekken een fiets nodig. Het gedoe met in- en uitklappen en meesjouwen van een vouwfiets vond ik toch maar niets. Twee fietsen vond ik een veel makkelijkere oplossing. Wel ben ik blijven kijken naar fietsmodellen zonder ketting. Een cardanas geeft veel voordelen. Ketting smeren, opspannen en vervangen is niet meer nodig. Nieuwe tandwielen zijn ook verleden tijd. Mijn keus is gemaakt. Voortaan rijd ik op een fiets met een cardanas.

Een heel enkele keer valt het een voorbijganger op dat er een ketting en/of kettingkast ontbreekt. Zelden hoor ik een opmerking over mijn cardan.

In de ideale situatie geeft een fietsketting minder weerstand. Maar onder het fietsen valt dat kleine beetje extra weerstand echt niet op. In zijn geheel is mijn cardanfiets iets robuuster en dus zwaarder. Maar ook dat valt niet op. Met jaarlijks 1 druppeltje olie draait alles soepel en plezierig.

Cardanfietsen zitten niet in het goedkoopste segment. Maar het robuuste karakter maakt dat er ook weinig stuk kan gaan aan deze fiets.

Bij mijn laatste kettingfiets heb ik de tandwielen laten veranderen. Achteraf had ik ook bij mijn cardanfiets een iets andere overbrenging willen kiezen. Maar al met al rijd ik met plezier op mijn cardanfiets.

Op het blog van ximaar kwam ik een andere cardanfiets tegen. Voor meer info geef ik de weblinks:

https://ximaar.wordpress.com/2017/01/04/jan-04-brik-met-cardanas/

 

http://www.beixo.nl/

 

http://brikfietsen.nl/de-cardanas/

 

Advertenties

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in Fietsen, persoonlijk en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

33 reacties op Cardanfietsen

  1. perdebytjie zegt:

    Ek het my verstom aan al die fietse in Amsterdam.Dus vind ek hierdie baie interessant…fietsrygroete,Rob!

    Liked by 1 persoon

  2. fietszwerver zegt:

    mogge Rob
    ik weet van het bestaan , maar ik houd het nog bij m’n karretje met ketting , heb er al weer vele duizenden kilometers op zitten zonder ook maar enige makke aan die ketting
    wens je veel fiets plezier

    fiets groet

    Liked by 1 persoon

  3. Villasappho zegt:

    Wel eens gezien ga er eens over opzoeken

    Liked by 1 persoon

  4. egoecho zegt:

    Had er nog niet eerder van gehoord.
    Een vouwfiets lijkt mij ook een hoop gedoe, ik heb al moeite met vouwblaadjes.

    Liked by 1 persoon

  5. bloggersterk zegt:

    Ook nieuw voor mij. Maar meer weerstand, dat is helemaal tegen de tijdgeest in. Het wachten is dus op de elektronische cardanas 😉

    Liked by 2 people

  6. That's me zegt:

    Vandaag weer wat geleerd….ik weet niet of ik er nog een zal betrappen…

    Liked by 1 persoon

  7. Bertie zegt:

    Bij Ximaar las ik er voor het eerst over. Verbazend dat je er niet meer mensen mee ziet, er moet een nadeel zijn. Misschien, behalve de weerstand, ook de prijs?

    Liked by 1 persoon

    • Rob Alberts zegt:

      Weinig bekend en bijna nergens te koop.

      De sprookjes waarom Fietsenmakers deze fiets niet willen verkopen zijn hilarisch.

      Vriendelijke groet,

      Liked by 1 persoon

      • Manfred zegt:

        Ik zie die sprookjes graag in een nieuwe blogpost 😉

        (Wel gek dat die Brikbikes geen bagagedragers hebben.)

        Liked by 1 persoon

        • Rob Alberts zegt:

          Simpel gezegd is het verhaal / sprookje dat fietsenmakers verdienen aan het smeren en afstellen van de fietsketting. Deze inkomsten verlezen zij met het verkopen van een cardanfiets. Ook zou de omzet van verkochte fietskettingen een rol spelen.

          Zelf denk ik niet dat hier zoveel omzet en/of winst mee wordt gemaakt.

          Fietsvriendelijke groet,

          Like

          • Ximaar zegt:

            De meest simpele reden is waarschijnlijk dat de grote fietsenmerken als Batavus, Gazelle en Giant er nog nooit aan begonnen zijn en veel fietsenwinkels aan een van die merken verbonden is. Ligfietsen (en al helemaal de gesloten cigaar) zie je ook vrijwel niet bij fietsenwinkels of langs de weg voorbijkomen.

            Liked by 1 persoon

  8. Een vouwfiets lijkt mij ook niet echt makkelijk, ik houd het maar bij mijn e-bike….ideaal!

    Liked by 1 persoon

  9. Morgaine zegt:

    Weer wat geleerd, nog nooit van gehoord of bewust gezien. Als ik voor nieuw ga, dan een elektrische fiets, zodat ik wat verder kan komen, naar Weesp bijv 😛

    x

    Liked by 1 persoon

  10. Sjoerd van bVision zegt:

    In het vlakke gaat dat wel met een cardan, hier in het zuiden wil je wat meer met al die heuvels.

    Liked by 1 persoon

  11. Rob Alberts zegt:

    In ideale situaties is het verschil in weerstand enkele procenten.

    Fietsvriendelijke groet,

    Like

  12. Matroos Beek zegt:

    Nog nooit van gehoord. Die zoek ik even op. Zonnige groet.

    Liked by 1 persoon

  13. Ximaar zegt:

    Eigenlijk vallen deze fietsen (net als Gazelle en Batavus) voor mij af omdat ik ze ‘te lui’ vind. De zadelbuis staat teveel achterover en dat vreet trapenergie. Waarschijnlijk meer dan die anderhalve procent extra vanwege de cardan. Wat me ook opvalt is dat de cardan een deel van de achtervork is. Dwz het is geen volledige achtervork uit 1 stuk. Ik vraag me af of dat na een jaar of 5 geen problemen gaat geven qua stevigheid.

    Een goede vergelijking qua stevigheid, slijtage, kosten en weerstand heb ik nog niet gevonden. Wel weet ik dat een 1-versnelling fiets met ketting de minste wrijvingsweerstand heeft en het minste kost. Een fiets met derialleur heeft meer wrijving en meer slijtage van de ketting en de tandwielen. Een snaar- of cardan-aandrijving hebben ook meer wrijving. Dergelijke fietsen kan je niet van een derailleur voorzien en dan zit je aan een duurdere versnellingsnaaf. Al die dingen slijten uiteindelijk ook, maar niet zo snel als de tandwielen van een derailleurfiets.

    Beixo levert ook e-fietsen en vouw-(e-)fietsen. Die zijn niet veel duurder dan een gewone e-fiets met ketting. Zelf heb ik als reservefietsje de goedkoopste vouwfiets van de Hema zonder versnellingen en zonder enige kabel. Ding is erg zwaar, maar loopt verrassend licht en ik fiets er 20 (tegen-) tot 25 km/h (voor de wind) mee. Hij is ook bedacht voor in de trein. Vouwfietsen mogen ook gratis in de spits mee. In het station laat ik ‘m uitgevouwen en klap ik alleen de trappers in. Ik rol ‘m zo in de trein en daar klap ik het stuur naar beneden en zet ik ‘m tegen het raam. Dubbel gevouwen neemt ie daar meer ruimte in en dat doe ik alleen als de conducteur er om zeurt. Iets dat tot nu toe niet is gebeurd.

    Liked by 2 people

  14. Melody62 zegt:

    Totaal onbekende wereld voor mij…. de mijne staat in de schuur te verstoffen… ja ik weet t mijn rode duivel is me net iets leiver 😉

    Liked by 1 persoon

  15. gemma1952 zegt:

    Eerlijk gezegd had k nooit van dit type fiets gehoord.

    Liked by 1 persoon

  16. Rebbeltje zegt:

    Een blogje met informatie waar ik nog nooit van had gehoord…
    Fiets ze…groetjes

    Liked by 1 persoon

  17. lummel zegt:

    Ik heb bij mijn verhuizing mijn ouwe RIH racefiets weer gevonden (stond helemaal achteraan in de kelder) die ga ik snel opknappen, vooral ketting en tandwielen vervangen. En dan lekker fietsen in mijn nieuwe streek: de champagne.

    Hartelijke fietsetsgroet

    Liked by 1 persoon

  18. HesterLeyNel zegt:

    Toe leer ek weer iets nuuts. Hier by ons sien jy baie selde ’n fiets. Dis heuwelagtig, die afstande te ver en die onverskillige motorbestuurders maak dit baie gevaarlik om met ’n fiets te ry.

    Liked by 1 persoon

  19. gewoonanneke zegt:

    Nog nooit van gehoord wat grappig. Hoewel ik weinig problemen ooit heb gehad met een ketting maar wel bijzonder.

    Liked by 1 persoon

  20. Kakel zegt:

    Je ziet ze zelden maar als ik er eentje voorbij rijdt, valt mijn fietsersoog erop (-:
    Cardanas zijn vrij kostbaar maar daar staat tegenover dat je er zo goed als geen onderhoud aan hebt en geen vieze kleren krijgt. Zeker als woon/werkfiets is dat ideaal.
    Veel veilige kilometers!

    Liked by 2 people

  21. fietszwerver zegt:

    ha die Rob
    mooie reacties op een mooie fiets
    ik genoot vandaag een wandeling in en rond Lelystad
    ff een brief afgeven gaf mij een 18 km wandeling

    slaap wel groet

    Like

  22. Mathilde zegt:

    Nooit eerder van gehoord of gezien. Zouden ze al in Wageningen te zien zijn?

    Liked by 1 persoon

  23. Zilvertje zegt:

    Is voor het eerst dat ik het zie, bij de linken zie je het omdat je het schreef, ik woon tegenover de fietsenwinkel en was er in de jaren dat de Hartjes klein waren bijna een wekelijkse klant en dacht dus dat ik veel van fietsen wist………

    Liked by 1 persoon

  24. benjamín zegt:

    Ik mocht wel denken dat ik ongeveer alles van rijwielen wist, maar van cardanaandrijving had ik nog nooit gehoord. Nu dus wel en het lijkt me een interessante optie, want die kettingen … Spaar me!

    Liked by 1 persoon

  25. Suskeblogt zegt:

    waar ik werk heb ik ze nog niet gezien. De fiets is voortdurend aan het evolueren. What next ?

    Liked by 1 persoon

  26. fietszwerver zegt:

    ha die Rob
    ja ik ben weer fit hoor , kon alweer 18 km wandelen j.l woensdag
    was 5 kg afgevallen er is er weer een 1.5 bij , maar voel me wel
    ja wat warmer weer zou fijn zijn , maar lijkt in de vakantie week nog niet zo te zijn

    fijne avond groet

    Like

  27. meninggever zegt:

    Als mooiweerfietser zegt het fenomeen me niet zoveel. Als je maar redelijk vooruit komt tegen de wind die we altijd tegen lijken te hebben als we weer eens een stukje op de tweewieler door de polder trappen. Ik heb een fiets met diverse versnellingen. Dat vond ik wel handig. Maar ik doe er zo lang mee dat ik vermoedelijk nooit zal toekomen aan een cardanfiets. Cardans waren indertijd in de autowereld hopeloos ouderwets…Maar er werden er miljoenen van gebouwd. Kortom, van veel vooroordeel valt het nodige te leren…..:)

    Liked by 1 persoon

  28. Paul zegt:

    Ik ken de cardanfiets nog niet. Net even gegoogeld hoe dat mechanisme in elkaar zit… interessant! Je hebt tegenwoordig ook fietsen zonder ketting maar met een soort plastic band, dat schijnt ook goed te werken.

    Liked by 1 persoon

  29. Rob zegt:

    Kende hem ook nog niet. Heb zojuist een fiets met riemaandrijving gekocht, ook omdat ik het kettingonderhoud beu was, maar dat is een ander systeem begrijp ik.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s