Een merel

Een merel

Er is iets in de zang van een merel
het is voorjaar, je wordt wakker

je ligt te denken in de nacht
het raam staat open – er is iets

waarvan die vogel zingt
en je denkt aan wat je moet opgeven

er is iets in je dat leeg is en het stroomt vol
met het zingen van die merel

dichter:

Rutger Kopland

Rutger Kopland (1934 – 2012) was het pseudoniem van Rutger van den Hoofdakker, emeritus-hoogleraar Biologische Psychiatrie aan de Rijksuniversiteit Groningen. Naast wetenschappelijke artikelen over psychiatrie publiceerde hij essays en sinds 1966 dertien dichtbundels. Bloemlezingen uit zijn werk en vertalingen van zijn gedichten verschenen in veel landen. Kopland werd voor zijn poëzie meerdere malen onderscheiden o.a. in 1988 met de P.C. Hooftprijs voor zijn gehele oeuvre.

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in Natuur en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

24 reacties op Een merel

  1. Gedicht dat doet nadenken.

    Liked by 1 persoon

  2. fietszwerver zegt:

    mogge Rob
    nu wakker worden bij het gezang van een merel , kan je alleen maar goed doen

    opgewekte groet

    Liked by 1 persoon

  3. Matroos Beek zegt:

    Prachtig gedicht. Ik ben wakker geworden door de fluitende vogels… Heerlijke ochtendgroet.

    Liked by 1 persoon

  4. benjamín zegt:

    In de streek waar ik woon (regio Brugge) heeft het dodelijke usutuvirus helaas lelijk huisgehouden onder de merelbevolking, waardoor ik het inderdaad lyrische gezang van die vogel grotendeels moet missen.

    Like

  5. Bertie zegt:

    Mooi gedicht. Hardop lezen, de moeite waard.

    Liked by 1 persoon

  6. Villasappho zegt:

    Prachtig gedicht ik zal wat van zijn werk opzoeken

    Liked by 1 persoon

  7. That's me zegt:

    Dat is toch mooi wakker worden hè…

    Liked by 1 persoon

  8. HesterLeyNel zegt:

    To wake up to the cheerful song of a bird that drives away the emptiness in one’s mind. Nice thought.

    Liked by 1 persoon

  9. Met het gezang van een Merel, is het fijn wakker worden Rob.

    Liked by 1 persoon

  10. Blewbird zegt:

    Hou op, ik doe geen oog dicht. Om half 5 begint-ie al.

    Liked by 1 persoon

  11. Rebbeltje zegt:

    Er zijn ergere dingen dan wakker worden van de zang van een merel…
    Fijn weekend

    Liked by 1 persoon

  12. Sjoerd van bVision zegt:

    Ik zie en hoor het…

    Liked by 1 persoon

  13. gemma1952 zegt:

    Mooi gedicht. Ik heb ooit een verhaaltje geschreven over de merel. Goed weekend Rob.

    N.B. Ik wilde je vragen of je mijn blog lealariekoek nog steeds ziet verschijnen. Er is namelijk recent iets niet goed gegaan bij WordPress.com. Graag een berichtje? Dank Gemma

    Like

  14. Kakel zegt:

    Die P.C. Hooftprijs is een terechte onderscheiding. Er zijn meerdere psychiaters die goed kunnen dingen (o.a. Maria Vasalis.)
    Martin Bril heeft ooit een column geschreven over een merel en dat is één van de beste odes aan deze vogel.
    Muzikale groet.

    Liked by 1 persoon

  15. da AL zegt:

    just ran this thru google translate – love it! must be even more wonderful in Dutch 🙂

    Liked by 1 persoon

  16. meninggever zegt:

    IK groeide wel op tussen en met boeken, nooit met gedichten. Kan er vaak de schoonheid niet van inzien….vreemd toch? Ja, dat is vreemd, want veel landen kennen geweldige dichters. Maar ik bied meteen excuses aan bij hen die nu van hun stoel vallen en menen dat de ware dichter in hen geweld wordt aangedaan……:)

    Liked by 1 persoon

  17. Ferrara zegt:

    Van een merel wakker worden vind ik feest.
    Gisteren, begin van de avond, nog staan luisteren naar een stel dat elkaar zat toe te zingen. De dichter was een aardige man. Heb met hem gewerkt in de jaren 70 van de vorige eeuw. Heel wat staten ingevuld i.v.m. onderzoek naar medicijnen.

    Liked by 1 persoon

  18. Suskeblogt zegt:

    Zolang die merel me niet wakker maakt midden in de nacht is het goed voor mij.

    Liked by 1 persoon

  19. KnutzEls zegt:

    Het gedicht en die merel maken me gelukkig.

    Liked by 1 persoon

  20. lummel zegt:

    ‘Het orgeltje van yesterday’ is de eerste dichtbundel die k ooit gekocht heb. Heerlijke herinneringen. Dank je Rob.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

