Ik kies deze blogtitel om meerdere redenen. Maar laat ik eerst vertellen hoe ik hierop kom. Met Rick Hakhoff loop ik regelmatig een ommetje. We halen dan samen een frisse neus. Maar onderzoeken ook hoe wij de wereld zien. Vanaf mijn vierde vijfde levensjaar draag ik een bril. Bij elke set nieuwe glazen wordt de wereld voor mij dan weer een beetje groter. Voor Rick is dat anders. Jaren geleden verloor hij het grootste gedeelte van zijn zicht. Zijn gezicht gaat nu schuil achter een grote donkere bril. Zijn zicht wordt misschien met de jaren ook nog wel minder.
Hoewel Rick veel weet te relativeren is zijn humor soms wat wrang. Mijn reactie is dan vaak die slechtziende stok neem jij niet voor niets mee. Als je echt kwaad wordt heb jij altijd iets bij jou om te slaan. Al tikkend met zijn stok lopen we dan samen weer verder. Hij slalomt makkelijk om de obstakels. Al valt het mij dan weer op hoe vaak de stoep te smal is of vol staat met rommel.
Hij vertelt mij over de betekenis van de geribbelde tegels in looproutes voor slechtzienden en blinden. Hoewel er een duidelijke logica zit in deze looproutes. Toch ontbreekt deze vaak in de praktijk. Ik vergelijk dat dan met het bandje van de metrostation in de metro. Soms wordt dit bandje achterstevoren afgespeeld. Als je dus afhankelijk bent van dit bandje dan stap je gegarandeerd op het verkeerde station uit. Bij de looplijnen is dat ook het geval. Of de stratenmakers kunnen geen tekening lezen. of de ontwerpers gebruiken het benodigde handboek niet.
Die ontwerper of stratenmaker hebben geen gezicht. En de slechtzienden en blinden zijn vaak ook onbekend. Toch denk ik dat het netter en zorgvuldiger is om rekening te houden met hen.
http://www.kcco.nl/werk_en_handicap/blind_slechtziend/verenigingen
Zeer zeker Rob. Ook krijgen we een steeds ouder wordende bevolking met dus ook steeds meer slechtzienden. Bekommerde groet.
LikeGeliked door 2 people
Goed dat je dit onder de aandacht brengt!
LikeGeliked door 1 persoon
Er moeten gewoon goede voorzieningen zijn voor slechtzienden en -horenden., voor iedereen die beperkt is door welke oorzaak ook.
Ribbeltegels kom ik al vaak tegen.
LikeGeliked door 1 persoon
Lieve Rob, Ik verbaas me er ook regelmatig over hoe vreemd die paden zijn aangelegd, stoppen bij een muur of voor een hek…. ??? je vraagt je idd af wie daar de eind verantwoording over heeft . en heb jij zelf wel eens over zo’n pad gelopen? die ribbels lopen helemaal niet fijn! dan denk ik altijd: dat kan er ook nog wel bij . Je ziet al slecht of helemaal niets en dan mag je ook je enkels nog extra belasten … Pppffft.
LikeGeliked door 1 persoon
In t oog, in t haart………..
LikeGeliked door 1 persoon
ja Rob ik zie het veel onderweg , en als er dan goede tegels liggen bij zeg kruispunten met zelfs een verlaagde stoep , zijn er weer de goed ter been en ziende mensen die er hun auto parkeren , en zeg er eens wat van , dan kan je klappen krijgen
folder groet
LikeGeliked door 1 persoon
Het blijft op z’n minst bizar hoe de wereld geen oog heeft voor welke handicap dan ook. Alleen al het gezucht wanneer er iemand slecht ter been is en de trein in of uit wil. Er is geen geduld. Alles moet snel en onmiddellijk.
Ik pleit voor meer vertraagzaamheid 🙂
LikeGeliked door 5 people
Vertraagzaamheid. Wat mooi gezegd. Als ook de ontwerpers en uitvoerders kunnen vertraagzamen worden mogelijks betere dingen aangelegd.
LikeGeliked door 3 people
Dank je.
LikeLike
Ik ben daar ook helemaal voor. We moeten rekening houden met elkaar en met elkaars beperkingen.
LikeGeliked door 1 persoon
Knap om de complexiteit van de wereld zo kort en bondig samen te vatten.
Chapeau Rob!
LikeGeliked door 1 persoon
Ooit zag ik eens een stukje op tv over die tegels, hoe gek die aangelegd kunnen zijn, dat ze eindigen op het perron, maar dan wel het perron aflopen bijv, of tegen hekken aan, of het water in…. zo gek, men zou daar echt rekening mee moeten houden.
X
LikeGeliked door 1 persoon
Zo lang mogelijk zelf redzaam blijven is mooi
Laten we er dan ook aan meewerken
LikeGeliked door 1 persoon
Bij onze stadswandelingen van zo rond de 8/10 km zien we veel van de straten en trottoirs en/of fietspaden, maar zeker ook hoe die er bij liggen. Straten maken is geen vak meer zo lijkt het. Daarbij wordt om de haverklap iets opgebroken. Om daarna weer geimproviseerd te worden bedekt met stenen. Schots en scheef, en als men niet uitkomt slaat of slijpt men wat stenen door midden. En puzzelt zo een straat in elkaar. Met alle gevolgen van dien. Voor slecht zienden zal dit een ramp zijn. Ik kan die redenatie goed volgen…
LikeGeliked door 1 persoon
Leuk dat hier een logje aan besteedt. Er kan nog veel verbeteren voor onze slecht ziende medemens. De rommel op hun weg en de slecht aangelegde voetpaden maken het hen niet makkelijk.
LikeGeliked door 1 persoon
Mooi wtukje, Rob. Deze mensen worden te vaak vergeten. Laat de ogen ons mooiste brzit zijn, en laat ons zorgen voor hen die op dit gebied minder bedeeld zijn.
LikeGeliked door 1 persoon
ja ik genoot gister ook een mooie dag tijdens een wandeling tussen Mariënberg en Ommen
vandaag ook ik aan het werk en liep 3 van de 6 wijkjes weg bij lekker weer
nu plannetjes smeden voor de volgende wandelingen
jij gereed om weer aan het werk te gaan na de vakantie
zal weer ff wennen zijn
fijne avond groet
LikeLike
Route-uitzetters moeten zelf de route lopen met alle beperkingen die de route tracht te behelzen. Zo simpel kan het zijn.
Routes worden te vaak ten kantore gepland.
[Zo zou trouwens ook de postbezorgersroute moeten worden gelopen door de routeplanners van De Posterijen.]
De ribbeltjes, kuiltjes, bobbeltjes van de slechtziendentrajecten kennen we hier in het dorp goed. We kennen ook de locale blinde heer, en zijn honden. Wanneer in functie, mag geen van onze eigen honden interactie vertonen met de dienstdoende hond.
Ik vind dat allemaal prachtig werk. Je wilt het niet nodig hebben of zijn, maar het hondenhulpwerk is schitterend!!
LikeGeliked door 2 people
Prima dat je hier aandacht voor vraagt, Rob. Hier in Brazilië kun je goed zien wat de gevolgen zijn als er te weinig belangstelling voor is: je ziet hier maar zelden een slechtziende op straat, laat staan alleen. Er zullen vast wettelijke voorschriften zijn, maar die krijgen pas prioriteit als een notabele of hooggeplaatste een gehandicapt familielid heeft, denk ik. Groet van verre!
LikeGeliked door 1 persoon
Vir blindes en mense in rolstoele,word min voorsiening gemaak.
LikeGeliked door 1 persoon
Als hier in de wat grotere plaatsen stoepen breed en toegankelijk zijn voor slechtzienden en minder validen, staan daar binnen geen tijd auto’s permanent op geparkeerd. Parkeerverboden kennen ze wel, links van de straat of rechts, maar blijkbaar niet voor voetgangersgebieden.
LikeLike
Tja, in elke grootfamilie is wel ergens een slechtziende of blinde te vinden.
Daar rekening mee houden is weer wat anders.
Bezorgde groet,
LikeLike
Ronald Blonk zie ik als een expert.
Bijgevoegd zijn op- en aanmerkingen:
Dag Rob,
Een aanvulling vanuit onze praktijk. Zie maar of je er iets mee doet.
De logica van geleidelijnen is die van een gids. Daarom moet de informatie die de lijnen aan de gebruiker overdragen altijd eenduidig en betrouwbaar zijn.
Op en langs de lijn is het veilig. Bij een oversteekplaats brengt de lijn je naar de paal met de knop, en attentievlakken waarschuwen voor de over te steken straat. De rateltikker zegt of je oversteeklicht rood is of groen.
Of de lijn brengt je naar een muur waar langs je verder kunt.
Ontwerpers en bouwvakkers moeten de code van de lijnen verstaan om ze goed aan te kunnen leggen.
Ondernemers, winkeliers, fietsers en andere medeweggebruikers moeten het belang kennen van de lijnen om te weten dat deze nooit geblokkeerd mogen worden met reclameborden, uitstallingen, fietsen of scooters.
vriendelijke groet,
Ronald Blonk
LikeGeliked door 1 persoon
Het is een kunst om goed met een beperking te leven en om met hen om te gaan die er 1 hebben. Jij kan dat laatste blijkt uit je verhaal.
LikeGeliked door 1 persoon