Pipo de Clown

In mijn gedachte noem ik hem Pipo de Clown. Toch weet ik donders goed dat hij Pieter heet. Iedereen op school kent hem. Zijn clowneske streken zijn berucht. Zoals ook zijn schoolprestaties berucht zijn. Om zijn schoolloopbaan op gang te krijgen is hij in een andere groep geplaatst. Zijn streken heeft hij nog niet verleerd. Ik mag hem wel. Wat hij ook wel doorheeft. Dat ik ander schoolgedrag van hem verlang weet hij ook. Maar omdat te laten zien kost nog moeite.

Omdat hij nu in een andere groep zit zie ik hem niet meer in mijn lessen. In de aula kom ik hem tegen. Met een vrolijke groet loop ik naar hem toe. Tegelijkertijd vraag ik of het goed met hem gaat. Terwijl hij JA antwoordt frommelt hij een uitstuurformulier weg. Het ander schoolgedrag is er dus nog niet helemaal. Terwijl ik naar het uitstuurformulier vraag lacht hij een beetje onzeker.

Ik geef het formulier met de achterkant terug. Waarop ik hem zeg dat hij op de achterkant kan schrijven hoe hij dit probleem wil gaan oplossen. Hij begrijpt mij. Boos zijn en blijven is zo makkelijk. Maar samen naar een oplossing kijken helpt.

Een eerste klasser is voor de lol op school. Plezier maken met vriendjes is belangrijker dan het leren. Ik geef ze geen ongelijk! Als ik met een lolletje of geintje de lesstof kan en mag presenteren lukt het wel. Al zal ik nooit een clown worden. Daar ben ik toch weer te serieus voor. Pipo de Clown begrijpt mij en ik begrijp hem. Al hoop ik wel dat zijn schoolresultaten er op vooruit zullen gaan.

 

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in Kinderen, Onderwijs, persoonlijk en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

21 reacties op Pipo de Clown

  1. fietszwerver zegt:

    mogge Rob
    een geinponum dus in de klas , nu je weet het ik houd van gein
    is ook niks mis mee , maar ik weet ook dat een goede opleiding nodig is
    mijn vermoeden is dat jullie wel een oplossing vinden

    wandel groet

    Liked by 1 persoon

  2. egoecho zegt:

    Oprechte aandacht, mooi!

    Liked by 1 persoon

  3. shivatje zegt:

    Zo voelt deze zich gehoord.

    Aum Shanthi

    Liked by 1 persoon

  4. Bertie zegt:

    Begrip is veel waard,dat ondervindt deze Pipo nu ook.

    Liked by 1 persoon

  5. Patty zegt:

    ” Boos zijn en blijven is zo makkelijk. Maar samen naar een oplossing kijken helpt.”
    Zo waar!
    (Eindelijk weer) zonnige groet!
    XxX

    Liked by 1 persoon

  6. EJW zegt:

    Dat doe je goed!

    Liked by 1 persoon

  7. Wat een mooie draai heb je er aan gegeven. Jammer dat je hem niet meer zo vaak in je lessen tegenkomt.

    Liked by 1 persoon

  8. perdebytjie zegt:

    Daar is altyd ’n clown in elke klas…mooi geskryf,Rob.

    Liked by 1 persoon

  9. Rebbeltje zegt:

    Mooi is dat de clown 😉
    Zo kwamen wij zondag een oud leerling van manlief tegen…16 was hij toen
    Nu als opa aan de lijn toekijkend naar zijn kleinkind bij de zeskamp…net als wij dus 😉
    Groetjes

    Liked by 1 persoon

  10. Sjoerd van bVision zegt:

    Een beetje humor moet je erin houden….

    Liked by 1 persoon

  11. Melody62 zegt:

    Van ’t weekend kwam Pipo ter sprake….sindsdien dreunt de tune door mijn hoofd en dan zie ik in mijn reader jouw Pipo… zo anders en ergens toch ook weer niet… zie je nou wel dat toeval niet bestaat

    Liked by 1 persoon

  12. Matroos Beek zegt:

    Die Pipo’s kleuren de dag. Puik aangepakt Rob. Hartelijke groet.

    Liked by 1 persoon

  13. Ximaar zegt:

    Een goede klik is belangrijk. Zelf was ik verre van een probleemleerling, maar beperkte ook alle contact met leerkrachten tot een minimum. Van hun kant was het niet anders omdat er met mij weinig problemen waren. Tegenwoordig zou ik dat anders doen. Ik leg nu moeiteloos contact met wildvreemde mensen en daar zitten zelfs leerkrachten bij. 😉

    Aansluitend op Pipo. Zeer zelden (circa eens per 5 jaar) fiets ik langs het voormalige huis van Cor Witschge. Dat is aan een doordlopend weggetje, waar je toch nog met de fiets door kunt fietsen. En altijd komt dan het duentje van Pipo en Mamaloe in m’n hoofd op. Zoiets zit toch diep geworteld.

    Liked by 1 persoon

  14. henk50 zegt:

    Vandaag een paar boeiende artikelen over het onderwijs in de Volkskrant, inclusief een verhaal over een jongen met een max aantal diagnoses, waaronder ODD en hoe hem te handhaven in de klas.

    Liked by 1 persoon

  15. Alleen al dat je de moeite doet
    en hem ziet…mooi!

    Liked by 1 persoon

  16. Morgaine zegt:

    Leraren met humor waren altijd mijn favorieten, daar leerde ik dan ook het meeste en was ik braver dan bij de ‘droogkloten’ hahahaha

    X

    Liked by 1 persoon

  17. Villasappho zegt:

    Pipo gaat vast ver komen humor is belangrijk. Heb het altijd jmmr gevonden dat veel leraren her niet hebben.

    Liked by 1 persoon

  18. meninggever zegt:

    Als maar gezien wordt dat onder die humor en dat gedrag vaak meer steekt dan alleen maar de clown willen spelen. Zou dat jong in het echt ook Pieter heten? Lijkt me zo’n bijzondere naam in dit gebied…

    Liked by 1 persoon

  19. gewoonanneke zegt:

    Zelf bewaar ik ook de beste herinneringen en leerde ik ook het meest van een leraar die ook humor had en de kunst verstond ondanks zijn “vrije” opvattingen, zeker in de tijd dat ik op school zat, de orde wist te handhaven en het werd geen puinhoop in de klas. Hij gaf geschiedenis en Nederlands en door zijn prachtige verhalen is heel veel blijven hangen. Zo stel ik me jou ook voor als leraar als ik je verhalen zo nu en dan lees. Hoop dat jouw leerlingen ook zo positief over je terug denken later dan heb je het goed gedaan. 😉

    Liked by 1 persoon

  20. Rabarbara zegt:

    Ik houd wel van clowns! Al was ik zelf vroeger heel serieus. Goed dat je met hem het probleem gaat oplossen 👍🏻

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

