Sneeuwstorm in Juni

Ook dit jaar ligt mijn terras weer vol met sneeuwvlokken. Half mei kondigt zich al een sneeuwstorm aan. Hoe mooier en zonniger de dagen des te zekerder is de komst van een korte en hevige sneeuwstorm.

De eerste dag in mijn nieuwe tuin wist ik vast en zeker dat de boerenjasmijn zou blijven. Op de verkeerde plaats en veel te groot zag ik in juli nog dat er een uitbundige bloei in deze struik zit. Overladen met uitgebloeide twijgen genoot ik vooraf al van de eerstvolgende bloei. Nu geniet ik elk jaar van het ontluiken van de talloze bloemknoppen. Half gevuld zijn het de prachtigste bloemen. Maar ook de bijen genieten van deze halfgevulde bloemen. Licht ruikend maken ze blijkbaar net genoeg nectar om de solitair levende bijen te roepen.

Met de mooiste zonnedagen van eind mei of begin juni komen de bloemen uit.

De weersverwachting kan op dat moment van alles beweren. Maar inmiddels weet ik het zeker. De struik op zijn mooist maakt dat er regen komt ….

De regen neemt een stortvloed van bloemblaadjes mee. Mijn terras is dan binnen een dag bedolven onder een dikke laag witte bloemblaadjes.

Philadelphus behoort tot de familie van de hortensia’s (Hydrangeaceae). De struik komt van oorsprong uit Noord-Amerika en Oost-Azië, gebieden met een gematigd klimaat. Midden negentiende eeuw zijn tal van soorten in Frankrijk ingevoerd. De Franse kweker Lemoine heeft tal van kruisingen uitgevoerd tussen soorten. Hieruit is een aantal interessante hybriden ontstaan. Phila is afgeleid van het Latijnse woord philonotis, dat vochtminnend betekent. De boerenjasmijn is dus geschikt voor gronden, die vocht vasthouden. Ze verlangen een humusrijke grond, een plaats in de zon, maar ten minste toch halfschaduw. De struik kan met gemak tot drie à vier meter hoog kan worden en zeker drie meter in doorsnede worden. De meeste soorten en hybriden van Philadelphus bloeien in de periode begin mei – juni, een enkele hybride bloeit tot ver in juli.

Mijn tuin is droog te noemen en mesten doe ik niet. De drie meter doorsnede komt mij ook slecht uit. Mijn boerenjasmijn heb ik dus ingesnoerd.

Het zal jullie niets verbazen dat in mijn tuin het ras ‘Scheesturm” is aangeplant …

Philadelphus hybride ‘Schneesturm’

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in Biologie, Natuur, persoonlijk en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

21 reacties op Sneeuwstorm in Juni

  1. Suskeblogt zegt:

    ja, veel staat nu in bloei dankzij of ondanks het mooie lenteweer. Wel opletten voor de pollen.

    Liked by 1 persoon

  2. fietszwerver zegt:

    mogge Rob
    de titel deed me de wenkbrauwen fronsen 🙂
    maar je hebt gelijk , deze mooi struik zal zijn blommen verliezen
    en je terras veranderen in een witte sneeuw laag

    wandel groet

    Liked by 1 persoon

  3. Matroos Beek zegt:

    Die van mij is ook al begonnen met zijn sneeuwstorm… Dat wordt weer sneeuw ruimen in juni. Hartelijke groet.

    Liked by 3 people

  4. Bij ons heel veel tuinkruiden, wat bloemen, maar geen struikgewas.

    Liked by 2 people

  5. Ik dacht eerst even, zou ik dan toch nog weer de lange onderbroek uit de kast moeten halen??

    Liked by 1 persoon

  6. Bertie zegt:

    Mooie struik Rob. Elk jaar een feestje.

    Liked by 1 persoon

  7. egoecho zegt:

    En ik moest denken aan het nummer Snow in Summer van The Cure. Ga ik zo maar eens draaien 🙂

    Liked by 2 people

  8. EJW zegt:

    Lijkt me mooi zo’n struik in je tuin, en je hebt ook nog eens sneeuw in het voorjaar. Opdat we de winter niet zullen vergeten

    Liked by 1 persoon

  9. Michel zegt:

    Hier net zo. Onze photinia stond helemaal in bloei (ook witte bloemen) maar na een paar weken is het alweer voorbij. Zo gaat dat in de natuur, geen dag is hetzelfde.

    Liked by 1 persoon

  10. Rebbeltje zegt:

    Veel bloeiers en ja met het zonneke wil het wel vroeg beginnen ook.
    De bijtjes komen hier ook op de bloemen af…

    (Warme) Groetjes

    Liked by 1 persoon

  11. gemma1952 zegt:

    Wij hebben ook een boerenjasmijn in de tuin staan van ongeveer 1 meter. Dit jaar heeft hij de zwarte bonen luis op zijn takken zitten die aan de jonge blaadjes vreten. Als tuinfanaten balen wij er wel van. Ik heb gespoten met een mengsel van spiritus en afwasmiddel. Ik ben benieuwd of het helpt. Interessant verhaal trouwens.

    Liked by 1 persoon

  12. Sjoerd van bVision zegt:

    De vallende blaadjes kunnen inderdaad een mooi tapijt vormen… De natuur ruimt het vanzelf wel weer op. Of met de bezem erdoor…

    Liked by 1 persoon

  13. perdebytjie zegt:

    Klink of jy ’n mooi tuin het,Rob.

    Liked by 1 persoon

  14. Morgaine zegt:

    Dat is het nadeel inderdaad van prachtige bloeiende struiken en bomen, als het er weer af komt, hahahaha vooral als er een enorme vijver onder ligt ook nog, ik zie mijn ouders nog met netten in de aanslag omdat het weer ging bloesem sneeuwen van de japanse kers…. mijn boom… en ja die vijver was dus 4 bij 6 meter….

    X

    Liked by 1 persoon

  15. HesterLeyNel zegt:

    Ek het gaan kyk na google images – dis ’n pragtige struik. As dit boonop lekker ruik, is dit ’n aanwins vir enige tuin.

    Liked by 1 persoon

  16. Lijkt me schitterend! En die sneeuw die je op moet ruimen neem je dan maar op de koop toe hè… of je laat het liggen ;-)..

    Liked by 1 persoon

  17. Mooi geschreven! Interessant ook om weten dat de bijtjes de plant graag zien, ga ik onthouden.

    Liked by 1 persoon

  18. gewoonanneke zegt:

    Ik heb dit jaar ook een boerenjasmijn geplant nog heel klein maar zo mooi en heerlijk ruikend, na deze wind zullen alle blaadjes morgen ook wel er af zijn ben ik bang.

    Liked by 1 persoon

  19. afwaswater zegt:

    Dat klinkt echt als iets om ieder jaar naar uit te kijken, mooi. (Geen foto ?) groetjes, Hanneke

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

