Een mooie woonwijk?

Tijdens een van deur tot deur actie van GroenLinks in de K-buurt van Amsterdam-ZuidOost worden problemen met huisvuil en zwerfafval veelvuldig genoemd. De K-buurt is mijn buurt. Ik herken mij dan ook volledig in het commentaar van mijn buren.

Toch wil ik eerst een compliment plaatsen bij de chauffeurs van het MtB. Zij rijden ook op zon- en feestdagen. Op deze manier proberen zij het vuil op tijd weg te rijden naar de afvalverbranding in Amsterdam-Westpoort van het http://www.aebamsterdam.nl/

AEB Amsterdam werkt samen met partners om afvalvraagstukken op te lossen. Vanuit onze maatschappelijke overtuiging zijn wij met hen altijd op zoek naar de meest …

Wel kijk ik kritisch naar de Foodstrip van de Kameleon. De eettentjes schuiven bij sluitingstijd niet alleen de laatste klanten naar buiten. Het verzamelde vuil uit de zaak wordt met dezelfde beweging op de stoep gedumpt. Wind, kraaien, meeuwen en ratten wachten op dit moment. Alles waait, verwaait en verplaatst zich ’s nachts over de hele K-buurt. Dit tot terechte ergernis in de ochtend van veel bewoners. Handhavers van de Reinigingspolitie zijn jammer genoeg nooit te zien en/of te bereiken voor dit probleem.

Eens per week wordt hier een schepje bovenop gedaan door de Marktkooplui naast het Metrostation Kraaiennest. De veegdienst van het MtB probeert dan tot middernacht met al hun materieel de rotzooi van de markt op te ruimen. Soms lukt dit. Soms verwaait het toch nog de wijk in. Hoewel alle Marktkooplieden een contract hebben om hun eigen afval te verwerken, doen zij dit niet. Marktmeesters en handhaving van de Reinigingspolitie falen ook hier.

De drie prikploegen voor het dagelijkse zwerfvuil van de K-buurt zijn goed te volgen. Tussen 09.00 en 10.00 uur zijn zij in en rondom het winkelcentrum te vinden voor hun dagelijkse boodschappen. Tussen 10.00 en 11.00 uur zijn zij in het buurtcentrum de Bonte Kraai. Hier genieten zij van een ontbijtje voor 1 euro. Waarom zij niet meer in de centrale kantine voor het MtB komen, blijft onduidelijk. Maar dat bewoners klagen over de rommel in de K-buurt is wel duidelijk.

Op andere plaatsen wordt gezocht naar adres gegevens om flinke boetes uit te delen. In de K-buurt is dat zonder adresgegevens makkelijk met heterdaadjes te doen.
http://www.gebouwdin.amsterdam.nl/main.asp?action=display_html_pagina&name=detailpagina&booMarge=-1&item_id=1004

Vreemd dat er ook geen reacties van de Reiniging en/of de politiek meer komen op klachten van bewoners …

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in Amsterdam, eten en drinken, gezondheid, Politiek. Bookmark de permalink .

18 reacties op Een mooie woonwijk?

  1. Morgaine zegt:

    Dat is gek… hier is de milieu en handhaving der vuilnis bijna elke dag in de straat te vinden om te zorgen dat men diegenen op kan sporen om boetes uit te delen, ze openen zelfs vuilniszakken echt op zoek naar adressen, zo heb ik ook ooit een illegale dump zien gebeuren, op de foto gezet en gemaild, omdat ik het nummerplaat had, konden zij een ‘bende’ oprollen waar ze al weken naar op zoek waren, omdat ze door heel Almere grof vuil bij de flats dumpten…. en werd daarvoor echt bedankt ook nog!

    Het gaat al een heel stuk beter nu, maar er is een hele tijd geweest dat grof vuil elke dag kwam kijken of het weer kermis was hier bij de afvalbakken, de algemene dus waar ik het over had laatst… Hier zijn ze er gek op, mensen op te sporen, want dat betekent weer geld in het laatje dankzij de vele boetes….

    Dat weten ze daar toch ook wel?

    X

    Liked by 2 people

  2. kniepertie zegt:

    De burgemeester woont duidelijk niet bij jou om de hoek 😉
    Je kan in Grunnen duidelijk het verschil in de diverse wijken zien, daar waar hotemetoten wonen in alles spic en span, bij het ‘klootjes’volk maakt het niet uit.

    Liked by 1 persoon

  3. bentenge zegt:

    Zo veel in het leven start met goede “leiding”.

    Liked by 1 persoon

  4. Suskeblogt zegt:

    De mens is nu eenmaal een wezen dat troep maakt en achterlaat.

    Liked by 1 persoon

  5. Rebbeltje zegt:

    Tja opruimen begint bij jezelf, maar het vuil wat er over blijft van een markt moet aan te pakken zijn en klachten moeten gehoord worden en liefst het aanpakken ook nog
    Groetjes

    Liked by 1 persoon

  6. Sjoerd zegt:

    Wellicht dat de juiste man dit leest…

    Liked by 1 persoon

  7. fietszwerver zegt:

    ha die Rob
    daar is dus echt wat mis met de handhaving , gelijk bij het afbreken van de markt moeten ze er zijn tot dat alles is opgeruimd door de marktlui zelf en zo niet gelijk een hoge boete opleggen , straffen daar waar het , het meeste pijn doet , in de portmonee

    fijne middag groet

    Liked by 1 persoon

  8. Matroos Beek zegt:

    Ze leggen de klachten blijkbaar gewoon naast zich neer. Mooi is dat. Ik begrijp niet dat de mensen die zoveel rommel achterlaten niet beboet worden…
    Propere groet.

    Liked by 1 persoon

  9. gewoonanneke zegt:

    Wat zonde is dat dan he dat mensen daar zo laks mee omgaan. Ik erger met al lang groen en geel van de gemakzucht van mensen die zomaar van alles weggooien of bijvoorbeeld plastic afval al drie dagen van te voren ophangen zodat de katten ze lekker open kunnen krabbelen. Het gekke is dat als ik mensen hoor dan ergeren ze zich er allemaal aan. Wie doet het dan ?????????? vraag ik me af.

    Liked by 1 persoon

  10. bloggersterk zegt:

    Ik herken het. En waaivuil heb je hier in het kwadraat. In de steden wordt overal papier ‘geprikt’, maar erbuiten waait het vuil je om de oren, ook al worden de containers elke dag geleegd worden.

    Liked by 1 persoon

  11. De vervuiler laten opdraaien voor de troep, en niet de gemeente.

    Liked by 1 persoon

  12. Villasappho zegt:

    Ik woonde ooit dichtbij een doorgaande weg uit België waar de afvalkosten nogal hoog zijn. Behalve dat mijn kliko steeds volgegooid werd gooide ze ook gewoon zakken neer. Met die zakken gebeurde hetzelfde als bij jou. En er werd niks mee gedaan.

    Liked by 1 persoon

  13. HesterLeyNel zegt:

    Ons het dieselfde probleem hier en nie genoeg mannekrag om die gemors skoon te maak of die oortreders te laat boet nie.

    Like

  14. Spontanity zegt:

    Het is hier ook huilen met de pet op, echt!!!
    Samen houden we de buurt schoon staat er op de ondergrondse afvalcontainers.
    Soms denk ik dat wij de enige zijn die het proberen een beetje netjes te houden.
    Van de gemeente moet je het hebben, echt niet!!!

    Liked by 1 persoon

  15. fietszwerver zegt:

    ja Rob
    de vakantie ligt op de loer hé
    nee de NS heeft juist geen vakantie , die zijn druk op het spoor aan het werk , ach ik heb nog zoveel mooie wandelingen te gaan
    weer werd beter in de loop van de dag , ik had het benauwd vanmorgen

    fijne avond groet

    Like

  16. henk50 zegt:

    In 1980 schreef ik in een fietsverslag dat we kennelijk een grote stad naderden, want de McDonalds verpakkingen lagen langs de weg. In de auto consumeren, daar doe je dan 20 minuten over en dan dump je alles uit het raam. Dat was in de tijd dat Mc Donalds vooral in de grote steden zat. Maar het dumpprobleem doet zich in veel plaatsen voor: het is kennelijk te zwaar voor consumenten om even naar een prullenbak te lopen. En de volgende ochtend zijn de meeuwen er als de kippen bij om alles nog eens extra ‘te plukken’. Ooit gezien dat iemand een boete kreeg voor het op straat gooien van een ‘weggooiverpakking’. Mag best wat vaker gebeuren…

    Liked by 1 persoon

  17. willy zegt:

    dit kan en mag de politiek niet ongemoeid laten toch..

    Liked by 1 persoon

  18. meninggever zegt:

    Ook in het centrumgebied is afval een dingetje. Juist op dagen dat er veel toeristen en bezoekers langs lopen liggen er bergen troep. Vaak van winkels, doorwoeld en deels opgegeten. Maar je ziet ook dat afvalbakken te kort schieten, te weinig worden geleegd en dat er dan van alles naast wordt gezet. Helpt allemaal niet me. Net zo min als het neerzetten van troep naast afvalcontainers. Grof vuil ophalen wil men niet betalen, dus dan maar daar. ‘Iemand zal het wel ophalen…toch?’. Afval is een groot probleem als we de infrastructuur niet overeind lijken te willen houden. Daartoe behoort preventie, gedrag, controle, en eventueel bekeuren. Het laatste mag nooit gebruikt worden om te dienen als dwangmiddel als de andere zaken niet worden ingevuld. Dat is te makkelijk..

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

