Maartje is vaker afwezig in mijn lessen. Waarom zij zo veel verzuimd is mij niet duidelijk. Ik registreer dit wel netjes in het computersysteem. Haar mentor geeft geen informatie over haar leerlingen. Tijdens klassenbesprekingen wordt mij ook niet veel duidelijk.
Een week na de inleverdatum krijg ik van Maartje twee losse blaadjes in mijn hand gestopt. De naam en de klas van het meisje ontbreken op de losse blaadjes. Ik geef het werkje terug en vertel haar dat ik het zo niet in ontvangst kan nemen. Een nietje, haar naam en klas moet zij minimaal toevoegen.
De volgende dag hoor ik dat haar moeder woedend contact heeft opgenomen met de directrice. Van de directrice krijg ik te horen dat ik een aantekening krijg voor dit vergrijp.
De volgende dag komt het brugklassertje bij mij terug. Haar naam en klas heeft zij met grote letters op het eerste blaadje geschreven. En de twee blaadjes zitten met een nietje aan elkaar. Samen nemen wij de opdracht even door. Er ontbreekt nog veel meer aan haar opdracht. Ik verwijs haar naar de juiste bladzijden uit het boek. Ook adviseer ik haar om de stencils van deze opdracht nog eens goed te lezen.
Na nog een week krijg ik van haar een volledig uitgewerkte opdracht en kan ik haar een cijfer 8 geven. Trots loopt zij naar de aula om pauze te houden.
Ach, t handeln van t management is voak n taiken-aan de wand………… (zelf aanvullen……..)
LikeGeliked door 1 persoon
Ook in haar later leven zal ze ondervinden dat er nu éénmaal regels zijn waaraan we ons moeten houden…
LikeGeliked door 2 people
mogge Rob
en is de aantekening van de directie toen ook weg gehaald
ik hoop dat het meiske goed terecht komt , als haar moeder om zoiets al haar beklag doet is er iets mis met haar , maar we weten vast niet alles
ik kwam iets tegen en dacht dit lijkt me iets voor jou , stukje geschiedenis van de Bijlmer
https://www.volkskrant.nl/kijkverder/2017/gliphoeve/
opgewekte groet
LikeGeliked door 2 people
De radioreportage en de korte film over Gliphoeve heb ik met interesse gevolgd.
Dank voor de link.
Regenachtige groet,
LikeGeliked door 1 persoon
ja een broer van me had het op zijn FB hij en nog een broer woonden jaren in zo’n pracht flat in Frissenstein , dat waren andere tijden
LikeLike
Fijn zo’n aantekening en zo’n kind. Ouderavondgesprekje?
LikeGeliked door 1 persoon
ha die Rob
ik heb vandaag nog wat werk , en dan als de regen komt genoeg werk in huis 🙂
fijne werk week
LikeGeliked door 2 people
Dag Rob, lees ik dat goed, dat jij een aantekening kreeg voor dit vergrijp? Je bedoelt waarschijnlijk Maartje… toch? Ik mag het hopen. Hartelijke groet.
LikeGeliked door 1 persoon
Vreemd genoeg heb ik je uit de spambox gevist …
De aantekening werd op een van mijn vorige scholen aan mij gegeven.
Ik ben gaan solliciteren als reactie.
Stormachtige groet,
LikeLike
Groot gelijk. Gelukkig krijgt bij ons de leraar toch wel meer steun in dergelijke gevallen… Ook hier stormachtig weer! Groeten met BF 7
LikeGeliked door 1 persoon
Ik hoor dat ouders zich vaker beklagen bij leerkrachten, vaak de omgekeerde wereld.
LikeGeliked door 1 persoon
Onlangs in een lang gesprek en mijmering ahdden we het er nog over… heel wat kinderen van vandaag krijgen niet de ouders die ze verdienen om er iets goeds van te maken.
Wat een directrice. Ga je daar dan tegen in beroep tegen zo’n aantekening ?
LikeGeliked door 1 persoon
Een directie is lastig te veranderen.
Een andere school zoeken is makkelijker.
Vriendelijke groet,
LikeGeliked door 1 persoon
Ik sprak een keer met een leerkracht die vertelde het vaak moeilijker te hebben met de ouders dan met de kinderen. Ging zoveel tijd in zitten pfff. Vroeger was het ook niet alles maar een beetje uitgaan dat de leerkrachten het beste voorhebben met je kind mag toch wel.
LikeGeliked door 1 persoon
Hebben jullie ook een protocol hoe ga ik om met leerkrachten?
LikeGeliked door 1 persoon
Dat is een goede.
Die neem ik van je over.
Vriendelijker groet,
LikeGeliked door 1 persoon
Tsja, wat moet je hier op zeggen… Management is ook een vak.
LikeGeliked door 1 persoon
Ik begrijp dat je blij was met de verbeterde opdracht maar voor het zover was…
Geen protest of verweer van jouw kant, Rob? Of mogen leraren zich niet verdedigen?
LikeGeliked door 1 persoon
Veel managers luisteren vooral naar kinderen en ouders.
Boze ouders kunnen hun kinderen naar een andere school overplaatsen.
Negatieve berichten zijn schadelijk …
Een weerwoord als docent is dan minder belangrijk.
Vriendelijke groet,
LikeGeliked door 1 persoon
uhhh bizar
LikeGeliked door 1 persoon
Niet te geloven. Mag je een brugklasser al niet meer op basisregels wijzen.
Hoeveel aantekeningen moet jij hebben voor je een eventuele schorsing?
LikeGeliked door 1 persoon
3 Aantekeningen zijn voldoende voor ontslag …..
LikeLike
het wordt steeds gekker
LikeGeliked door 1 persoon
Dat méén je niet!!! 😮😳
LikeGeliked door 1 persoon
Sommige kinderen moesten geen ouders hebben, zeiden wij wel eens gekscherend als collega’s tegen elkaar. Maar met zo’n management is het einde zoek, bah.
LikeGeliked door 1 persoon
De directrice is verder wel goed bij de knikker? Jij hebt het goed gedaan hoor!
LikeGeliked door 1 persoon
Dank voor je bemoedigende reactie.
Vriendelijke groet,
LikeLike
Hierbij een aantekening voor de directie. Inclusief nietje.
LikeGeliked door 2 people
Gelukkig is het meisje verstandiger dan de moeder en de directrice bij elkaar.
LikeGeliked door 1 persoon
… en daarom besloot ik na mijn lerarenopleiding om niet regulier voor de klas te gaan staan.
LikeLike
Jammer.
Er zijn nog steeds goede en betrokken docenten nodig in Nederland.
Ver weg in Afrika zul je ook van harte welkom zijn als docent.
Al zal daar de taal een probleempje zijn.
Vriendelijke groet,
LikeGeliked door 1 persoon
Een waarheid die staat als een rots in de branding natuurlijk, om maar enige zegswijzen te combineren.
Maar zoals het onderwijs tegenwoordig, en niet alleen door de overheid, behandeld wordt, is niet echt een stimulans om betrokken te blijven en als er dan nog zo’n akkevietje met een leerling, eigenlijk met een ouder, bovenop komt lijkt het me dubbel zo moeilijk te worden. Overal zijn grenzen aan, ook aan loyaliteit en het lijkt me het allerdomste wat je als werkgever doen kunt; de grenzen van de loyaliteit opzoeken, danwel overschrijden.
Hoop voor je en jouw collega’s dat er betere tijden in het verschiet liggen, al ben ik er niet erg optimistisch over.
LikeGeliked door 1 persoon
Mooi dat Maartje toch heeft gedaan wat ze moest doen Rob, m.i. valt jou in deze niets te verwijten en het is vreemd dat de directrice jou een aantekening voor vergrijp geeft. Net als hierboven al is gezegd, toch maar even aankaarten bij een ouderavond.
LikeGeliked door 1 persoon
Mensen kinderen, de kleinzerigheid van sommige ouders. Om van de geldingsdrang van leidinggevend personeel nog te zwijgen. Ik zou waarschijnlijk uit mijn voegen barsten.
LikeGeliked door 1 persoon
Als ik dit lees zou ik voor geen geld ter wereld in het onderwijs willen staan. Je moet echt gemotiveerd zijn en blijven om na zo’n “aantekening” niet op te stappen.
LikeGeliked door 1 persoon
Wat leven we toch in een ‘rare’ wereld, waarin ouders zo vaak boos worden op de leerkracht.
LikeGeliked door 1 persoon
Welk vak geef je eigenlijk? Maatschappijleer, Biologie, Aardrijkskunde, dat gok ik.
LikeLike
Oorspronkelijk ben ik opgeleid voor het Agrarisch Onderwijs. Nu geef algemeen vormende vakken. Biologie heeft mijn voorkeur.
Vriendelijke groet,
LikeGeliked door 1 persoon
Agrarisch onderwijs? Dan kan ik nog meer van je leren dan ik tot nu toe dacht! 😉
LikeGeliked door 1 persoon
Vraag maar raak.
Vriendelijke groet,
LikeGeliked door 1 persoon
jij leest precies de jongeren? soms heeft hun zelfvertrouwen een zetje nodig dat boven hun ego uit kan stijgen… leerkrachten met een plusje – heb ik ze altijd benoemd. blijven geloven dat ze het kunnen! (ervaringsdeskundige vanuit een kunsten beroepsopleiding ).
LikeGeliked door 1 persoon
Een directrice die zelf de regels niet kent om papieren in te leveren? Ik zeg even papieren in het algemeen, het minimale wat erop moet staan, lijkt mij erg logisch.
Mjah… een aantekening voor dit vergrijp… ongelooflijk! Die moeder had haar kind verder wijzer moeten maken.
X
LikeGeliked door 1 persoon
Ik zou een nietje door de directrice jassen. En wat ben jij een wereld leerkracht! Daar zouden er meer van moeten zijn! Dankzij jou, en niet dankzij haar moeder, schoolprotocollen of die directrice, komt Maartje er wel. Chapeau hoor!
LikeGeliked door 1 persoon
Vreemd genoeg vond ik jouw reactie in de spambox ….
Dank voor je compliment.
Vriendelijke groet,
LikeGeliked door 1 persoon
Misschien leest de directrice mee… 😉
LikeGeliked door 1 persoon
Goed dat je door hebt gezet dat de regels moeten worden opgevolgd..
En die aantekening voor jou? Wat kinderachtig.. die geeft je aan leerlingen maar toch niet aan leraren?
LikeGeliked door 1 persoon
Wat voor lijst vergrijpen zul je op het oudergesprekje nog onder ogen krijgen van die moeder…. Jammer dat ze aan het begin van het schooljaar al zo van start gaat… Snapt die moeder niet dat de school kinderen klaarstoomt voor de volgende stappen in het leven? Belt ze later ook boos haar dochters baas op als dat haar volwassen spruit haar email naar een klant niet netjes van een afzender heeft voorzien?
LikeGeliked door 1 persoon
Naar, op die laatste twee zinnen na. Ik begrijp de reaktie van de directrice niet. groetjes, Hanneke
LikeGeliked door 1 persoon
In education it seems classrooms, students and sadly administrators and parents are universal.
LikeGeliked door 1 persoon
Wat houdt die aantekening in, Rob? Ik las vorige week in een krant dat scholen veel te veel geneigd zijn om in het kader van ‘de klant is koning’ de ouders te laten bepalen hoe er met lesstof en hún kind moet worden omgegaan. Daarmee komt volgens mij de professionaliteit van de leerkracht onder druk te staan.
LikeGeliked door 1 persoon
3 Aantekeningen is ontslag ……
Vriendelijke groet,
LikeLike
Te gek voor woorden toch?
Gelukkig is het goed gegaan.
LikeGeliked door 1 persoon
Die aantekening lijkt mij toch wionderlijk. Hoor en wederhoor zal toch ook bij jou op school wel worden toegepast zeker??
LikeLike
Veel managers leggen hun oren vooral bij leerlingen en ouders te luisteren.
De regel de klant is koning telt zwaarder dan het welzijn van het personeel.
Vriendelijke groet,
LikeLike